Přehledně: Další SUV, konec Fabie Combi a Rapidu. Co všechno teď chystá Škoda?

Už za několik dní Škoda představí svoje nové SUV, které v modelové nabídce nahradí oblíbeného Yetiho. Co ale od české automobilky čekat dál?

Chystaný malý crossover Škody podle představ RM CarDesign.
Zdroj: RM CarDesign

Hlavním motivem příštích let budou právě SUV. Kromě nového Kodiaqu a přijíždějícího Karoqu totiž chystá Škoda i další „esúvéčka".

Kromě toho samozřejmě můžeme očekávat postupné omlazování současných modelů a jejich nahrazování novými generacemi. Někde se to ale neobejde bez škrtů, skončit má třeba Fabia Combi.

Pojďme se tedy podívat, co v nejbližších letech od škodovky čekat. A vezmeme to hezky model po modelu. Mimochodem, všechny novinky ještě v příštích letech ponesou rukopis dnes už bývalého šéfdesignera Jozefa Kabaně. Neoficiální ilustrace očekávaných novinek najdete v rozsáhlé galerii.

Citigo

Nejmenší auto české automobilky má za sebou modernizaci, dočkalo se jí o rok později než sourozenec Volkswagen up!. I proto lze předpokládat, že druhá generace městského prcka dorazí poměrně brzy, pravděpodobně v roce 2019. Ukázat by se ale mohla dokonce už příští rok.

Čtěte také: Škoda ukázala omlazené Citigo. Nabídne novou příď, na turbomotor se nedostalo

Podle dostupných informací bude vůz výrazně odlišný od současného provedení. A jeho vzhled se má víc přiblížit novým škodovkám a tím se zároveň víc odlišit od koncernových sourozenců.

Objevily se také spekulace, že Citigo bude prvním prodávaným elektromobilem s okřídleným šípem. Dávalo by to určitý smysl, po technické stránce stejný Volkswagen up! svou elektrickou variantu už dávno má.

Fabia

Aktuální třetí generace Fabie se prodává od konce roku 2014, blíží se tedy její modernizace. Facelift by se mohl představit ještě letos, nejpozději příští rok. Oblíbené supermini dostane upravený vzhled, očekávat můžeme především přepracovanou příď, která nabídne masku chladiče podobnou nedávno omlazenému Rapidu či modernizované Octavii. Jistě se změní také tvar světlometů – jak předních, tak zadních.

V roce 2020 by pak měla dorazit čtvrtá generace. Víme, že bude stát na koncernové platformě MQB A0 – stejně jako příbuzný Seat Ibiza či chystaný Volkswagen Polo.

Zajímavé je, že nová Fabia s velkou pravděpodobností bude poprvé ve své historii k dispozici jen jako pětidveřový hatchback, praktičtější kombík podle informací z automobilky Škoda „zařízne". Jeho místo má zastoupit chystaný malý crossover, který vznikne na stejném technickém základě. Věnujeme se mu níže.

Rapid

Rapid má za sebou čerstvě facelift, který přinesl kosmetické změny i novou techniku. Na druhou generaci tak přijde řada nejdřív v roce 2019, možná v roce 2020.

A i v tomto případě dojde ke „škrtům". Nový Rapid totiž bude jen hatchbackem (Rapid Spaceback), delší liftback už zřejmě pokračovat nebude. Tedy alespoň v Evropě. V Číně se například počítá s Rapidem-sedanem.

Čtěte také: Škoda ukázala omlazený Rapid. Má novou příď a litrový tříválec

Mimochodem, i v případě Rapidu se spekuluje o změně jména, což znamená, že ho mohl potkat osud Yetiho.

Yeti

Škoda Yeti, první SUV v historii mladoboleslavské značky, čeká konec, v Kvasinách už se dokonce údajně nevyrábí. Jak známo, dostane nástupce, ten ale ponese jméno Karoq.

Karoq

Nástupce Yetiho bude oficálně představen 18. května na speciální akci ve Švédsku. Blízký příbuzný Seatu Ateca má dostat vzhled připomínající větší Kodiaq a v Kvasinách se začne vyrábět na přelomu července a srpna.

Čtěte také: Nové SUV od Škody opravdu nese jméno Karoq. Proč? A co nabídne?

Dá se očekávat, že ještě letos Škoda uvede i další verze: stylové Monte Carlo, sportovnější SportLine a dobrodružnější ScoutLine. Vyloučit nelze ani rychlé provedení RS. Pokud opravdu bude, dorazí později.

Octavia

Nejúspěšnější model značky se nedávno začal prodávat v modernizovaném provedení s novou čtyřokou tváří. Přesto už se připravuje čtvrtá generace, naplánována je na rok 2020.

Ve srovnání s aktuálním provedením má být výrazně větší a prostornější, nabídne prý i luxusnější prvky výbavy. Techniku bude sdílet s osmou generací Volkswagenu Golf, který dorazí na konci roku 2018. Oba vozy využijí nejen stejnou platformu MQB, ale i podobné motory.

Čtěte také: Nová Škoda Octavia dorazí v roce 2020, bude větší a prostornější. A co design?

I nadále se počítá se sportovní verzí RS.

