Předchozí
1 z 3
Další

Samozřejmě, že bychom našli i další méně spolehlivé motory, jejichž problémy se v mnoha případech staly doslova legendárními. Věnovat se jim budeme také, někdy v blízké v budoucnosti.

Pro začátek jsme vybrali agregáty, které jsou poměrně rozšířené a na první pohled velmi lákavé - ať už z pohledu výkonu, slibované dynamiky či příznivé spotřeby paliva.

Bohužel ale mají i dost svých problémů.

Alfa Romeo 2.0 Twin Spark 16V

Je obecně známým faktem, že problematické čtyřválcové motory se dvěma svíčkami na válec jsou jedním z hlavních důvodů, proč si značka v minulosti vysloužila svou nechvalnou pověst. Právě nejsilnější dvoulitorvý Twin Spark je sice vynikající pohonnou jednotkou co se týče dynamiky a vlastností, ale jeho kvalit si dost možná neužijete dlouho.

Alfa Romeo 166.Zdroj: Alfa Romeo

Motory Twin Spark jsou notoricky známé pro svou vysokou spotřebu oleje, která vede k zakarbonování motoru a k zanášení sacího koše. To vyústí ve snižování tlaku oleje a k postupnému zadírání.

Čtěte také: Na tato auta pozor: Pět ojetin, které kazí dobré jméno svojí značky

Problému lze částečně předejít častými výměnami přesně předepsaného oleje, ale pokud neznáte historii auta, je lepší se motoru vyhnout. Kromě toho může problém nastat i ve chvíli, kdy se motor vytáčí za studena, což může vést až k prasknutí pístů.

Problematický motor lze nalézt třeba v modelech 146, 156, 159, 166 nebo GTV a dalších.

BMW/PSA 1.6 VTi, THP

Společný produkt BMW a koncernu PSA (Peugeot a Citroën) je po uživatelské stránce jedním z nejpříjemnějších downsizovaných čtyřválců současnosti. Zejména v přeplňované verzi se pochlubí výborným výkonem a nízkou spotřebou, ale od prvních ročníků, dnes prodávaných za velmi sympatické ceny, je lepší dát ruce pryč.

Citroen C5.Zdroj: Citroen

Stejně jako u malých čtyřválců od konkurence, které taktéž využívají řetězového rozvodu, tkví právě tady jádro celého problému. Řetěz se po čase vytahává, čímž dochází nejprve na chrastění, posléze i na potenciální přeskočení rozvodů.

Přeplňovaná verze THP se navíc vyznačuje i tendencí zakarbonovávat spalovací prostor, což vede k různým dalším neřestem jako třeba k přehřívání. Většina problémů byla vyřešena až v polovině roku 2010.

Přečtěte si: Zajímavá koupě. Pět ojetin, které jsou lepší, než byste čekali

Motor lze nalézt v mnoha autech, například v Peugeotech 207, 308, 3008, 5008, dále v Citroënech C3, C4 nebo C5, ale i v Mini či BMW.

Škoda 1.2 HTP

Tříválec od Škody byl sice oblíbený pro svou nízkou cenu, ale zároveň se jedná o poněkud kontroverzní pohonnou jednotku. Agregát je totiž vhodný zejména pro městskou jízdu a dlouhé dálniční jízdy těžko snáší, což ústí v mnoho problémů. Ani bez používání na dálnici však není nijak zásadně spolehlivý.

Škoda Fabia.Zdroj: Škoda

Také v tomto případě je jednou z největších bolístek systém rozvodů, kdy může řetěz při nesprávném natlakování napínáku přeskočit až o několik zubů. Při zmíněné dálniční jízdě se často objevuje i přehřívání katalyzátoru nebo samotného oleje, což vyústí k zakarbonování, ucpání hydroštelů a následné podpalování ventilů.

Dále majitele často opouští také EGR ventily, škrticí klapky nebo zapalovací moduly. Obstojné spolehlivosti dosáhl motor až po roce 2009.

„Legendární" tříválec lze nalézt hlavně ve Škodách Fabia a Roomster, ale objevil se i v koncernových Volkswagenech Polo a Fox nebo v Seatech Ibiza a Cordoba.

Subaru 2.0 D

Japonský výrobce přišel se svým netradičním dieselovým boxerem jako první na světě a i přes vyšší hlučnost, jedná se z hlediska projevu o podařený, vcelku silný a velmi úsporný motor. Bohužel se na něm ale objevují také mnohé „dětské" závady projevující se zejména na prvních ročnících od roku 2007 do roku 2011.

Subaru Outback.Zdroj: Subaru

Vedle problémů s filtry pevných částic a poddimenzovanou spojkou tkví jeden z největších problémů motoru ve vstřikovačích. Vstřiky totiž trpí na méně kvalitní naftu a výsledkem je nevyrovnaný chod a přílišné namáhání klikového hřídele.

Nepřehlédněte: Přitažlivé, ale zrádné. Tohle je pět ojetin, kterým se radši vyhněte

Právě u kliky může postupně dojít až k prasknutí, což znamená pro motor konečnou.

Problematický motor se montoval do modelů Forester, Legacy, Outback a XV.

Volkswagen V10 TDI

Pětilitrový desetiválcový „superdiesel" od Volkswagenu je pro svůj monstrózní tah nesmírně lákavou jednotkou, kterou lze pořídit za vcelku přijatelnou cenu. Jenže ona cena má svůj důvod a z vidiny mocného dieselového motoru se 750 Nm točivého momentu se může brzy stát kasička, která jakoby neměla dno.

Volkswagen Phaeton.Zdroj: Volkswagen

Problémy začínají u elektroniky motoru, který disponuje hned dvojicí řídících jednotek a deseti velmi drahými vstřikovači. Stejně jako u mnoha dalších „dlouhých" motorů, i zde se vyskytuje také tepelná nerovnováha a přehřívání zadních válců, které může skončit až u popraskání hlav.

Problém se často prohlubuje i nedokonale zkonstruovanou vodní pumpou, umožňující průnik vody do oleje. A aby toho nebylo málo, jsou tu ještě málo odolné stěny válců, stojící za snižující se kompresí.

Motor, který připomene tryskáč nejen tahem, ale i náklady, najdete v Phaetonu a Touaregu.