Elektrický Jaguar dostal klasickou mříž chladiče. Není jen pro parádu, co dělá?

Design mnoha moderních elektromobilů napovídá, že elektrická auta již vůbec nepotřebují klasickou mříž na přídi, dobře zažitou z normálních spalovacích vozů. Jaguar I-Pace přesto takovou „mříží chladiče“ disponuje. A nejedná se jen o designovou záležitost.

Jaguar I-Pace.
Zdroj: Jaguar

Ačkoliv se může zdát, že má I-Pace svou mříž pouze kvůli vzhledu a připodobnění ke zbytku modelové rodiny, rozměrný přístup vzduchu má ve skutečnosti hned dvě funkce. Ta první je poměrně jasná a spočívá v chlazení baterií o kapacitě 90 kWh, umístěných v podlaze vozu.

Právě chlazení baterek je u elektromobilů stěžejní a podobné řešení používá třeba i Tesla Model 3, u které je vzduch k akumulátorům veden několika menšími kanály ve zdánlivě zahlazené přídi. Baterie se mohou při vyšších odběrech hodně zahřát a chlazení proudem vzduchu je tedy nezbytné.

Druhá funkce mříže na přídi I-Pace je ovšem ještě sofistikovanější. Hned za vnější mřížkou se znakem se vzduch rozděluje do dvou cest. Část jde směrem dolů k bateriím, část potom nahoru a proudí skrz nápadnou štěrbinu v přední kapotě rovnou na čelní okno. Odsud je vzduch veden přes střechu vozu a nakonec do střešního spojleru, který jej svádí na zadní okno.

Jaguar tak zajistil elegantní „ofuk“ zadního okna, eliminující potřebu zadního stěrače. Při jízdě v dešti je voda ze zadního okna prostě strhávána proudícím vzduchem, což mimo jiné eliminuje aerodynamickou hlučnost. A navíc nikdo nemůže říct, že má I-Pace přední mříž jen na parádu.

DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×