Vyzkoušeli jsme všechny elektrifikované modely BMW. Co nabízejí?

Elektrifikace je tématem dneška i zítřka. I BMW proto nezadržitelně rozšiřuje svou paletu vozidel, jejichž pohonným ústrojím neproudí jen benzín, ale i ampéry. V rámci akci iPerformance Roadshow, konané na slovenském Slovakiaringu, jsem dostal možnost vyzkoušet prakticky celou aktuální nabídku elektrických i hybridních modelů bavorského výrobce.

BMW iPerformance Roadshow.
Zdroj: BMW

Není potřeba vést dlouhé debaty o tom, jak rozličné jsou potřeby motoristů. Nabídka elektrifikovaných automobilů od BMW by se tak dala teoreticky rozřadit do třech kategorií, v nichž si (snad) každý příznivec elektrifikace vybere svůj optimální model. A u současných modelů to samozřejmě nekončí. Již v nejbližší budoucnosti se postupně dočkáme elektrifikace prakticky všech základních řad a celkového rozšíření nabídky.

Na sport

Elektrifikovaný sportovní vůz má BMW v nabídce zatím jen jeden, ale o to je jeho pozice význačnější a důležitější. Řeč není pochopitelně o ničem jiném, než o plug-in hybridním supersportu BMW i8. O vozu, který se nepodobá ničemu, co mnichovská automobilka dosud vytvořila.

Stačí otevřít křídlové dveře, abychom získali první náhled na konstrukci karoserie vyztuženou v plné míře karbonovým vláknem. Inženýři se prestižním materiálem přímo pyšní a proto je typická karbonová struktura k vidění na mnoha pohledových dílech.

Spolu s dalšími prvky, mimo jiné třeba s aerodynamickými průduchy začínajícími u dveří a ústícími u zadních světel, působí i8 trochu jako z jiného světa. Konkrétně ze světa supersportů je potom pozice za volantem. Přes vysoký karbonový práh se dostávám do tvrdé skořepinové sedačky a moje pozadí se nachází v zásadě jen kousek nad zemí.

V závislosti na zvoleném režimu se za mými zády buď spouští benzínový turbomotor, nebo se vůz vydává vstříc polygonu Slovakiaringu za hrobového ticha, poháněn jen dvěma elektromotory a li-ion akumulátory v podlaze.

Motor za mými zády je sice pouze tříválec o objemu 1,5 litru, ale vzhledem k dopingu ze strany turba a ze strany elektromotorů tady o tříválcovém projevu nemůže být řeč. Celkový výkon hybridního systému je 362 koní (266 kW) a točivý moment 570 Nm. Z toho 231 koní (170 kW) má na starosti benzínový motor a 131 koní (96 kW) obstarávají elektromotory.

Právě díky elektromotorům reaguje i8 střelhbitě na plynový pedál. Prakticky kdykoliv je k mání obrovská zásoba točivého momentu a akcelerace je přímo zdrcující. Lehké i8 to koneckonců trvá z nuly na sto jen 4,4 sekundy a zrychlení se zastaví až na elektronicky omezených 250 km/h.

Akcelerace navíc není jediná silná stránka, týkající se ovládání i8. Jak jsem měl možnost vyzkoušet na krátké technické trati v rámci polygonu, mnichovský hybridní supersport je také pozoruhodně mrštný. Každý pohyb tuhým, rychlým řízením vyvolává prudkou změnu směru, přičemž o náklonech karoserie a rozhoupání vozu nemůže být absolutně řeč. Celé auto působí tuhým, solidním dojmem a ani v rychle projížděných zatáčkách se nenechá vyvést z míry korekcí stopy.

BMW i8 (mimochodem, brzdy dorazí i kabriolet) je vskutku zajímavým strojem, ovšem nabídka elektrifikovaných BMW zde zdaleka nekončí.

Na běžnou jízdu

Nabídka plug-in hybridních iPerformance modelů v současnosti obsahuje pět vozů. Jedná se o 225xe Active Tourer, 330e, 740e, X5 xDrive40e a horkou novinku 530e. Všechny vozy kombinují benzínový turbomotor s elektromotorem a li-ion bateriemi, schopnými zajistit dojezd čistě na elektřinu v řádu desítek kilometrů. Akumulátory lze pochopitelně dobíjet skrze napájecí konektor z konvenčních nabíječek na elektromobily.

U nejmenšího 225xe se pod kapotou objevuje benzínový tříválec o objemu 1,5 litru, jehož výkon spolu s elektromotorem činí 224 koní (165 kW). Všechny větší modely potom využívají shodný čtyřválcový dvoulitr v různých naladěních. Zatímco 330e a 530e mají shodně celkový výkon 252 koní (185 kW), u X5 xDrive40e se dočkáváme 313 koní (230 kW) a u 740e dokonce 326 koní (240 kW).

Dobrou zprávou je, že ani ve velkých modelech, jakými jsou řada 7 a X5, nechybí elán. Během jízd po silnicích kolem polygonu jsem vyzkoušel všechny dostupné modely a nikde se mi nestalo, že bych měl dojem nedostatku výkonu. Dokonce i velká sedmička důstojně táhne už v nízkých otáčkách a opět je zde velká výhoda okamžitě nastupujícího elektromotoru, který dynamice značně dopomůže.

Pochopitelně nechybí ani jízdní režimy. Všechny plug-in hybridy od BMW nabízejí automatický mód Auto eDrive kombinující jízdu na čistě elektrický pohon a se spalovacím motorem, dále MAX eDrive snažící se maximálně využívat pouze elektromotoru a nakonec i režim Battery Control, který udržuje stav nabití baterie na předem nastavené hodnotě.

Nabídku bychom tedy měli slušnou, nicméně vězte, že to ještě stále není všechno.

Do města

Ještě je tu jeden poslední model, který je však zároveň i prvním elektromobilem od BMW. Trošku zvláštní městské vozítko i3 jezdí výhradně za pomoci elektromotoru o výkonu 170 koní (125 kW), jehož točivý moment 250 Nm je dostupný okamžitě od rozjezdu. Dojezd až 312 kilometrů na nabití je zaručen bateriemi, které lze objednávat v kapacitě 60 Ah nebo 94 Ah. Jediný spalovací motor dodávaný do i3 je dvouválcový generátor do kufru. Ten umí svým chodem zpomalit vybíjení akumulátorů, ovšem kola sám o sobě nepohání.

Vyšší pozice za volantem i3 umožňuje perfektní rozhled do všech stran, ale to není jediná výsada interiéru. Na zadní sedadla se nastupuje skrze dveře otevírané proti směru jízdy a originálně pojatá palubní deska je z velké části tvořena bambusem a recyklovanými materiály.

Jízdní projev je do města prakticky nejideálnější možný. Elektromobil se z místa rozjíždí velmi rychle, ovšem bez nepotřebných dramatických projevů, hrabání a cukání. Manévrovatelnost zaručuje opravdu extrémní rejd, umožněný pohonem zadních kol. Při plném vytočení, jako by se přední kola „vykloubila“ z uložení a i3 se otáčí takříkajíc na pětníku.

O zpomalení se stará především systém rekuperace. Už při plném puštění pedálu plynu i3 výrazně ztrácí rychlost, ovšem veškerá energie proudí v danou chvíli zpět do akumulátorů. Mechanické brzdy přijdou ke slovu teprve při hodně prudkém brždění a v normálním městském provozu prakticky nenajdou využití. Zajímavostí je, že za 3 roky, co se BMW i3 prodává na českém trhu, nebyly brzdové segmenty měněny v autorizovaných servisech ještě ani jednou.

Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×