Studie se zaměřovala především na stáčení tachometrů, ale i na problémy technického charakteru. U zákazníků z nových členských zemí Evropské unie včetně České republiky byl výskyt u 60 procent, v původní evropské patnáctce to bylo 37 procent.

Jen u 27 procent zákazníků byla následná reklamace problému vyřešena v rámci záruky. Průměrná škoda na jednom vozidle byla 518 eur, tedy asi 14 000 Kč, a celková výše škody na sledovaném vzorku 25 000 aut byla vyčíslena mezi 1,9 až 4,1 miliardy eur, větší část připadla na zákazníky ve státech východní a jižní Evropy.

"Jsou to alarmující čísla, která dokládají naše zkušenosti, které říkáme našim zákazníkům v ČR. V celé Evropě řeší podobné problémy s ojetinami jako u nás a nekalé praktiky při prodeji ojetin nejsou ryze českým specifikem," podotkl ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.

Zhruba 54 procent zákazníků si koupilo svůj poslední ojetý vůz od nezávislého prodejce, tedy autobazaru, 42 procent od autorizovaného prodejce a čtyři procenta v aukci. Jen 21 procent prodejců aktivně poskytlo při zkušebních nákupech údaje o předchozím vývoji stavů tachometru a dalších 42 procent tyto údaje poskytlo po vyžádání. Nekalé obchodní praktiky byly zjištěny u 25 procent prodejců.

Studie Evropské komise byla provedena společností GfK prostřednictvím 25 000 online rozhovorů se zákazníky, kteří si koupili v posledních třech letech ojeté vozidlo, dále pomocí 63 pohovorů s představiteli trhu s ojetými vozidly z řad prodejců i spotřebitelů a 1200 zkušebních nákupů provedených u prodejců ojetin.