Zvláštnost mezi ojetinami. Vůz nefungující značky je o dost dražší než rivalové

Ve světě ojetých aut dochází k různým paradoxům. Jedním z nich je třeba současná cena posledního opravdového Saabu – tedy modelu 9-5. Elegantní sedan, pod jehož vnější slupkou se ukrývá technika z Opelu Insignia, měl po kolapsu automobilky směřovat cenou k zemi. Místo toho se ovšem drží až pozoruhodně vysoko.

Saab 9-5.
Zdroj: Saab

Nutno říci, že i přes techniku koncernu General Motors byla druhá generace Saabu 9-5 důstojným rozloučením se švédskou automobilkou. Jde o velmi elegantní a hezké auto, navíc vybavené solidním podvozkem.

Ze strany motorů už se bohužel nejedná o takovou slávu. Vyhlášené přeplňované čtyřválce Saabu z první generace pod kapotou nehledejte. Jsou zde stejné motory, jaké nabídne i Opel. Konkrétně se tedy jedná o přímovstřikové čtyřválce 1.6 a 2.0 EcoTec, disponující výkony 182, potažmo 223 koní (134, respektive 164 kW).

Výrazně častější jsou ovšem čtyřválcové dvoulitrové turbodiesely, vyvinuté společně s Fiatem. Jednoturbové 2.0 TiD nabídne 162 koní (119 kW), dvouturbové TTiD potom 193 koní (142 kW). Starší diesely jsou nicméně náchylné na turbodmychadla, na EGR ventily a na další záležitosti.

Volbou znalců bude každopádně přeplňovaný šestiválec 2.8T s výkonem 300 koní (221 kW). Nejvýkonnější motor je v našich končinách bohužel takřka nedostupný, a když se objeví, stojí zpravidla ohromnou spoustu peněz.

Připravte si balík

Tím se pochopitelně dostávám ke kameni úrazu, kterým je již zmiňovaná cena na českém trhu. Už na první kusy 9-5 druhé generace z roku 2010 si musíte připravit přinejmenším 400 tisíc korun a jediný šestiválec v nabídce, vyrobený v roce 2012, stojí dokonce 749 000 Kč. Prakticky všechny levnější kusy jsou potom naftové čtyřválce.

Jen pro porovnání, třeba prémiovou Audi A6 generace C7 lze sehnat se stejným rokem výroby a stejným nájezdem také okolo 400 tisíc korun. Totéž platí i pro pětkové BMW minulé generace F10. I zde si můžete za 400 tisíc vybírat mezi velmi slušně vybavenými vozy s nájezdem do 200 tisíc. Jenže u Audi a BMW můžete mít lepší výbavu a hlavně, pod kapotou najdete i naftový šestiválec, který předčí čtyřválec v Saabu kulturou i výkonem.

Nabízí se samozřejmě i porovnání se sourozencem v podobě Opelu Insignia. Zde je cena neporovnatelně nižší a Insignii z roku 2010 seženete dokonce hluboko pod hranicí 200 000 korun. Provedení OPC se šestiválcem se potom pohybuje okolo 300 000 korun, což je pořád drasticky nižší cena, než za nejlevnější dieselový Saab. A stejné to je v porovnání s ostatními rivaly, 9-5 je výrazně dražší než Superb, Passat, Mondeo nebo třeba Mercedes třídy E.

Nabízí se otázka, proč je Saab mezi ojetinami tolik ceněný. Jistou roli zde hraje jeho unikátnost, kdy je na relativně mladé auto už nyní nahlíženo jako na málo vídaný unikát zaniklé značky. Zároveň jde o vůbec poslední a tím pádem i nejnovější Saab, jaký si lze koupit, což má pro fanoušky značky s neotřelým designem i technikou jistě zvláštní kouzlo.

Výhodou je, že díky použité koncernové technice by vám 9-5 měli v pohodě servisovat v autorizovaných servisech Opelu.

A mimochodem, jen kousek chyběl k tomu, aby Saab do prodeje dostal i verzi kombi. Kvůli bankrotu už to bohužel nestihl, přestože kromě prototypů vzniklo i několik produkčních vozů. I kombík si můžete prohlédnout v galerii.

DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×