Kodiaq

Také poslední novinka Škody je v prodeji poměrně krátce. Vede si ale skvěle, o až sedmimístné SUV je velký zájem a automobilka nestíhá vyrábět. Na Kodiaqa se proto čeká až půl roku.

Čtěte také: Škoda Kodiaq RS prý bude. Dostane diesel se dvěma turby

Brzy si navíc zájemci budou moci pořídit nové verze: stylové Monte Carlo, sportovně vyhlížející SportLine a terénní ScoutLine. Čeká se také příjezd rychlé varianty RS. A dojít by mělo i na plug-in hybridní motorizaci.

Superb

Vlajková loď značky se v aktuální třetí generaci prodává od června roku 2015. A je to hit, ve srovnání s předchůdci hlásí významně vyšší prodeje.

Příští rok by měl dorazit facelift, který přinese pravděpodobně klasické záležitosti: změnit by se měla příď, která dostane upravenou masku chladiče a jistě i modifikované světlomety. Hlavně se však rozšíří výbava, Superb by měl dostat nejmodernější dostupné prvky, například digitální přístrojový štít (jako první škodovka ho nabídne Karoq).

Čtěte také: Škoda prý zvažuje výrobu Superbu Coupé

Pravidelně se také objevují spekulace o sportovní verzi RS, její příjezd ale Škoda spíš vylučovala. Kromě toho se občas mluví o sportovněji střižené karosářské variantě, která by siluetou se splývavou zádí připomínala kupé – podobně jako například nový Volkswagen Arteon.

A co další novinky?

Kodiaq Coupé

Jistota. Kupé-SUV už Škoda potvrdila pro čínský trh, uvedení v Evropě se zatím prý stále jen zvažuje. Automobilka navíc musí vyřešit evropské výrobní kapacity, kterých má aktuálně nedostatek. Sportovněji vyhlížející varianta modelu Kodiaq, jejíž tvary se svažující se zádí by mohly připomenout například BMW X6, dorazí nejdříve v roce 2018.

Čtěte také: Škoda Kodiaq Coupé se ukazuje na nové ilustraci. Takhle by se vám líbila?

Technika by měla být stejná jako u Kodiaqu, sníží se pochopitelně praktičnost.

Malé SUV

O malém crossoveru s technikou Fabie už byla řeč. Ve srovnání s hatchbackem ale bude SUV o něco větší ve všech směrech. Bude tedy nejen vyšší, ale i delší a širší.

Malé SUV bude stát na koncernové platformě MQB A0, kterou už využívá například nový Seat Ibiza a dostane ji o připravovaný crossover Seat Arona či podobný Volkswagen. Očekávat můžeme auto s délkou do 4,2 metru a výběr ze známých koncernových agregátů. K dispozici bude takřka jistě jen pohon předních kol.

Čtěte také: Škoda si zaregistrovala nová jména, všechna s "q" na konci. Co to znamená?

Důvodů, proč Škoda chystá malý crossover, je několik. Tím hlavním je samozřejmě rostoucí obliba podobných vozů s vyšší světlou výškou a robustním vzhledem, další je čistě obchodní. Pro automobilky mají „esúvéčka" totiž jednu velkou výhodu: ve srovnání s klasickými supermini, přestože spolu sdílejí techniku, na ně mohou nasadit vyšší cenu. Zjednodušeně řečeno, více na nich vydělají.

Za nahrazením liftbacku Rapid a Fabie Combi malým crossoverem – tedy vystřídaní dvou modelů jedním vozem – pak můžeme hledat i ušetření výrobních kapacit v Mladé Boleslavi.

Další SUV

Škoda se netají, že na „esúvéčka" hodlá v nejbližší budoucnosti hodně sázet. Proto se nabízejí spekulace, že u čtveřice modelů neskončí. Prostor pro rozšíření nabídky totiž existuje – třeba „směrem nahoru". Takže kdo ví, možná česká automobilka představí vlastní provedení Volkswagenu Touareg.

To už jsou ale opravdu dohady, stejně jako myšlenky na další možné rozšíření nabídky. V minulosti se například objevily zprávy o vlastním pick-upu s technikou Volkswagenu Amarok. Uvidíme.

Čtěte také: Škoda vážně chystala vlastní pick-up. Nevyšlo to. Zatím…

Takřka jisté každopádně je, že se Škoda v nejbližší době nebude věnovat vozům typu MPV, nebo že by představila třeba vlastní kabriolet.

Elektromobily a hybridy

Že koncern Volkswagen, do něhož Škoda patří, v příštích letech „šlápne" do elektrifikace, je známá věc. V případě české značky se první produkční elektromobil plánuje už na rok 2020, v roce 2025 by měla být elektrifikovaná celá čtvrtina nových vozů.

Jakou techniku by mohly škodovácké elektromobily nabídnout, naznačil nedávno koncept Vision E, který automobilka představila na autosalonu v Šanghaji.

Čtěte také: Elektrická Škoda Vision E je konečně venku. Podívejte se

Ještě před čistými elektromobily dorazí hybridy. V nadcházejících letech se prý máme těšit na plug-in hybridní verze modelů Superb a Kodiaq.

Tisíce aut na internetu