Před pěti lety to byla nejlevnější nová auta. Jak si vedou dnes jako ojetiny?

Na trhu nových aut byla vždy jedna poněkud zvláštní kategorie: vozy s cenou pod 200 tisíc. Samozřejmě, že od aut spadajících do této škatulky nemůžete čekat zázraky, ale důležité je, že za relativně málo peněz dostanete nový vůz. Dostanete však za ještě méně peněz slušnou ojetinu?

Renault Thalia dlouho patřil k nejlevnějším modelům českého trhu.
Zdroj: Renault

Vybrali jsme celkem šest aut, která před pěti lety, tedy v roce 2012, patřila na českém trhu mezi vůbec nejlevnější. U takových vozů jsme se podívali na současné ceny, proklepli motorizace i chronické problémy.

Čtěte také: Jak se nespálit při koupi ojetiny: Začínáme výběrem, těchto rad se držte

Při nákupu ojetiny z této kategorie můžete každopádně dosáhnout nejlepšího poměru mezi cenou a stářím, ovšem objevuje se zde také jedno specifikum. To, že má vůz málo najeto, ještě neznamená, že musí být technicky v pořádku.

Velmi levná auta jsou totiž často brána jako naprosto tuctové spotřební zboží a podle toho se k nim chovají i jejich majitelé. Mnohé součásti těchto aut přitom nejsou patřičně dimenzované, takže je zde zvýšená pravděpodobnost, že najdete „zhuntovaný" i relativně nový vůz s nízkým nájezdem. To se pochopitelně může stát i u výrazně novějších a dražších modelů, ale u těch nejlevnějších je riziko ještě o kus zvýšeno.

I proto buďte při výběru ojetiny z kategorie nejlevnějších aut velice obezřetní. A samozřejmě se řiďte radami, které jsme pro vás připravili.

Nepřehlédněte: Jak se nespálit při koupi ojetiny II.: Jsme u auta. Na co si dát pozor?

U mnoha vozů se také může zdát, že ceny ojetin oproti částce za nové auto patřičně neklesly. Zde ovšem hraje roli zejména fakt, že se nejnižších cen mnohdy dalo dosáhnout pouze při využití financování, které vyžadovalo vůz „přeplatit".

A jen málo vozů se samozřejmě prodalo ve zcela základním provedení bez dalších příplatků.

1. Dacia Logan

Dacia Logan.

Mezi nejlevnějšími auty je Dacia Logan naprostou stálicí. Současnou podobu vtiskl Dacii mateřský Renault, který si z rumunské automobilky udělal svou levnou značku. Logan byl jedním z prvních modelů a zaznamenal slušný úspěch. Za cenu od 159 900 korun nebylo před pěti lety příliš co řešit.

Dnes stojí pětileté, málo ojeté Logany, od zhruba 120 tisíc korun. V případě, že se bude jednat o vůz z první generace, vyráběné mezi lety 2004 a 2012, zkuste sáhnout po výborném benzinovém agregátu 1.6 16V o výkonu 105 koní (77 kW), který je naším doporučením. Jedná se o jednotku se solidním výkonem.

Spolehlivostí překonává turbodiesely 1.5 dCi, které často trápí vstřikovače.

Na co si dát pozor? Logan prakticky vždy zápolí s korozí vnějších panelů karoserie. Pozor tedy na orezlé spodky dveří a víko kufru. U starších vozů je poměrně běžné, že jsou některé části karoserie kvůli korozi již vyměněny. Tu a tam se objeví i problémy s elektroinstalací, jdoucí ruku v ruce s nevyrovnanou kvalitou výroby.

2. Fiat Panda

Fiat Panda.

Za základních 154 900 korun se Fiat Panda v roce 2012 dělil o titul nejlevnějšího vozu s Renaultem Thalia. Za velmi nízkou cenu nabízel hlavně hranatou a vcelku prakticky pojatou pětidveřovou karoserii. Lákadlem byl i příplatkový pohon všech kol.

Po pěti letech si na Pandu připravte okolo 120 tisíc korun. Ve většině případů dostanete u vozu z roku 2012 klimatizaci, posilovač řízení a řadu dalších výbav. Z motorů potom koukejte po čtyřválci 1.2 FIRE o výkonu 69 koní (51 kW).

S tímto motorem je Panda trvanlivá, na rozdíl od verzí s dieselem 1.3 MultiJet, který kvůli přítomnosti DPF filtru nedává ekonomicky smysl. Za své peníze si navíc můžete koupit nejen zmiňovanou čtyřkolku, ale také továrně montované přestavby na LPG či CNG.

Na co si dát pozor? Nejslabší verze se základním motorem o objemu 1,1 litru mají poněkud problematické jízdní vlastnosti kvůli chybějícímu příčnému stabilizátoru přední nápravy. Je také radno obloukem se vyhnout robotizované převodovce Dualogic. Ta už od výroby řadí nelogicky a cukavě a po čase se u ní mohou objevit i drahé poruchy.

3. Chevrolet Spark

Chevrolet Spark.

Také městský prcek Chevrolet Spark patřil za cenu 162 900 korun mezi nejlevnější auta nabízená v roce 2012. Poprvé se Spark objevil na tuzemském trhu v roce 2005, kdy nahradil předchůdce Daewoo Matiz. Druhá a poslední generace přišla v roce 2010 a zaujmout měla hlavně moderním vzhledem s obřími předními světlomety.

V současnosti si jeden z posledních Sparků opatříte za přibližně 100 tisíc korun. Většina kusů má najeto jen málo kilometrů, ovšem pohyb zejména v městském provozu se často podepsal na podvozkových komponentech. Motorizace jsou pouze dvě. Slabší agregát o objemu 0,8 litru a výkonnější 1,0. Rozhodně berte větší motor o výkonu 68 koní (50 kW). Ne snad proto, že by byl výrazně spolehlivější, ale zejména proto, že nabídne lepší dynamiku za prakticky stejnou spotřebu.

Na co si dát pozor? Jak je naznačeno již v textu, malý Chevrolet se velmi často potýká s poškozením a vůlemi podvozkových dílů, zejména u přední nápravy. Kontrola na zvedáku, která odhalí případné vůle v kolech, je proto nezbytná.

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×