První svezení s novým Santa Fe. Nejdražší Hyundai je opravdu univerzální auto

Model Santa Fe prodává značka Hyundai evropským zákazníkům již 17 let. Nyní přichází čas na čtvrtou generaci. Prodej v České republice bude zahájen v září, redaktor Automixu se ovšem mohl projet už nyní při mezinárodní novinářské prezentaci v Katalánsku.

Hyundai Santa Fe zvládne i těžší terén
Zdroj: Radek Pecák

Hyundai Santa Fe je auto pro početné rodiny. A protože uhlídat "stádo" dětí je někdy problém, vymysleli konstruktéři pro novou generaci tohoto velkého SUV i jedno unikátní řešení. Tím je asistent SEA. Jeho funkcí je ohlídat, aby děti nevystoupily z auta po zastavení v nevhodný okamžik -nedejbože například pod souběžně projíždějící vůz. Nedalo nám to, a hned jsme bdělost systému prověřili. Nahrála nám k tomu situace, že jsme se dostali vinou dopravní nehody na dálnici kousek od Barcelony do zácpy a jen jsme se tak posouvali vpřed s častými zastávkami. Skutečně, pokud chtěl zadní cestující otevřít dveře ve chvíli, kdy auta ve vedlejším pruhu ještě jela, elektronika tomu zabránila. Chytré… Navíc další z asistentů řidiče, který chce vystoupit, upozorní na to, že vzadu má ještě nějaké ty děti…

Vzhled novinky je v souladu se současnou designovou strategií této korejské značky. Přidi tedy dominuje vellká kaskádovitá maska chladiče, úzké hlavní světlomety a výrazně vpřed vyčnívající spodní část nárazníku. Pod ní se ještě nachází stříbřitý ochranný plastový díl.

Boční linie je typická pro vozy kategorie SUV. Vzhledu určitě prospělo posunutí A sloupků mírně dozadu, čímž se prodloužila kapota. Impozantnější vizáži v porovnání s minulou generací napomáhá rovněž zvětšení rozměrů auta. Rozvor je delší o 66 milimetrů a činí celkových 2776 milimetrů. Auto je delší dokonce o sedm centimetrů. 477 centimetrů je hodnota o více než sedm centimetrů větší, než jakou má tuzemský konkurent tohoto auta - Škoda Kodiaq. Šířka se také zvětšila (o jeden centimetr) na výsledných 189 centimetrů, Jen v parametru výšky došlo ke snížení. Avšak téměř neznatelnému - o pět milimetrů. Střecha se tudíž nachází nad úrovní terénu ve výšce 168 centimetrů.

PROSTORU JE DOST

Je logické, že prodloužení se muselo projevit jak z hlediska prostoru pro cestující, tak i pro zavazadla. Pokud je vůz pětimístný, dá se do "kufru" naložit celkem 625 litrů, což je o 40 více než dříve.

Vzadu bude moci cestovat i pět dospělých, i když lépe bude pochopitelně pouze čtveřici. Redaktor, který je vysoký 186 centimetrů, měl po usednutí do druhé řady za stejně velkého řidiče k dobru před koleny ještě deset centimetrů a nad hlavou šest. Jelikož jsme ale měli k dispozici na první krátký test vůz se sedmi instalovanými sedačkami, bylo možné lavici rozdělenou v poměru 60:40 posouvat v podélném směru. Jen tak lze totiž zvětšit prostor pro kolena jedinců, kteří budou cestovat ve třetí řadě. I tam jsem se pokusil (se zmíněnou tělesnou výškou (vměstnat), ale byl to poměrně obtížný úkol. Musel bych sedět s předkloněnou hlavou a s koleny přilepenými k opěradlům před sebou. Je však jasné, že tvůrci vozu nezamýšleli udělat tato sedadla plnohodnotná pro dospělé. Jde pouze o možnost, jak na krátké výlety převézt třeba děti svých kamarádů.

V této souvislosti je třeba zmínit, že zatímco minulá generace se nabízela i ve verzi Grand Santa Fe s prodlouženým rozvorem o stovku milimetrů, kam se třetí řada sedaček vešla přece jen o něco lépe, tentokrát se toto zvětšené Santa Fe nabízet nebude.

