Na tato auta pozor: Pět ojetin, které kazí dobré jméno svojí značky

Různí výrobci automobilů mají různou pověst. Na jednu stranu jsou tu značky, o jejichž příznačné poruchovosti se vypráví vtipy, na stranu druhou se setkáme s výrobci s pověstí nezničitelnosti a neotřesitelné spolehlivosti. Ale jak se říká: „I mistr tesař se někdy utne."

BMW řady 5.
Zdroj: BMW

I v portfoliu automobilek, které jsou pro uživatele symbolem spolehlivých a nenáročných držáků, objeví se občas něco jako černá ovce. Někdy je to rovnou celý model, jindy jen pouhá motorizace. Výsledkem je každopádně auto, které zkouškou času moc dobře neprojde. I když má na kapotě logo spojené s mechanickou nesmrtelností.

Čtěte také: Přitažlivé, ale zrádné. Tohle je pět ojetin, kterým se radši vyhněte

My jsme vybrali takových ojetin pět. Všechno auta značek s dobrou pověstí, které však v daném případě zapochybovaly a přivedly na svět vůz, jenž o několik let později přivodí svému třetímu nebo čtvrtému majiteli hromadu vrásek na čele.

Audi A6 2.5 TDI (C5; 1997–2004)

Audi A6.

Audi A6 je sedanem, případně kombíkem vyšší střední třídy, který si jakožto důstojný vůz zaslouží i důstojný motor. Vidlicový turbodieselový šestiválec o objemu 2,5 litru, který stál v nabídce nad slabší čtyřválcovou jedna-devítkou, byl přesně takový. Mohutný tah, vysoký výkon a solidní kultivovanost. Jenže problémy na sebe nenechaly dlouho čekat.

Zanesená váha vzduchu je ještě relativně sranda, ovšem nové palivové čerpadlo už finančně poněkud zabolí. To ale pořád není ani zdaleka TEN problém, kvůli kterému se 2.5 TDI dočkalo svojí nechvalné pověsti.

Jakmile totiž kilometrový průběh dosáhne hodnot okolo 200 tisíc, čeká na majitele pod ventilovými víky takřka určitě překvapení v podobě zadřených ložisek vačkových hřídelí. Tento jev je způsoben nedokonalou cirkulací oleje uvnitř ložisek a také prodlouženým servisním intervalem na 30 tisíc kilometrů. Oprava se šplhá v lepším případě „jen" do desetitisíců, ovšem budete-li smolař, vyměníte rovnou celé hlavy motoru.

BMW řady 5 (E60/E61; 2004–2010)

BMW řady 5.

Takzvaná „banglovská" pětka (podle jména tehdejšího šéfdesignéra BMW Chrise Bangla), byla po předchozí generaci E39 ohromným skokem vpřed. Ačkoliv ji mnoho fanoušků značky odsoudilo za kontroverzní vnější vzhled, nelze jí upřít, že nabízela špičkovou výbavu a technologie, ale také skvělé jízdní vlastnosti. Dnes je ale potřeba být na její provoz náležitě finančně připraven.

Modely z prvních let měly to štěstí, že dostaly pohonná ústrojí převzatá ještě z předchozí generace. Zejména starší benzínové šestiválce M54 jsou vynikajícími motory, ovšem jejich následovníci už mají pár problémů. Novější jednotky N53 vybavené přímým vstřikem trpěly právě na tento systém a výměna všech vstřikovačů vyjde opět na desetitisíce. Naftové motory jsou potom zastoupeny také čtyřválci, kterým rády praskají rozvodové řetězy a výkonnějšími šestiválci, u kterých je potíž zase s vířivými klapkami sání. Pokud se utrhnou, vletí do motoru a ten je tímto po smrti.

Motorizace navíc nejsou zdaleka jediným problémem. Infotainment iDrive první generace byl zdrojem častých problémů, které řešila až výměna drahé jednotky. Pozor se vyplatí dát také na vozy vybavené příplatkovým aktivním řízením (opravdu velmi drahá záležitost) a na kombíky se standardně dodávanými vzduchovými měchy na zadní nápravě.

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
Tisíce aut na internetu