Dá se koupit levné auto s dvanáctiválcem? A je to vůbec dobrý nápad?

V době, kdy se z pod kapoty obrovské spousty aut ozývá "nedůstojné kadlání" čtyřválcového dieselu, zasteskne se občas člověku po sametové kultivovanosti víceválcového motoru. Tou vůbec nejváženější třídou je potom kategorie dvanáctiválců, které jen šumí v přídi (či zádi) vozu a jejich obrovská síla přichází umírněně, ale s razancí. Ale které dvanáctiválce jsou tak levné, aby na ně dosáhl i běžný smrtelník?

BMW 760Li.
Zdroj: BMW

Pochopitelně, že existují i uječené a hřmotné dvanáctiválce, patřící zejména supersportům vrcholné kategorie, ale zde je nutné se smířit s faktem, že levný dvanáctiválcový sporťák prostě neexistuje. Ve výčtu nejlevnějších a nejzajímavějších dvanáctiválcových ojetin se proto vyskytují pouze auta, jenž jsou primárně určena pro klidnou a plavnou jízdu v rychlém cestovním tempu.

1. BMW 760i (E65)

BMW 760Li.

Ať už se vám kontroverzní „banglovská“ sedmička líbí, nebo ne, musíme jí nechat, že se jednalo o velmi pokrokové a velmi vyspělé auto. V roce 2001 přišla nová generace řady 7 vůbec poprvé s multimediálním systémem iDrive a nedlouho po spuštění prodejů přibyl do portfolia i dvanáctiválec N73B60.

Plnokrevný motor nabízí 439 koní (327 kW) výkonu a přitom není příliš drahý. Verze 760i lze sehnat v ceně lehce přes 200 tisíc a velmi často lze narazit i na 760Li s prodlouženým rozvorem a vskutku prezidentskou porcí místa na zadních sedadlech.

2. Mercedes-Benz S 600 (W140)

Mercedes-Benz S 600.

Z Mnichova se přesuňme do Stuttgartu, odkud mezi lety 1991 a 1998 vyjížděl luxusní sedan známý zejména pod přezdívkou „Mamut“. Ten byl v jedné ze svých nejvýkonnějších verzí, označené nejprve jako 600 SEL a následně jako S 600, vybaven dvanáctiválcovým agregátem M120. To znamená stejný základ motoru, jaký nalezneme v supersportu Pagani Zonda.

V Mamutu měl motor 408 koní (300 kW) výkonu a dnes si lze luxusní model devadesátých let (ve kterém se bohužel mimo jiné zabila princezna Diana), pořídit v ceně do 300 tisíc.

3. Jaguar XJ12 (X305)

Jaguar XJ12.

Je-li pro vás vidina automobilového luxusu pevně spjata spíše s britskou než s německou produkcí, je vaším snem pravděpodobně něco z dílen Bentley nebo Rolls-Royce. Jenže na dvanáctiválce těchto značek vám pár stotisíců rozhodně nestačí a tak nezbývá, než sáhnout po stále dosti důstojném Jaguaru. Dost možná nejracionálnější volbou se zdá být XJ12 generace X300 – tedy první generace XJ, vyvinuté pod taktovkou Fordu.

Pod kapotou se v tomto případě nachází šestilitrový agregát o výkonu 318 koní (237 kW) a spíš než s cenou dané ojetiny, vyskytuje se zde drobný problém s dostupností. XJ12 bylo vyrobeno jen v relativně malém počtu kusů a pro ten svůj budete s největší pravděpodobností muset do Německa. Na druhou stranu ale dostanete poměrně unikátní vůz, jehož cena se v mnoha případech stále vejde do 300 tisíc.

PŘEDCHOZÍ
1/3
DALŠÍ
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×