Vnitřek vozu působí velmi kvalitně. Ostatně, tak tomu má v případě nejdražšího evropského modelu s logem Hyundai být. Dominantou palubní desky, která může být čalouněna také kůží, je "plovoucí" displej na jejím horním okraji. Má dostatečné rozlišení a rychlé reakce.

Tak, jak je tu této značky obvyklé, v nebývalé míře se myslí na tepelný komfort. Přední sedačky tedy můžou být jak vyhřívané, tak i ventilované, ruce lze položit na vyhřívaný volant, a také zadní cestující si můžou zapnout vyhřívání sedaček.

POHON PŘEDNÍCH NEB VŠECH KOL

Zatímco řada konkurentů v současné době směřuje k co možná největšímu nahrazení tlačítek a ovladačů ikonami na centrálním displeji, Hyundai zůstává věrný tradičnímu řešení. Podle mého je to dobře, protože na rozmístění tlačítek si řidič rychle zvykne a pak je může nahmatat po paměti. Nemusí tedy odvracet pohled od vozovky a situace před vozem někam do strany k displeji. V případě nového Santa Fe je v tomto ohledu bonusem i "pravý" head up displej, tedy s údaji promítanými přímo na čelní sklo a ne pouze na výsuvný plastový štítek.

Pod kapotu se bude montovat buď zážehový agregát 2,4 litru s výkonem 136 kW (185 koní) nebo dva turbodiesely. Ten silnější má objem 2,2 litru a s 200 koňskými silami (147 kW) se jedná o vůbec nejsilnější pohonnou jednotku pro tento automobil. Motor 2,0 CRDi může být naladěn na výkony buď 150 nebo 180 koní. 

Zážehový agregát se bude dodávat vždy s pohonem všech kol a osmistupňovou automatickou převodovkou. Motor 2,2 CRDi bude možné volit jak pro verze s pohonem předních kol nebo všech kol. Na výběr je také buď šestistupňový manuál, případně osmistupňový automat. Agregát 2,0 CRDi pak je spojován v případě manuální převodovky buď s pohonem všech kol nebo pouze přední nápravy. Pokud však někdo k tomuto motoru potřebuje automat, pak dostane současně pohon všech kol.

VÝBORNÁ SPOTŘEBA

Ve Španělsku jsem měl možnost ujet pár desítek kilometrů v autě s nejsilnějším dieselem, automatem a pohonem všech kol. Na suchých silnicích s kvalitním povrchem bylo těžké prověřit schopnosti nového systému HTRAC, který umožňuje variabilní rozdělování hnací síly mezi jednotlivá kola. Poměr rozdělování točivého momentu se mění v závislosti na zvoleném jízdním režimu. Pokud se například řidič rozhodne použít Comfort, dostane se na zadní kola maximálně 35 procent točivého momentu na zadní kola, v režimu Sport je to až 50 procent.

Líbila se mi rychlost a hladkost řazení nové osmistupňové převodovky. Hyundai v tiskové zprávě uvádí, že rozsah převodů je o 18,3 procenta vyšší, což napomáhá rychlejším reakcím vozu při rozjezdech a zrychlování.

Během zhruba sedmdesátikilometrové testovací jízdy, která vedla po silnicích všech možných tříd, jsem zaznamenal kombinovanou spotřebu 8,2 litru. Při ustálené jízdě po dálnici ovšem palubní počítač ukázal hodnotu 6,6 litru. To je na takto velký vůz skutečně velmi dobrý údaj. Je ovšem pravda, že ve Španělsku platí na dálnicích o deset kilometrů nižší rychlostní limit než u nás.

Hyundai si je vědomo, že doba si žádá také jiné typy pohonů, než je klasický spalovací motor, ať se do nádrže tankuje benzin nebo nafta. Proto je už ve vývoji jak hybridní verze, tak i plug-in hybrid. Konkrétní údaje o tom, stejně jako ceny auta, jsou zatím neznámé. Jisté je jen jedno, na český trh se nové Santa Fe dostane v září.

DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×