Předchozí
1 z 2
Další

Pochopitelně, nikdo asi nevybírá auto jen podle spotřeby, ale je zajímavé vědět, jak se věci mají.

Ještě před tím, než se ponoříte do světa zázračně nízkých čísel, musíme upozornit na jeden nešvar, za který automobilky tak úplně nemohou, ale který se objevuje prakticky u všech nových aut.

Čtěte také: PŘEHLED: Nejlevnější nová auta s dieselem. Žebříček drtí Dacie

Papírové spotřeby totiž nezřídka nesedí s těmi, které auto dosahuje za běžných podmínek. Je to dáno měřící metodikou stanovenou Evropskou unií. Metodika NEDC (New European Driving Cycle) totiž odpovídá reálnému provozu jen velmi, velmi vzdáleně.

V praxi tedy platí, že pokud chcete dosahovat spotřeb z technických údajů, musíte hodně upravit jízdní styl. Brzy by však automobilky měly spotřebu (a emise) měřít podle nové a vylepšené metodiky, která by měla o apetitu aut vypovídat o dost reálněji.

Čtěte také: PŘEHLED: Tato auta loni (skoro) nikdo nechtěl

Co to ovšem udělá s výkony, motory a dynamikou, na to si musíme ještě počkat.

Z nových aut jsme pro objektivnost vybrali pouze vozidla, která jsou poháněna konvenčním spalovacím motorem na běžný typ paliva. I tak je ale vcelku fascinující, kolik vozů se (zejména s dieselovými jednotkami) vejde s oficiální hodnotouu pod čtyři litry paliva na sto kilometrů.

Čtěte také: PŘEHLED: Nejlevnější nová auta s pohonem 4x4. Pod půl milionu se jich vejde šest

Podotýkáme ještě, že veškeré hodnoty jsou uváděny v kombinovaném cyklu, zahrnujícím jízdu po městě i mimo obydlenou zástavbu.

V první kapitole najdete vozy se zážehovým motorem, ve druhé pak diesely.

Auta s benzinovými motory

Peugeot 108 1.0 VTi S&S
Průměrná spotřeba: 3,8 l/100 km

Peugeot 108.Zdroj: Peugeot

Nejúspornějším benzinovým autem na našem trhu je nejmenší městský Peugeot vybavený atmosférickým tříválcem o výkonu 69 koní (51 kW). Označení S&S u motorizace znamená, že se jedná o verzi vybavenou systémem Start-Stop, zhasínajícím motor při stání.

Fiat 500 0.9 TwinAir
Průměrná spotřeba: 3,8 l/100 km

Fiat 500.Zdroj: Fiat

Stejnou normovanou spotřebu má také stylový malý Fiat, vybavený exotickým dvouválcem o objemu 875 ccm, jehož výkon činí díky přeplňování turbodmychadlem 84 koní (62 kW). Uvedená spotřeba navíc platí jak pro manuální, tak pro automatickou převodovku.

Smart Fortwo 1.0
Průměrná spotřeba: 4,1 l/100 km

Smart Fortwo.Zdroj: Smart

Pohonnou jednotkou nejmenšího zástupce naší bandy je litrový tříválec. Motor má výkon 70 koní (51 kW) a dvě osoby, které se do něj vejdou, povozí víc než úsporně.

Volkswagen up! 1.0
Průměrná spotřeba: 4,1 l/100 km

Volkswagen up!Zdroj: Volkswagen

Německý vůz do města a sourozenec Škody Citigo disponuje litrovým tříválcem o skromném výkonu 60 koní (44 kW). Právě ten mu ale umožňuje výjimečně nízkou spotřebu nezávisle na tom, zda zvolíte automat nebo manuál.

Toyota Aygo/Peugeot 108/Citroën C1 1.0 VTi
Průměrná spotřeba: 4,1 l/100 km

Citroën C1.Zdroj: Citroën

Trojčata z Kolína lze mít i s litrovým 69koňovým motorem bez doplňkového systému Start-Stop. Jeho absence přihodila k normované spotřebě tři deci benzinu na sto kilometrů…

Vozy s naftovými motory

Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFlex
Průměrná spotřeba: 3,1 l/100 km

Opel Corsa.Zdroj: Opel

Ačkoliv bylo ještě nedávno v obecném povědomí, že auta s manuální převodovkou jsou úspornější než verze s automaty, Corsa s nejmenším čtyřválcovým turbodieselem o výkonu 95 koní (70 kW) tento zažitý fakt vyvrací. Za spotřebu těsně nad třemi litry totiž umí jezdit jen v kombinaci s pětistupňovým automatem EasyTronic.

Peugeot 308 1.6 BlueHDI ECO S&S
Průměrná spotřeba: 3,2 l/100 km

Peugeot 308.Zdroj: Peugeot

Další zažitou pravdu bortí i Peugeot nižší střední třídy vybavený vznětovou šestnáctistovkou o výkonu 120 koní (88 kW). Ačkoliv si mnoho lidí myslí, že slabší motor je automaticky úspornější, zde je to naopak. Slabší verze stejného motoru má 100 koní, ale normovaná spotřeba činí 3,6 l/100km. Svůj podíl na tom každopádně má i převodovka, která je u slabší verze jen pětistupňová.

Renault Clio 1.5 dCi
Průměrná spotřeba: 3,3 l/100 km

Renault Clio.Zdroj: Renault

Renault používá různé obměny svého klasického čtyřválce již velmi dlouhou dobu a vždy se jednalo o nadmíru úspornou jednotku. Ani současná generace Clia není výjimkou. A můžete dokonce vybírat mezi verzemi se 75 (55 kW) a 90 (66 kW) koňskými silami. Obě mají normovanou spotřebu stejnou.

Fiat Punto/Fiat 500 1.3 MultiJet
Průměrná spotřeba: 3,4 l/100 km

Fiat Punto.Zdroj: Fiat

Dvojici menších modelů Fiatu můžete koupit s malým turbodieselem, jehož objem činí 1,3 litru a výkon dosahuje 95 koní (70 kW). Je jen na vás, jestli zvolíte praktičtější Punto, nebo menší, ale rozkošnější a stylovější pětistovku.

Audi A1/Seat Ibiza/Škoda Fabia/Volkswagen Polo 1.4 TDI
Průměrná spotřeba: 3,4 l/100 km

Škoda Fabia.Zdroj: Škoda

Hned čtyři koncernové modely se dělí o nejmenší motor z rodiny TDI. Řeč je o tříválci 1.4 TDI o výkonu 75 (55 kW) případně 90 koní (66 kW), který sice nevyniká kultivovaností, ale o to více vynikne velmi nízkou spotřebou nafty.