PŘEHLED: Nejúspornější auta na trhu. Za kolik mají jezdit nejlepší?

Spotřeba je obrovské téma a velmi často zásadní parametr při výběru aut. Pojďme se proto podívat, které nové vozy jsou na tom nejlépe.

Opel Corsa.
Zdroj: Opel

Pochopitelně, nikdo asi nevybírá auto jen podle spotřeby, ale je zajímavé vědět, jak se věci mají.

Ještě před tím, než se ponoříte do světa zázračně nízkých čísel, musíme upozornit na jeden nešvar, za který automobilky tak úplně nemohou, ale který se objevuje prakticky u všech nových aut.

Čtěte také: PŘEHLED: Nejlevnější nová auta s dieselem. Žebříček drtí Dacie

Papírové spotřeby totiž nezřídka nesedí s těmi, které auto dosahuje za běžných podmínek. Je to dáno měřící metodikou stanovenou Evropskou unií. Metodika NEDC (New European Driving Cycle) totiž odpovídá reálnému provozu jen velmi, velmi vzdáleně.

V praxi tedy platí, že pokud chcete dosahovat spotřeb z technických údajů, musíte hodně upravit jízdní styl. Brzy by však automobilky měly spotřebu (a emise) měřít podle nové a vylepšené metodiky, která by měla o apetitu aut vypovídat o dost reálněji.

Čtěte také: PŘEHLED: Tato auta loni (skoro) nikdo nechtěl

Co to ovšem udělá s výkony, motory a dynamikou, na to si musíme ještě počkat.

Z nových aut jsme pro objektivnost vybrali pouze vozidla, která jsou poháněna konvenčním spalovacím motorem na běžný typ paliva. I tak je ale vcelku fascinující, kolik vozů se (zejména s dieselovými jednotkami) vejde s oficiální hodnotouu pod čtyři litry paliva na sto kilometrů.

Čtěte také: PŘEHLED: Nejlevnější nová auta s pohonem 4x4. Pod půl milionu se jich vejde šest

Podotýkáme ještě, že veškeré hodnoty jsou uváděny v kombinovaném cyklu, zahrnujícím jízdu po městě i mimo obydlenou zástavbu.

V první kapitole najdete vozy se zážehovým motorem, ve druhé pak diesely.

Auta s benzinovými motory

Peugeot 108 1.0 VTi S&S
Průměrná spotřeba: 3,8 l/100 km

Peugeot 108.

Nejúspornějším benzinovým autem na našem trhu je nejmenší městský Peugeot vybavený atmosférickým tříválcem o výkonu 69 koní (51 kW). Označení S&S u motorizace znamená, že se jedná o verzi vybavenou systémem Start-Stop, zhasínajícím motor při stání.

Fiat 500 0.9 TwinAir
Průměrná spotřeba: 3,8 l/100 km

Fiat 500.

Stejnou normovanou spotřebu má také stylový malý Fiat, vybavený exotickým dvouválcem o objemu 875 ccm, jehož výkon činí díky přeplňování turbodmychadlem 84 koní (62 kW). Uvedená spotřeba navíc platí jak pro manuální, tak pro automatickou převodovku.

Smart Fortwo 1.0
Průměrná spotřeba: 4,1 l/100 km

Smart Fortwo.

Pohonnou jednotkou nejmenšího zástupce naší bandy je litrový tříválec. Motor má výkon 70 koní (51 kW) a dvě osoby, které se do něj vejdou, povozí víc než úsporně.

Volkswagen up! 1.0
Průměrná spotřeba: 4,1 l/100 km

Volkswagen up!

Německý vůz do města a sourozenec Škody Citigo disponuje litrovým tříválcem o skromném výkonu 60 koní (44 kW). Právě ten mu ale umožňuje výjimečně nízkou spotřebu nezávisle na tom, zda zvolíte automat nebo manuál.

Toyota Aygo/Peugeot 108/Citroën C1 1.0 VTi
Průměrná spotřeba: 4,1 l/100 km

Citroën C1.

Trojčata z Kolína lze mít i s litrovým 69koňovým motorem bez doplňkového systému Start-Stop. Jeho absence přihodila k normované spotřebě tři deci benzinu na sto kilometrů…

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
Tisíce aut na internetu