Přehledně: Premiéra Škody Karoq se blíží. Tohle už o nástupci Yetiho víme

Už za několik dní představí česká automobilka Škoda nástupce modelu Yeti. Kompaktní SUV, které ponese nové jméno Karoq, se odhalí 18. května ve Švédsku. Co všechno už o této novince víme?

15.5.2017 Jan Zajíc
Škoda Karoq.
Zdroj: Škoda Auto

Začít musíme pochopitelně jménem. Změna označení totiž - zejména v tuzemsku - vzbudila bouřlivé reakce. Zatímco jméno Yeti bylo zavedené a snad i oblíbené, nový název Karoq zřejmě Čechům moc nezní.

Stejně jako u modelu Kodiaq, i název Karoq pochází z Aljašky, konkrétně z malého ostrovu Kodiak. Tentokrát ovšem Škodovka zvolila jazyk původních obyvatel, kmene Aleuťanů, a dala dohromady dvě slova: „kaa'raq", což znamená „auto", a „ruq", tedy „šíp". Dohromady tedy Karoq. Výraz pro šíp se v názvu objevuje kvůli logu značky.

Zároveň si tak Škoda buduje jednotný systém názvů pro svoje SUV modely. Lze očekávat, že i chystaný malý crossover na bázi Škody Fabia bude mít opět jednoslovný název zakončený písmenem „q".

Nedávno si ostatně mladoboleslavská automobilka zaregistrovala označení Amiq, Anuq, Arviaq, Eliaq, Karuq a Yuroq.

Čtěte také: Škoda si zaregistrovala nová jména, všechna s "q" na konci. Co to znamená?

Karoq bude blízký příbuzný Seatu Ateca

Nové SUV bude sourozencem Seatu Ateca, který se také vyrábí v závodě Škody v Kvasinách. Oba vozy sdílejí velkou část techniky a dokonce i základní skelet karoserie. I proto mají podobné proporce.

Už víme, že Karoq na délku měří 4382 milimetrů, široký je 1841 mm a vysoký 1605 mm. Rozvor dosahuje 2638 mm, u verze s pohonem všech kol 2630 mm. Pro srovnání, Ateca je dlouhá 4363 mm a 1615 mm, šířka a rozvor jsou stejné jako u Karoqu.

Pokud novinku porovnáme s Yetim, zjistíme, že Karoq je o 160 mm delší, o 35 mm širší a o 40 mm nižší. Rozvor je natažen o 52 mm.

Čtěte také: Přehledně: Jak je na tom nová Škoda Karoq ve srovnání s konkurencí?

Základem je koncernová modulární platforma MQB a standardně nabídne Karoq jednoduchou zadní nápravu, nicméně čtyřkolky se pochlubí čtyřprvkovým zavěšením. Pod kapotou se objeví základní tříválcový motor 1.0 TSI o výkonu 115 koní (85 kW), ale i výkonnější benzínová novinka 1.5 TSI o výkonu 150 koní (110 kW) disponující vypínáním válců.

Nechybí ani naftové agregáty 1.6 TDI a 2.0 TDI, přičemž vrcholná verze nabídne 190 koní (140 kW). Ta se také jako jediná dostane na trh výhradně v kombinaci pohonu všech kol a sedmistupňového automatu DSG. U ostatních motorizací si zákazníci za tyto prvky připlatí.

Čím se od Seatu liší?

I když si po technické stránce budou Karoq a Ateca hodně blízcí, design se samozřejmě bude lišit. Škodovka dostane vzhled reflektující aktuální designový směr značky. Počítat můžeme s takzvanými krystalickými prvky, které jsou pro moderní škodovky charakteristické. Mřížka chladiče s dvojitými vertikálními lamelami je pak orámovaná chromovanou lištou a má lichoběžníkový tvar, vzhled světlometů už tradičně prý našel inspiraci v umění českých sklářů.

Zadní svítilny mají vnitřní část integrovanou do výklopné zádě a využívají světelné diody pro koncová, brzdová a mlhová světla. A samozřejmě září charakteristickým tvarem písmena C.

Vzhled by měl částečně připomenout většího Kodiaqa, zejména řešením přídě. Nebude ale úplně stejný.

Přečtěte si: Škoda Karoq poprvé bez maskování. Ukázala detaily a interiér

Na výsledek si každopádně budeme muset počkat až do premiéry, dosud totiž Škoda novinku ukázala pouze s maskováním. Anebo odhalila jen některé detaily.

Ve srovnání se Seatem Ateca bude odlišný také interiér.

S posuvnými a výjimatelnými sedadly

V kabině najdeme přístrojovou desku s horizontálně rozdělenými dekoračními prvky na mohutnější horní a menší spodní část. Hlavním prvkem středového panelu bude displej infotainmentu, který může mít až 9,2palcovou úhlopříčku a obrazovku se skleněnou povrchovou úpravou. Karoq také jako první Škoda dostane ovládání gesty.

A také - opět jako první auto s okřídleným šípem ve znaku - digitální přístrojový štít. Zajímavou drobností je příplatková funkce promítání loga na zem ze zpětných bočních zrcátek.

Důležitější jsou ale dostupné informace o variabilitě interiéru. I tady totiž najdeme prvky, které příbuzná Ateca nenabídne.

Zavazadlový prostor má v pětimístném uspořádání interiéru základní objem 521 litrů (Ateca má 510 l, Yeti 405 l), při sklopených zadních sedadlech vzroste objem pro zavazadla na 1630 litrů. Přepravní kapacitu i komfort cestujících na zadních sedadlech lze ale ovlivnit díky příplatkovým posuvným sedadly, což je právě vychytávka, kterou příbuzný od Seatu nemá.

Čtěte také: Lidé si utahují ze jména Karoq. Škodě navrhují jiné názvy, třeba Kardiaq a Svejq

S posuvnými sedačkami se objem kufru pohybuje od 479 do 588 litrů. Systém VarioFlex se přitom skládá ze tří samostatných a individuálně nastavitelných sedadel, která lze v případě potřeby dokonce vyjmout z vozu. Maximální využitelný objem zavazadlového prostoru při dvoumístné konfiguraci interiéru a po vyjmutí sedadel činí 1810 litrů.

Jak už bylo řečeno, nové SUV si poprvé budeme moci prohlédnout již 18. května, Škoda si pro světovou premiéru vybrala švédské muzeum moderního umění Artipelag v blízkosti Stockholmu. Z akce chystáme živý přenos.

Produkce začne na přelomu července a srpna, na trhu se následovník Yetiho objeví ve druhém pololetí.

A ceny? Ty zatím pochopitelně neznáme, Karoq by ale měl stát podobně jako Seat Ateca. Ten aktuálně stojí nejméně 468 900 Kč (verze s benzinovým tříválcem a pohonem předních kol), nejdražší provedení s 190koňovým dvoulitrovým turbodieselem, pohonem všech kol a automatickou převodovkou startuje na 849 900 Kč.

15.5.2017 Jan Zajíc
Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×