V rámci dlouhodobého plánu chce Čína přejít na čistou alternativní energii, spočívající jak jinak než v aktuálně velebené elektřině. Hybridy, plug-in hybridy, elektromobily a auta s palivovými články mají do roku 2030 činit 40 % veškerých prodejů a do roku 2040 chce potom Čína definitivně zastřihnout prodej aut se spalovacími motory. Podobně odvážné nápady mají ale i Francie nebo Velká Británie.

Někde se ovšem začít musí, a jelikož v danou chvíli prostě nejde přinutit automobilky, aby přestaly vyrábět benzínová a naftová auta, začne se po nich šlapat v oblasti spotřeby a emisí. Čínská vláda proto schválila seznam prvních 553 modelů, které nesplňují nové předpisy v oblasti emisí a spotřeby, a tyto vozidla prostě zakázala od 1. ledna 2018 vyrábět.

Lynk&Co 01.
Nové SUV mladé značky Lynk & Co je nejrychleji prodávaným autem všech dob

Přestože 553 modelů zní hrozivě, vlastně nejde o nijak velký počet. Číslem 553 se totiž myslí počet jednotlivých provedení, tedy kombinací motorů, karosářských variant, převodovek a pohonů kol. Z tohoto pohledu se tedy jedná jen o několik aut, tvořících drobný zlomek z toho, co automobilky v Číně vyrábí.

A o jaká auta se vlastně jedná? Drobnou měrou se omezení dotkne spousty automobilek ať už z Evropy, USA, Japonska nebo i přímo z Číny. Konkrétně se jedná třeba o Audi, BMW, Buick, Cadillac, Chevrolet, Mercedes-Benz, Škodu nebo Volkswagen. Třeba tuzemská Škoda, která zde pro čínský trh vyrábí Superby, musí přestat vyrábět některé varianty s motorem 1.8 TSI.

V danou chvíli se tedy jedná o opravdu drobné omezení, vztažené na relativně pár aut, ovšem vypadá to, že brzy bude hůř. Zmíněných 553 aut je jen první schválená „várka“, ale v dalším kole už by se mohlo jednat o tisíce různých typů.