Škoda Vision X má unikátní hybridní pohon. Kombinuje CNG, benzin a elektřinu

Hlavním tahákem české automobilky Škoda na letošním autosalonu v Ženevě bude studie malého SUV jménem Vision X. Kromě toho, že naznačuje podobu chystaného produkčního modelu, zaujme také netradičním pohonem. Jde totiž o první vůz, který využívá stlačený zemní plyn, benzin a elektřinu.

28.2.2018 Jan Zajíc
Koncept Škoda Vision X.
Zdroj: Škoda Auto

„S hybridní studií Vision X dáváme nahlédnout do budoucího vývoje naší modelové palety. Vozy s pohonem na CNG jsou čisté a cenově výhodné. A hybridní pohon představuje pro naše zákazníky vstup do bezemisní mobility,“ říká o konceptu Vision X Christian Strube, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast technického vývoje.

Koncepce hnacího ústrojí ve studii městského crossoveru, lakované v zeleném odstínu FlexGreen, zaujme svou kombinací spalovacího motoru na CNG (compressed natural gas – stlačený zemní plyn), respektive benzin a dvou elektromotorů. Automobilka uvádí, že tato technika umožňuje vozu dosáhnout nízkých hodnot emisí CO2, údajně jen 89 g/km.

Spalovacím motorem je agregát 1.5 TSI G-TEC. Jde o čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem, vyvinutý speciálně pro spalování stlačeného zemního plynu, případně benzinu. Při provozu na CNG motor podává maximální výkon 130 koní (96 kW) a maximální točivý moment 250 Nm.

Nádrže na CNG se nacházejí pod zadním sedadlem a za zadní nápravou. Spalovací motor roztáčí kola přední nápravy, kola zadní nápravy pohání elektromotor. Ten se spíná jen v případě potřeby, tedy když je potřeba aktivovat větší sílu při rozjezdu (boost-efekt) nebo zlepšit trakci například mimo zpevněné silnice. Kapacita kompaktních akumulátorů pro elektromotor postačí k tomu, aby studie s čistě elektrickým pohonem ujela až dva kilometry.

Pohon všech kol bez kardanu

Vision X je prvním automobilem značky Škoda s pohonem všech kol, který nemá kardanovu hřídel. Podle automobilky má toto řešení několik výhod. Nižší hmotnost techniky například znamená nižší spotřebu. Elektromotor se navíc zapojuje jen tehdy, když je to potřeba.

Pohonnou jednotku na CNG podporují dva elektromotory. Spalovací motor spojený s řemenem poháněným startovacím generátorem (RSG) a druhý elektromotor na zadní nápravě společně zajišťují funkci pohonu všech kol.

Energii čerpá elektromotor ze 48voltového ion-lithiového bateriového palubního systému. Díky rekuperaci se ion-lithiové baterie za jízdy dobíjejí: při brzdění a takzvaném plachtění proměňuje Vision X kinetickou energii na energii elektrickou, kterou ukládá do akumulátorů a později využívá k jízdě.

Maximální točivý moment elektromotoru 70 Nm je k dispozici hned od rozjezdu, což zlepšuje akceleraci. Mezi výhody použitých akumulátorů patří zejména nízká hmotnost, vyšší kapacita a dostupná cena. 

Studie jezdí dle potřeby s pohonem předních, zadních nebo všech kol. Celkový dojezd na jedno natankování CNG a benzinu činí až 650 kilometrů. Systémový výkon obou pohonných jednotek umožňuje studii zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 s, maximální rychlost činí 200 km/h.

28.2.2018 Jan Zajíc
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×