Ze skomírající značky prosperující podnik. Volvo má za sebou nevídaný návrat

Podíváme-li se na statistiky prodejů aut v roce 2017, zjistíme, že jedna značka dosáhla pozoruhodných výsledků. Švédské Volvo se řadí mezi největší skokany mezi automobilkami. Významně mu stouply nejen prodeje, ale rostl i zisk. Navíc se chlubí unikátem v podobě vítězství v anketách Světové auto roku (XC60) i Evropské auto roku (XC40) v jediném roce. Vývoj téhle značky je jednoduše zajímavý. I když je totiž Volvo tradiční automobilkou, spoustu věcí dělá netradičně.

Řada hybridních modelů automobilky Volvo.
Zdroj: Volvo

Přitom to není tak dlouho, co se Volvo nacházelo na okraji propasti. Švédská automobilka, založená v roce 1927, si od svého počátku zakládala na trochu jiných hodnotách než konkurence. Na prvním místě totiž vždy byla bezpečnost.

Jenže v novém miléniu se Volvo ocitalo v rukou Fordu, který stál skoro před krachem, a zdálo se, že není cesty ven. Jedna se ale přece našla.

Psal se rok 2009, když v Americe – a nejen zde – řádila finanční krize, dotýkající se pochopitelně i automobilek. Ford musel začít jednat: snížil svůj podíl v japonské Mazdě a „svoje“ značky Jaguar, Land Rover, Aston Martin a Volvo nabídl k odkupu, čímž několik tradičních automobilek změnilo poměrně rychle majitele.

Švédská automobilka byla prodána za 1,8 miliardy dolarů (37 miliard korun) čínskému koncernu Zhejiang Geely Holding Group, který vybudoval dnes již miliardář Li Shufu. Shufu, sám velký fanoušek Volva, spatřil ve vlastnictví klasické evropské automobilky jedinečnou příležitost.

Koneckonců čínští zákazníci si ve velkém potrpí na bezpečná auta a právě bezpečnost byla pro Volvo vždy cílem číslo jedna.

V roce 2010 ovšem nikdo pořádně nevěděl, co s Volvem bude. Modelová řada pomalu stárla, s čímž pochopitelně klesal i zájem zákazníků. Záchrana na sebe ale nenechala dlouho čekat.

Velký zvrat

Nový vlastník do Volva investoval spoustu peněz, přitom ale povolal zkušené odborníky od renomovaných automobilových značek a švédské automobilce daroval značnou volnost. Volvo se tak mohlo v klidu soustředit na vývoj modelů nové generace, progresivní techniky a na zcela nový design.

Na vzhledu nových aut pracoval tým pod vedením designéra Thomase Ingenlatha, který navázal na tradiční linie dřívějších modelů (zachoval například vertikální tvar světlometů u kombíků a SUV), ale současně přinesl řadu nových, moderních prvků. Poznávacím znamením teď je zejména výrazná maska chladiče nebo přední svítilny s LED diodami, jejichž tvar připomíná mytické Thorovo kladivo.

Už v roce 2014, tedy čtyři roky po příchodu nového a solventního majitele, uvedlo Volvo na trh první model, postavený na zbrusu nové platformě SPA, která byla od začátku vyvíjena s ohledem na plánovanou elektrifikaci vozů. Došlo také k obměně pohonných jednotek, nabídka motorů zahrnuje přeplňované dvoulitrové čtyřválce a nedávno výrobce představil také 1,5litrové tříválce. Větší agregáty ve Volvech nenajdete.

Druhá generace v té době zastarávající XC90 se stala poměrně okamžitě úspěchem, stejně jako další nadcházející modely. Velký sedan S90 a kombi V90 se představily předloni a během loňského roku Volvo ukázalo také menší SUV XC60 a na nové platformě CMA stojící XC40. Letos dorazil další kombík – V60, s největším zavazadlovým prostorem i nejvyšším bezpečnostním standardem mezi prémiovou konkurencí.

