Prozkoumali jsme Škodu Vision X. Čím nás studie malého SUV zaujala?

Škoda v Ženevě oficiálně představila svůj nový koncept Vision X, který dokáže zaujmout jak po stránce techniky, tak designu. Odvážně vypadající studii jsme měli konečně možnost pořádně „prošmejdit“ a zjistit, čím zrovna tento koncept od škodovky tak vyniká.

Škoda Vision X.
Zdroj: Automix.cz

Zatímco koncern VW na svém ženevském večírku představil koncept autonomní limuzíny I.D. Vizzion, civilní dodávku na elektrický pohon MOIA nebo třeba hybridní Bentley Bentayga (viz odkaz níže), Škoda velkou částí kradla pozornost pro sebe, jelikož odvážně vypadající, svíticí a pronikavě zelený koncept Vision X jednoduše nešlo přehlédnout.

Skvěle zpracované detaily

A hned u designu začneme. Je těžké se zamyslet nad výraznějším konceptem Škody za poslední roky, a tím nemyslíme pouze onu pronikavě zelenou metalízu. Přestože vzhled posuzujeme subjektivně, musíme jednoduše uznat, že ve Škodovce si s designovými prvky nového konceptu opravdu vyhráli.

Ať už mluvíme o prosvícené mřížce chladiče i logu značky, která skvěle doplňuje LED diodové světlomety s čočkami z broušeného křišťálu ve tvaru a uspořádáním známém z Karoqu či Kodiaqu, nebo kombinaci ostře řezaných linií a prvků, jež kombinují chrom, leštěný hliník a antracitově lakované části -  všechno jaksi hraje dohromady, ačkoliv by možná vůbec nemělo.

Blinkry v zrcátkách jsou ve tvaru trojúhelníků, kdežto zadní dělené LED svítilny s ornamenty z tradičního českého křišťálu vytváří grafiku, na kterou nejsme u dnešních futuristicky vypadajících LED lamp (třeba u Audi) zvyklí. Zajímavým prvkem, který na druhou stranu ničí tradice, je zahození klasického loga Škody na zádi a umístění podlouhlého nápisu ŠKODA.

Ve výsledku Vision X doslova září na všechny strany. Samozřejmě ale víme, že produkční verze malého SUV spadne do klasické uniformity dnešního škodovek, a bohužel asi většina těchto zajímavých prvků se do výroby nedostane. Propracovaný design je tak zároveň kladem i záporem nového konceptu, jelikož dost možná ukazuje něco, čehož se nedočkáme.

Kombinace kombinací uvnitř

Když přehlédneme zajímavý comeback dvouramenného volantu nebo LED ornamenty uprostřed palubní desky v místech výdechů klimatizace, nakonec Vision X uvnitř vynikne asi širou kombinací různých materiálů.

Mísí se zde lakované části v barvě karoserie, panely z leštěného hliníku, umělou kůže, do toho látkové polstrování sedaček a částečně i obložení dveří, ke všemu klasický plast, guma a opět sklo či křišťál pro ambientní LED osvětlení.

Uvnitř tak Vision X zásadně není pro lidi prahnoucí po eleganci, sterilitě a normálnosti.

Jasně určená „cílovka“

Škoda konceptem Vision X jasně ukazuje, na koho by podobně odvázaný model cílil, což by se možná mohlo projevit rovněž u produkční verze malého SUV. Zjednodušeně řečeno: „Tahle Škoda není pro starý.“ A pokud vás o tom doteď nepřesvědčil celkový design, utvrdí vás v tom neskutečně „cool“ výbava.

Začneme displeji. Vision X má samozřejmě dle současných trendů digitální přístrojový štít, zatímco normální tlačítka kromě voličů převodovky se všechna přestěhovala do obrazovky velkého dotykového displeje. Ten trčí z členité palubní desky a vlastně nahrazuje klasický středový panel.

Třešničkou na dortu pro mladé je však zástavba v kufru, kam lze uložit dvojici elektrických longboardů, přilby a dokonce i dron s kamerou. Jedná se tak o myšlenku podobnou jako u skládací koloběžky, kterou chce Škoda normálně nabízet v prodeji (viz odkaz výše). Elektrické longboardy však v nabídce zřejmě neuvidíme, přestože by byly zajímavým dodatkem. Bez těchto doplňků pak má koncept kufr o objemu 380 litrů. 

Dovnitř konceptu jsme si bohužel nemohli sednout, ale jak už víme, produkční verze by se měla velikostí zhruba rovnat současnému Seatu Arona. 

Netradiční technika

A když už se tedy oprostíte od podmanivého designu konceptu, dalším esem v rukávu Visionu X je jeho pohon.

Poprvé je tu využito spojení pohonu, který kombinuje stlačený zemní plyn (CNG), benzin a elektřinu, a také motoru s řemenem poháněným startovacím generátorem vpředu a elektromotorem na zadní nápravě. Ten je schopen se sám postarat o pohon vozidla na krátkých cestách. Ke všemu pak jde o první škodovku, která využívá pohonu všech kol, ale nemá kardanový hřídel.

O technice konceptu jsme se ostatně rozepsali již dříve a podrobněji na odkazu výše. Celkově je tak ale Vision X do morku vypiplaným konceptem. A přestože byste ho tedy možná nazvali prostě jen další studií SUV, jen důrazem na detaily a řadou zajímavostí jde o skvěle odvedenou práci.

Konečná informace na závěr: produkční verzi Vision X plánuje Škoda předvést už příští rok. Vsadili bychom se ale, že takto netradičního hybridního pohonu se v ní nedočkáme.

DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×