Dva dny radosti z jízdy. Vyzkoušeli jsme nová BMW: M5 a i8 Roadster

Nebývá zvykem, aby se na jedné dynamické prezentaci jezdilo se dvěma různými modely. Notabene natolik odlišnými, jako jsou nová BMW M5 a i8 Roadster. Měli jsme to štěstí ve slovinské Portoroži.

1.6.2018 Redakce
BMW i8 Roadster a M5.
Zdroj: BMW

V obou případech jde o vysoce výkonné sportovní vozy, ovšem odlišnější ve svém pojetí ani být nemůžou. Jeden je zástupcem klasických sportovně laděných automobilů, druhý je předzvěstí toho, jakým směrem se sportovní vozy asi budou ubírat. Ať se na nám to líbí, nebo ne.

Nové BMW M5 se ve své šesté generaci poprvé představuje s pohonem všech kol xDrive, což je fakt, který mnoho skalních nese velmi nelibě - i proto je tedy jednou z nejočekávanějších novinek roku 2018 a trochu neprávem zastiňuje nové i8 Roadster, které dorazilo s faceliftem BMW i8 Coupé v polovině životního cyklu.

Výkladní skříň technologií. Rychlá skříň

Ovšem podle reakcí laické veřejnosti na pobřeží Jadranu je momentálně největší mnichovskou hvězdou jednoznačně BMW i8 Roadster. Na tohle auto jsme čekali dost dlouho, protože koncept jsme prvně viděli už na pekingském autosalonu v roce 2012. V průběhu té doby koncept prošel důkladným vývojem, ale neztratil nic ze své vizuální atraktivity.

Kvůli plátěné střeše, která se skládá za záda posádky za 15 sekund (až do rychlosti 50 km/h), byl upraven rám čelního okna z karbonových vláken a zadní okénko funguje jako větrný deflektor a lze ho ovládat nezávisle na střeše.

Se zavřenými okny dovnitř téměř nefouká a díky nízko uchyceným sedadlům, ta jsou mimochodem také nová, vítr neobtěžuje ani vyšší cestující. Za volantem zaujal nový head-up displej, který využívá grafiku otáčkoměru jako modely M. Stejně jako u všech sportovně zaměřených BMW je i zde pozice za volantem naprosto vynikající.

Roadster není zrovna praktickým vozem, ale je třeba pochválit inženýry BMW, jak se s danou situací popasovali. Za zády posádky se nachází odkládací plocha (Coupé má vzadu sedačky), kam se při troše snahy vměstnají dvě malé příruční tašky a vzadu za motorem je 88litrový zavazadelník, kam se také dost věcí vejde, pokud je necháte volně, nebo dáte třeba igelitky. Ano, taky jsem se té představě pousmál…

Tříválcový motor je naladěn na výkon 231 koní (170 kW) a 319 Nm, který prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky pohání zadní kola. K němu je přidružen malý elektromotor, který funguje jako startér a zároveň jako generátor. Další elektromotor s výkonem 143 koní (105 kW; dříve 96 kW) a 250 Nm točivého momentu se nachází mezi předními koly a je spojený s dvoustupňovou skříní.

Celkový výkon dosahuje 374 koní (275 kW). Důležitější je ale fakt, že v rámci modernizace se zvýšila kapacita vysokonapěťového akumulátoru na 11,6 kWh, což má za následek celkový dojezd až 53 kilometrů čistě na elektřinu.

BMW i8 jsem nikdy jako sportovní automobil nebral, spíš jako výkladní skříň technologií a ukázku toho, co značka BMW dokáže. Hodně rychlou výkladní skříň.

BMW i8 Roadster.

Jízdně je na tom i8 Roadster samozřejmě skvěle, ale ruku na srdce, to drtivá většina modelů BMW taky. Tu rychlost si za volantem tak nějak neuvědomujete, přijde vám samozřejmá. Možná že to bylo i monotónním zvukovým doprovodem, který je ve sportovním režimu mdlý a nevýrazný. Při debatě s inženýry nám bylo vysvětlováno, že zákazníci nechtějí výraznější zvuk. Tečka.

Já neříkám, že by BMW i8 Roadster mělo být nějak uřvané, ale tuhle aurální bídu šlo řešit jinak. Protože sportovní auto bylo vždy kombinací několika faktorů, mezi něž zvukový projev jednoznačně patří.

Nejvíc mě BMW i8 Roadster ohromilo v čistě elektrickém režimu. Slunce nad hlavou, pohodová rychlost a blažený pocit na duši. Tahle role Roadsteru sedne úplně nejvíc, zejména když generátor u spalovacího motoru umí akumulátor tak rychle dobíjet. Na plnou baterii ujedete 53 kilometrů čistě v elektrickém režimu, což se může hodit ve městech. Tam ale rychle přijdete na to, že ve spletité betonové džungli BMW i8 Roadster obratností zrovna nevyniká – zrazuje ho průměr otáčení 12,3 metru. Nehledě na to, že vystupování z vozu je přes masivní karbonové prahy fyzicky náročný úkol.

BMW i8 Roadster: Technické údaje
motor zážehový tříválec, přeplňovaný + elektromotor
objem 1499 cm3
max. výkon 275 kW (374 k)
převodovka automatická, šestistupňová
max. rychlost 250 km/h
zrychlení 0-100 km/h 4,6 s
pohotovostní hmotnost 1595 kg
cena od 4 230 200 Kč
PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
1.6.2018 Redakce
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×