Rok 2017 byl pro švédskou automobilku až neobyčejně úspěšný. Jednalo se o celkově čtvrtý rok kontinuálního růstu. Oproti 2016 stouply prodeje Volva o 7 % na 571 577 vozů, o 16,6 % se zvedl čistý zisk (na 1,4 miliardy eur) a poměrně rapidně narostl i průměrný počet zaměstnanců během roku. Zatímco v roce 2016 zaměstnávalo Volvo 30 400 lidí, v roce 2017 už to bylo 38 000 lidí. Není divu, že firma koncernu Geely zaplatila všechny původní investice.

Historky z Číny

Největší odbyt značky Volvo je stále na trhu v Evropě, kde se prodá 50 % veškerých vozidel. Na druhou stranu nezanedbatelný podíl má právě Čína, kam Volvo prodává 20 % svých aut a zároveň je zde vyrábí v továrně Chengdu. Hlavní továrny značky jsou ve Švédsku a Belgii, letos Volvo otevřelo závod v americkém Charlestonu.

Vzhledem k zaměření automobilky mají zákazníci největší zájem o modelovou řadu XC. Modely typu SUV tvoří 46 % veškerého odbytu, kombíky řady V zabírají 34 % a zbývajících 20 % připadá na sedany řady S.

Spojení tradiční švédské automobilky s čínským investorem přineslo i několik vtipných okamžiků. Li Shufu se například divil, proč Volvo věnuje tolik pozornosti přední části interiéru. V Číně je totiž Volvo považováno za luxusní automobil, který jeho vlastník neřídí. Může si totiž dovolit řidiče. A protože on sám sedí vzadu, požadoval šéf Geely, aby automobilka věnovala péči i zadním sedačkám. Výsledkem je více prostoru pro nohy v nových modelech nebo třeba rovnou i limuzína bez předního sedadla spolujezdce. 

Budoucnost s elektřinou a bez vážných zranění

Otevírá se pochopitelně otázka, kam chce Volvo společně s Geely směřovat dál. Jak bylo řečeno již mnohokrát, švédská automobilka si zakládá především na bezpečnosti, takže aktuálním sebevědomým cílem je vytvářet auta, u kterých nedojde k fatálním zraněním.

Volvo se nechce spokojit s „velmi bezpečnými auty“. Už s rokem 2020 má švédská značka vizi dodávat taková auta, ve kterých nikdo nezemře, a dokonce se ani těžce nezraní. Vedle klasické aktivní a pasivní bezpečnosti, odolné konstrukce a bezpečnostních asistentů se přitom automobilka zaměří zejména na autonomní technologie. Autonomní auto od Volva by mělo v budoucnu znamenat prakticky vrchol toho, jak může být individuální automobilová doprava bezpečná.

A pak je tu samozřejmě budoucnost pohonných jednotek, která reaguje na stále přísnější emisní normy. Volvo se proto soustředí zejména na elektrifikaci, budoucnost vidí v elektromobilech a hybridech. U nového sedanu S60 navíc značka poprvé opouští také naftu.

Už od roku 2019 bude každý nový model Volva vybaven plně nebo alespoň částečně elektrickým pohonným ústrojím. Volvo zastává názor, že bez elektřiny v nejbližší budoucnosti vyrábět auta nepůjde. I proto už při vývoji nových modulárních platforem myslelo na zástavbu elektrických a hybridních pohonu. V tomto ohledu má tedy oproti konkurenci značný náskok.

Na elektrifikaci je už připraveno. Navíc bude těžit ze spolupráce se sesterskou automobilkou Polestar, jež se zaměřuje na vysoce výkonná elektrifikovaná auta. 

Z automobilky, která ještě před osmi lety prakticky skomírala, se během krátké doby stala prosperující značka, jejíž obraty i prodeje stoupají již několikátým rokem. A která na automobily pohlíží jinak než ostatní. Zlepšení finančního výkonu společnosti bude v budoucnu do značné míry dáno také průmyslovou synergií s přidruženými partnerskými společnostmi. Proto se hodně soustředí i na „věci okolo“, tedy na služby typu sdílení aut, pronájem nových vozů (nedávno Volvo v Česku spustilo program Flexi Care) nebo na konektivitu.

Možná je právě tohle cesta k dalším úspěchům.

DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×