Čínské NIO ES8 je soupeř pro Teslu Model X. Zaujme i vyměnitelnými bateriemi

Trh elektromobilů pomalu roste a proti americké Tesle se vydává stále více konkurenčních značek, které chtějí rovněž zaujmout. Mladá čínská automobilka NIO teď například představila vlastní elektrické SUV. A chce si došlápnout na rivala v podobě Tesly Model X.

NIO ES8.
Zdroj: NIO

Čínskou automobilku NIO si možná pamatujete hlavně díky rekordní jízdě supersportu EP9, který letos na německém Nürburgringu zajel nejrychlejší čas v kategorii elektromobilů. Nyní však tato tři roky stará značka představuje model i pro širší veřejnost.

Nové sedmimístné SUV ES8 vypadá na první pohled vcelku konvenčně, přestože se má jednat o pokrokový elektromobil konkurující hlavně Tesle Model X. Už jen cenovka je o polovinu nižší, kdy za Model X zaplatíte na čínském trhu v přepočtu asi 2,7 milionu korun a NIO ES8 vyjde na pouhých 1,4 milionu.

Za razantně nižší cenu přitom dostanete zřejmě schopný elektromobil – alespoň na papíře to tak vypadá. Vůz používá dvojici elektromotorů produkujících dohromady 653 koní (480 kW) a 840 Nm točivého momentu. Zrychlení z nuly na 100 km/h je tak i díky pohonu všech kol možné za 4,4 sekundy. Baterie o kapacitě 70 kWh pak zajistí dojezd až 355 km na jedno nabití. Verze s dojezdem až 500 km však bude v prodeji také.

Tesla Model X P100D sice nabízí zrychlení na stovku za 2,9 sekundy a dojezd přes 450 kilometrů, nicméně v poměru schopností a ceny vychází NIO ES8 pro Teslu jako opravdu silný konkurent. Rivalitu s americkou značkou ke všemu NIO zcela přiznává a tvrdí, že na čínském trhu cílí hlavně na zájemce, kteří se rozhodují mezi Teslou a dalšími alternativami.

Několik způsobů dobíjení

V rámci rychlejšího „dobití“ baterií pak NIO nabídne službu výměny soustavy baterií za plně nabité. Tento proces má trvat pouhé tři minuty a stanic k výměně baterií má po celé Číně vyrůst do roku 2020 celkem 1100.

Nakonec bude možné i zavolat mobilní dobíjecí službu, která dojede na vámi určené místo a zaměstnanec NIO vám skrze nabíječku ve své dodávce nabije baterie za 10 minut na dojezd 100 km. Bohužel, čas nabíjení ze standardní domácí zásuvky automobilka zatím neuvádí. 

Pro mnoho lidí může být NIO líbivější také uvnitř, jelikož materiály a designem připomíná luxusní interiéry Volva či některých prémiových německých značek. V rámci technologií je navíc ve výbavě i systém autonomního řízení, celá řada bezpečnostních asistentů a jízdní komfort je zajištěn vzduchovým odpružením.

Prozatím není jasné, zda se NIO rozhodne se svým SUV zaútočit také na evropský či americký trh. V tuto chvíli bude ovšem nejaktivnější na domácím čínském trhu, kde vláda rozvoj elektromobilů silně podporuje dotacemi a příspěvky na pořízení těchto vozidel.

Lidem tak může dotační program přispět až v přepočtu 325 tisíc korun na koupi nového elektromobilu, přičemž vláda ještě směřuje rozsáhlé prostředky na výstavbu dobíjecích stanic v zemi. Hlavním cílem je snížit úroveň znečištění vzduchu v čínských městech. S tímto problémem totiž Čína dlouhodobě bojuje.

DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×