Sháníte ojeté auto s dieselem? Těmto motorům se vyhněte obloukem

Starší dieselové ojetiny stále lákají velké spousty řidičů, a to i přes problémy, které jsou s nimi spjaty. Dříve až strašidelný filtr pevných částic u některých značek sice pomalu zlevňuje (i když obecně je pořád drahý), nicméně problémů s naftovými agregáty může být mnohem víc. Zvlášť když zvolíte diesel, který se už po několika letech provozu ukázal jako extrémně nespolehlivý.

Volkswagen Passat Variant.
Zdroj: Volkswagen

Vybrali jsme 8 dieselových motorů, které se řadí právě mezi ty nejméně spolehlivé. Některé jsou už spíše exotickými kousky, ovšem většinu z nich zcela běžně najdete v bazarech, takže pozor na ně. Jejich koupě se totiž může šeredně nevyplatit a následné servisní náklady se vyšplhají do takových výšin, že se vaše prasátko nestačí divit.

1. Audi 2.5 TDI V6

Audi A6.

Motory z produkce koncernu Volkswagen jsou v tomto žebříčku zastoupeny poměrně hojně, takže začneme hned jedním z nich. Řeč je o šestiválci o objemu 2,5 litru z dílen Audi, který se objevil pod kapotou modelů A4, A6 a A8, Passatů generace B5, ale i tuzemské Škody Superb první generace.

Prvním a menším problémem motoru je naftové čerpadlo Bosch VP44. To se může buď zadřít, nebo odejít po stránce elektronické, nicméně v obou případech jej pravděpodobně vyměníte celé.

Tím opravdu velkým průšvihem jsou však vačkové hřídele s vydírajícími se ložisky i "palci vaček". Až do roku 2002 totiž motor neměl rolny vahadel, takže se vačky opíraly o kluzáky a jezdily kov po kovu. Nedostatečná cirkulace oleje způsobila, že se vačky i jejich ložiska vydíraly, čemuž rozhodně neprospěl ani prodloužený interval na výměnu oleje.  

2. BMW 20d N47

BMW řady 1.

Čtyřválec N47 se ve vozech BMW objevil v roce 2007 a sloužil jako náhrada za starší M47. Najdeme jej v mnoha BMW, jmenovitě v řadě 1, řadě 3, řadě 5, X1 a X3. Až do roku 2011 se přitom jedná o velmi nespolehlivý motor.

Určité ročníky motoru trpěly na trhající se vířivé klapky v sání. Pokud se taková klapka utrhla, vletěla přímo do sání, což mohlo vyústit až ve fatální nehodou motoru.

Nejednalo se však o jedinou možnou příčinu totální destrukce. Největším problémem bavorácké motorizace jsou totiž poddimenzované rozvodové řetězy. Řetěz se natahuje, což se dlouhou dobu projevuje šramotem, a pokud je toto varování ignorováno, může prasknout a zničit motor. Aby toho nebylo málo, jsou rozvody umístěny na straně setrvačníku, tedy vzadu v motorovém prostoru. Kvůli rozvodům proto musí motor ven, a pokud se zjistí, že jsou opotřebeny řetězové rozety na klice, mění se celá klika.

Nakonec ještě mnoho motorů potkává prasklý blok v prostoru mezi válci, projevující se dlouhodobým mírným úbytkem chladicí kapaliny. Nevýhoda tkví v tom, že při koupi ojetiny nemáte šanci prasklý blok poznat.

PŘEDCHOZÍ
1/4
DALŠÍ
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×