PŘEHLEDNĚ: 5 žádaných ojetin, na které je lepší dát si pozor

Na trhu ojetin můžeme narazit na spoustu paradoxů. Jsou tu auta, která si lidé nekupují, přestože jsou velmi dobrá, ale pak jsou tu i auta, která se prodávají jako na běžícím páse, přestože jejich spolehlivost není zrovna ukázková. Právě na pět aut z druhé skupiny se podíváme.

Ford Focus.
Zdroj: Ford

Stejně jako v mnoha dalších případech, i tady platí, že některá auta mohou být po mnoha stránkách sebelepšími ojetinami, ale jejich kvality zhatí použitý motor nebo převodovka. Stejné auto, ovšem vybavené jiným motorem, může být proto klidně i vynikajícím vozem.

BMW 320d E90

BMW 320d.

Ceny BMW řady 3, vyráběné mezi lety 2005 a 2013, klesly na hranici, kdy si svůj kousek Mnichova může dopřát i zájemce s útlým rozpočtem. Jenže problém vyvstává ve chvíli, kdy chce takový zájemce uspořit i na palivu a koupí si auto v naftové motorizaci 320d.

Od roku 2007 jsou tyto vozy vybaveny motorem s kódovým označením N47, což je bohužel velmi nespolehlivá jednotka. Dynamika a nízká spotřeba je sice radostí, ale naopak velkou strastí jsou poddimenzované rozvody, které mohou po delším výhružném "rachtání" i prasknout. Kvůli rozvodům se navíc musí vyndat celý motor a je-li opotřebovaná spodní rozeta, pevně spojená s klikovou hřídelí, je třeba vyměnit i kliku.

Vedle rozvodů navíc motor trpí na utržení vířivých klapek v sání, nebo na praskající stěny mezi jednotlivými válci. Je to ovšem velká škoda, neboť co se řady 3 generace E90 jako takové týče, jedná se o velmi solidní auto. Zejména s benzínovými šestiválci dostanete špičkově jezdící a spolehlivý vůz. Jen se u vrcholných motorizací musíte smířit s vyšší (přesto však stále rozumnou) spotřebou a s vyšší pořizovací cenou.

Ford Focus II 1.6 TDCi

Ford Focus.

V bazarech lze velmi často narazit na slušnou zásobu Focusů druhé generace a není se čemu divit. Auto s dobrými jízdními vlastnostmi, silnou protikorozní ochranou a celkově slušnou spolehlivostí má i 7 let po ukončení výroby co nabídnout. Ale je tu i jeden kostlivec ve skříni.

Oním kostlivcem je malý a velmi úsporný dieselový motor 1.6 TDCi, zejména ve starší verzi se šestnáctiventilovou hlavou. Stejně jako vícero malých dieselů této kategorie, trpí i motor od Fordu především na malou olejovou náplň, u které se navíc uvádí prodloužená životnost a tedy prodloužený interval výměny. Firemní zákazníci, kteří si Focusy s 1.6 TDCi kupovali nejčastěji, však olej nezřídka ještě přejížděli a navíc autu dávali co proto.

Výsledkem tedy může být notné zakarbonování motoru a s tím spojené potíže v podobě odcházejícího turba. Problém byl částečně vyřešen v pozdějších letech instalací osmiventilové hlavy, ale i ta řeší problém s karbonovými úsadami jen částečně. Jediná opravdová pomoc je včasná výměna oleje nejpozději po 15 tisících kilometrech, ovšem tu u předchozích majitelů těžko ohlídáte.

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×