I v Německu stáčejí tachometry. Falešné kilometry tam prý má každá třetí ojetina

Jedním z argumentů pro dovoz ojetého auta z Německa bývá přesvědčení, že se u našich sousedů vozy "nestáčejí", protože je to tam trestné. Není to pravda.

16.3.2017 Jan Zajíc
Volkswagen Golf.
Volkswagen Golf.
Zdroj: Volkswagen

Manipulace s počitadlem ujeté vzdálenosti sice v Německu skutečně trestná je, už dvanáct let, přesto nedávná studie autoklubu ADAC, na níž aktuálně upozorňuje autobazar AAA Auto, tvrdí, že až třetina německých ojetin může mít stočený tachometr.

Provozní ředitel AAA Auto Petr Vaněček přitom odhaduje, že z dovážených aut z Německa do České republiky má stočený tachometr dokonce devět vozů z deseti.

Čtěte také: Může barva podsvícení přístrojové desky znepříjemnit řízení? Jak?

Důvody manipulace s počtem ujetých kilometrů jsou stejné jako u nás. Cílem je zvýšit cenu ojetého automobilu při prodeji nebo se vyhnout penalizacím za překročení nájezdu v rámci leasingu. Podle autoklubu ADAC stočení kilometrů zvýší hodnotu vozu v průměru o 3000 eur, tedy asi o 81 tisíc korun. Stočení přitom trvá obvykle jen několik vteřin a nabízí jej různé firmy za ceny od 50 eur (asi 1350 Kč) za auto.

Stočené vozy pak podle Vaněčka končí na východ od Německa. Tedy i u nás.

Přečtěte si: Auto za cenu tří piv. Věřili byste, že tenhle vůz stál majitele stovku?

V Německu je přitom přetáčení kilometrů trestné od roku 2005, přičemž pachatelům hrozí vysoké pokuty nebo odnětí svobody až na jeden rok. Problémem ale je, že manipulace s tachometrem se těžko dokazuje.

Podle dlouhodobé statistiky společnosti Cebia je na českém trhu přes 40 procent aut, které mají stočený tachometr. Zhruba pětina je až o dva roky omlazena a 17 procent aut, která jsou do Česka dovážená, má pozměněné identifikátory. Maskuje se tak například dluh na vozidle, nesplacený leasing nebo neodvedená DPH.

16.3.2017 Jan Zajíc
Tisíce aut na internetu