Mazda chystá velkou technickou novinku, představuje naftový motor na benzín

Vzpomínáte na Wankelův motor, do kterého se Mazda odvážně pustila a vyrobila s ním celou řadu vynikajících sporťáků? Teď se japonský výrobce chystá být pionýrem v nové oblasti. Vůbec poprvé totiž komerčně využije motor, který spaluje benzín na stejném principu jako dieselové motory naftu.

Mazda CX-9.
Mazda CX-9.
Zdroj: Mazda

Průlomová novinka v nabídce japonské značky ponese název Skyactiv-X a stává se součástí vývojové strategie jménem Sustainable Zoom-Zoom 2030. Ta se však netýká pouze motoru, ale i snižování celkových emisí automobilu od jeho výroby až po recyklaci či zavedení autonomních technologií na trh do roku 2025.

Tou patrně nejzajímavější částí je každopádně onen zmiňovaný motor. Nový čtyřválec využije principu HCCI (Homogeneous Charge Compression Ignition), při kterém se benzín ve válcích nezažehává svíčkou, ale vzněcuje se tlakem - tedy stejně jako u dieselového motoru. To pochopitelně vyžaduje velmi jemné doladění vstřikování, směsi a dalších prvků, ale výsledek by měl stát za to.

Kromě toho motor nebude prost ani klasických svíček. Oba způsoby zapálení směsi budou možné a elektronika bude mezi nimi nezištně přepínat v závislosti na situaci. K tomu se navíc objeví i přeplňování kompresorem, které dále popožene točivý moment ve středních otáčkách a dovolí jiné naladění převodových poměrů.

Ve výsledku Mazda slibuje oproti stávajícím agregátům Skyactiv-G až o třetinu vyšší točivý moment, ale zároveň o třetinu nižší spotřebu a emise.

Celkově zní plýny okolo nového motoru od Mazdy více než slibně a co víc, příchod nového agregátu na trh není daleko. Mazda se jej chystá uvést již v roce 2019, motor by mohla dostat nová generace Mazdy 3.

Záhy poté se objeví také elektrifikované modely a elektromobily určené zejména na trhy, kde se elektřina získává z čistých zdrojů.

DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×