Elektrický obr je svižný. S Volkswagenem e-Crafterem už jsme jeli a známe i cenu

Volkswagen začne prodávat velký užitkový elektromobil za cenu 1,7 milionu korun bez daně

Volkswagen e-Crafter můžete řídit i s řidičákem na osobní auto
Zdroj: Volkswagen

Hamburk je město, které se nepochybně hodí pro lodní dopravu. Jak jsem si ale ověřil během mezinárodní novinářské prezentace Volkswagenu e-Crafter, je to současně vhodné místo pro elektromobily.

Díky spletité síti kanálů a zálivů je tu totiž na různá nábřeží a mosty nutno často odbočovat, což znamená i velmi časté zastávky na semaforech, a tudíž i možnost rekuperace při zastavování. Navíc tu je rovina, takže dojezd bude víceméně odpovídat hodnotám, které se naměřily při homologačním testu v laboratoři. To se mi také potvrdilo při dvou testovacích jízdách v tomto severoněmeckém městě. Poprvé jsem zamířil na periferii, podruhé přímo do centra. Zatímco v prvním případě jsem na palubním počítači zaznamenal 22, 7 kWh na 100 kilometrů, podruhé 21,4. To jsou hodnoty velmi blízké údaji, který uvádí výrobce - 21,54 kWh.

Díky tomu se také dojezd po dojezdu do cíle snížil oproti údaji na startu v podstatě přesně o tolik, kolik jsem ujel. A to je pro budoucí majitele určitě dobrá zpráva. Pravdou ovšem je, že jsem jezdil za prakticky ideálních podmínek. Bylo sucho a teplota lehce nad 20 stupni Celsia. Nebylo tudíž nutno odebírat drahocennou energii ani na topení, ani na klimatizování.

S e-Crafterem se ale majitelé zřejmě nebudou vydávat na žádné dlouhé cesty. A pokud ano, tak budou často zastavovat u rychlodobíjecích stanic. Podle staršího měřícího cyklu NEDC je dojezd 173 kilometrů, v praxi to bude tak o čtyřicet až padesát méně.

Z toho je jasné, kdo by měli být zájemci o tento vůz. Vývoj směřoval především směrem ke společnostem, které jsou aktivní v centrech měst, ať se jedná o doručovací, kurýrní a další logistické služby, řemeslníky, maloobchodníky, dodavatele energií nebo provozovatele kyvadlové dopravy či taxislužby. 

Potvrdily to i zkušenosti od 25 společností v Německu, Holandsku, Švédsku i Velké Británii, které dostaly na rok k dispozici celkem 38 předsériových aut na testování. Většina řidičů totiž ujede se svým lehkým užitkovým vozem každý den vzdálenost 70 až 100 kilometrů.

BATERIE JSOU POD PODLAHOU

E-Crafter, který vychází z verze s vysokou střechou a středním rozvorem, pojme 10,7 metrů krychlových nákladu. Pokud je auto homologováno v kategorii do 3,5 tuny jako běžný osobní automobil, tak je užitečná nosnost 975 kilogramů, pokud již v kategorii nákladních vozů, tak až 1720 kilogramů.

Nákladní prostor nijak neomezuje elektrická výbava. Lithium-iontové akumulátory s kapacitou 35,8 kWh, které jsou stejné jako ty, s nimiž jezdí Volkswagen e-Golf, jsou totiž uloženy  pod podlahou modelu e-Crafter. Vnitřní výška tedy dosahuje 1861 milimetrů.

Elektromotor je uložen pod přední kapotou poskytuje nejvyšší výkon 100 kW a maximální točivý moment 290 N.m. Hnací síla se přenáší na přední kola prostřednictvím jednostupňové převodovky EQ 290. Ta je koncipovaná speciálně pro užitková vozidla. V praxi, jak jsem si ověřil, je to velmi dobrá kombinace. Na semaforech jsem (i se čtyřmi sty kilogramy nákladu uvnitř plechové skříně) nijak nezaostával za běžnými osobní auty. Zajímavé je, že volič jízdních režímů nenabízí možnost zapnout režim zvýšené rekuperace, není tu ani žádné tlačítko nebo pádla u volantu s podobnou funkcí. "Právě z testování u zákazníků vyplynulo, že to většina z nich nechce. Cílem bylo vytvořit uživatelsky co nejpříjemnější elektromobil," vysvětlili nám na tiskové konferenci.

V praxi to funguje zhruba tak, že když zhrub padesát až sedmdesát metrů v rychlosti 50 kilometrů v hodině sundáte nohu z plynového pedálu, tak k semaforu se svítící červenou dojedete přesně tak, aniž byste museli použit pedál brzdy. Zvyknout si na to jde už po prvních několika kilometrech.

Výrobce udává, že nabíjecí stanici CCS o výkonu 40 kW (stejnosměrný proud) lze akumulátory nabít na 80 procent za tři čtvrtě hodiny. K nabíjení lze použít také nástěnnou nabíječku se střídavým proudem o výkonu 7,2 kW. V tomto případě se akumulátory nabijí na 100 procent kapacity během 5 hodin a 20 minut. 

Třetí možností je dobíjení z klasické domácí zásuvky s výkonem nabíjení 2,3 kWh. V takovém případě se ale prázdná baterie bude "do plna" dobíjet celých 17 hodin.

Sériová výbava je velice solidní. Zahrnuje mimo jiné parkovací senzory Park Pilot včetně funkce pro ochranu bočních stěn (díky 16 ultrazvukovým senzorům po obvodu karoserie), samočinné nouzové brzdění a zpětnou kameru. Crafter je navíc jako první užitkové vozidlo své třídy sériově vybaven multikolizní brzdou (může zabránit následným kolizím při nehodě). Ve výbavě nechybí ani asistent kompenzaci bočního větru.

VE VÝBAVĚ JE VŠE POTŘEBNÉ

Mezi další prvky sériové výbavy modelu e-Crafter patří například LED světlomety (pro potkávací, dálková i denní světla), automatická klimatizace Climatronic, vyhřívání sedadel, tepelné čerpadlo a vyhřívané sklo čelního okna, komfortní sedadla a navigační systém „Discover Media“ s funkcí „App-Connect“ (propojení s aplikacemi chytrého telefonu), hlasovým ovládáním a Bluetooth rozhraním pro mobilní telefon. Prostřednictvím programu „Car-Net Guide & Inform“ lze využívat mobilní internetové služby.

Volkswagen zatím neurčil přesnou cenu, za kterou bude e-Craftera již za několik měsíců tuzemským zákazníkům prodávat. Očekávaná cena je ale 1,7 milionu korun bez daně, což je v podstatě dvojnásobek ceny za podobně vybavený vůz s turbodieselm.

E-Crafter je ovšem první z řady užitkových Volkswagenů s elektrickým motorem. Již zhruba za tři roky má přijít e-Crafter verze 2.0, který nabídne dojezd 400 kilometrů. Navíc nebude pouze v jediné délce, ale nabídne třeba i valník i další využívané varianty.

DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×