KIA stvořila nejhezčí auto v nižší střední třídě. V ProCeedu už jsme seděli

Hatchback a kombi nové generace modelu Ceed doplní v autosalonech Kia také shooting brake.

Kia ProCeed
Zdroj: KIA

Zcela v duchu konceptu, kterým korejská značka Kia začala před rokem lákat na novou generaci svého úspěšného modelu Ceed, se nese automobil připravený pro sériovou výrobu. Při jeho odhalení v Barceloně byl i redaktor Automix.cz.

Tento vůz si ponechá označení Pro Ceed, který nesl dříve sportovně pojatý třídveřový hatchback. Protože tento typ karosérie už není zrovna na vrcholu oblíbenosti, Kia zkouší zaujmout jinými tvary exteriéru. Automobil má teď pět dveří a dá se nejlépe označit jako shooting brake.

Kia Ceed GT v barcelonském přístavu

Je zajímavé, že délka karosérie je v podstatě stejná jako v případě verze kombi. Oproti ní je dokonce ještě o pět milimetrů delší, což znamená, že měří přesně 4 605 milimetrů. Sportovnější  vizáž ovšem dodává jednak svažující se záď a jednak níže položená střecha. Konkrétně se nachází blíže zemi o 43 milimetrů. Výška auta tak dosahuje pouze 1422 milimetrů. V porovnání s hatchbackem i kombi došlo rovněž ke snížení světlé výšky o pět milimetrů na hodnotu 135 milimetrů.

Naživo působí auto opravdu sportovním dojmem. Je to v podstatě takové prodloužené pětidveřové kupé. Sedí se poměrně nízko. Se svojí výškou 186 centimetrů jsem měl na sedačce řidiče, která byla nastavena do nejnižší úrovně, nad hlavou už jen necelé tři centimetry. Stejné to bylo po přesednutí do druhé řady. Usadil jsem se docela pohodlně, ale rezerva před koleny už byla sotva centimetrová.

Velmi mě překvapil údaj o objemu zavazadlového prostoru. Ten pojme 594 litrů, což je jen o 31 méně než uveze kombík. Bezmála šest stovek litrů je pořád ještě špičková hodnota, kterou mnozí konkurenti nedosahují ani u klasických "hranatých" kombíků a rodinám bude bez problémů stačit pro převoz všeho potřebného pro aktivní trávení volných víkendů či dovolené. Při zkoumání této části vozu jsem zjistil, že kufr je poměrně mělký. Pod jeho dnem je ale ještě několik přihrádek a prostor pro rezervu. Tu v Česku zákazníci dostanou. "Nabízíme vždy buď dojezdové nebo plnohodnotné rezervní kolo," ubezpečila mluvčí tuzemského zastoupení Kia Kateřina Jouglíčková. Obtížnější bude manipulace s krycí roletkou. Tu je totiž nejprve nutno povytáhnout a poté se trefit do vymezených drážek. Potmě to není úkol z nejjednodušších.

Zavazadlový prostor je široký a dlouhý, ale mělký. Pod ním jsou ovšem ještě úložné prostory

JE I PRAKTICKÝ

Praktičnost zvyšuje možnost postupně objem pro náklad zvyšovat sklápěním opěradel zadních sedaček, které jsou rozděleny v poměru 40:20:40, či upevněním těžkých věcí pomocí kolejnic v podlaze nebo uložením naopak drobných věcí do síťky.

Shooting brake je sportovně pojatá verze, proto se bude vždy dodávat s designovým paketem GT Line nebo přímo jako příslušník "rodiny GT" s výkonným zážehovým motorem. To znamená, že má kromě jinak tvarované zádi i jiný přední nárazník a v interiéru místo šedého černé čalounění střechy, vyšité logo GT na čalounění sedaček, kovové lišty na prazích a zploštělý volant. Pokud je ve voze namontována automatická převodvoka, jsou k dispozici i pádla u volantu pro manuální řazení převodových stupňů.

ProCeed GT Line se bude prodávat s trojicí pohonných jednotek. Zájemci o benzínový pohon se mohou rozhodnout pro 1,0 T-GDi s nejvyšším výkonem 120 k a točivým momentem 172 Nm. Nejvýkonnější jednotkou nabízenou pro verzi GT Line je nový motor Kia ‚Kappa‘ 1,4 litru T-GDi o výkonu 140 k.  V nabídce je také diesel ‚Smartstream‘ 1,6 litru CRDi o výkonu 136 k. Ten je možné kombinovat se šestistupňovou manuální převodovkou nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Ve spojení s manuální převodovkou činí maximum točivého momentu 280 Nm, resp. 320 Nm v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. 

Přeplňovaný motor 1,6 nabídne v GT až 204 koní

A pak je tu ještě jedna třešnička na dortu. Tím je provedení GT (bez přídomku Line), které pohání ústrojí o výkonu 204 k s točivým momentem 265 Nm. Je nejvýkonnějším motorem v rámci modelové řady. Bohužel není zatím dokončený homologační proces, a tak nám Kia zatím dluží údaje o maximální rychlosti a zrychlení.

LADIL MISTR BIERMANN

Konstrukce provedení ProCeed GT probíhala pod vedením Alberta Biermanna, šéfa testování vozidel a vývoje nejvýkonnějších modelů automobilky Kia i Hyundai. Vůz se ladil plných šest měsíců a snahou bylo zdokonalit jízdní agilitu v zatáčkách, stáčivou odezvu, záběrové schopnosti a odezvu řízení. To se podařilo, přestože ProCeed GT používá stejný systém plně nezávislého zavěšení kol jako klasické ceedy.

K tomu napomohly tužší přední i zadní pružiny pro lepší kontrolu pohybů karoserie a odezvu od volantu, stejně tak jako měkčí přední i zadní stabilizátory. Díky tomu získají vnitřní kola lepší kontakt s vozovkou.

Auto bude také schopné razantnějšího zpomalování než běžné verze ceedů. To především zásluhou lépe dimenzovaných brzd (standardní odvětrávané přední kotouče o průměru 288 mm z modelu Ceed nahrazují kotouče o velikosti 320 mm). Kotouče v GT jsou kromě toho o 3 mm silnější (28 mm), a lépe tak pohlcují tepelnou energii, což zabraňuje slábnoucímu účinku při dlouhodobějším namáhání.

Verze GT bude dostupná nejen pro karosérii ProCeed, ale i klasický hatchback Ceed. I ten už jsme v Barceloně viděli a snímky si můžete prohlédnout v galerii u tohoto článku.

Tyto novinky Kia se začnou vyrábět v slovenské továrně značky v Žilině v listopadu letošního roku a k zákazníkům dorazí v prvních měsících příštího roku.

DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×