Závoďák pro výrobce zmrzliny. Převratné Maserati Eldorado slaví 60. výročí

Přesně 29. června 1958 se na závodní trať v Monze vydal první evropský monopost v barvách sponzora. Takzvané Maserati Eldorado s logy známého výrobce zmrzliny Eldorado otevřelo do motorsportu brány sponzoringu, tak jak ho známe dnes.

30.6.2018 Redakce
Maserati Eldorado.
Zdroj: Scuderia Praha

Některé automobily se zapsaly do historie díky svým slavným vítězstvím, překvapivým inovacím, jimiž ohromily svět, nebo zásluhou pilotů, kteří se spolu s nimi stali legendami. Jiné modely naopak můžeme považovat za ikony toho, co ztělesňovaly. Ať už to byl ojedinělý příběh, historický zvrat, svědectví doby – zkrátka událost, která ovlivnila danou epochu automobilismu.

Jedním z takových vozidel bylo takzvané Maserati Eldorado, které se proslavilo v roce 1958 jako první monopost v Evropě, jehož sponzor nebyl spojen se světem automobilových závodů. Jednalo se o firmu Eldorado, známého výrobce zmrzliny.

Šlo o vůbec první příklad moderního sponzorství, kdy vůz dostal nátěr v barvách partnerské společnosti, místo aby nesl zbarvení přidělené dle tehdejších pravidel Mezinárodní automobilové federace podle země původu. V té době šlo o historický moment, který potvrdil, že motorsport má velkou budoucnost. Závody se totiž najednou otevřely finančně silným společnostem.

Krémově bílá místo červené

Gino Zanetti, majitel zmrzlinářské společnosti Eldorado, uzavřel s automobilkou Maserati kontrakt o přípravě monopostu, který bude propagovat jeho značku na mezinárodní scéně. Slavná automobilka s trojzubcem ve znaku připravila vůz pro soutěž Trofeo dei due Mondi (Závod obou světů), který se jel v Monze.

Italský automobilový klub zde zorganizoval závod na 500 mil po vzoru amerických 500 mil Indianapolis a na start pozval přední jezdce jak z Ameriky, tak z Evropy.

Automobil vybraný pro závod bylo Maserati 420/M/58 s číslem podvozku 4203, které místo tradiční červené barvy italských závodních vozů dostalo krémově světlý lak. Po stranách vozů byly umístěny nápadné nápisy Eldorado a nechyběla ani dvě malá loga na přídi a pod malým spoilerem před řidičem, který sloužil ke snížení náporu vzduchu místo čelního skla. 

Uprostřed přední části se objevilo nápadné logo s rozesmátou tváří kovboje, další bylo na zadní stabilizační ploše.

Kromě toho na voze nechyběl nápis Italia, tentokrát v jasně červené barvě, který hrdě hlásal zemi původu, a to jak sponzora, tak výrobce automobilu. Protáhlá silueta vozu Eldorado nesla ještě jméno řidiče, jenž startoval v závodě v „Monzanapolis“ – nebyl jím nikdo jiný než Stirling Moss, jeden z nejslavnějších závodníků v dějinách motorsportu a bývalý jezdec Maserati.

Stáj Maserati a její tehdejší pilot Juan Manuel Fangio prožívali slavné období, o rok dříve vyhráli mistrovství světa Formule 1 a završili tak úspěšné působení v královně motorsportu.

Model na zakázku

Od sezony 1958 se automobilka z Modeny rozhodla stáhnout ze závodů, ale nadále stavěla okruhové vozy pro soukromé týmy a nabízela jim zázemí. A právě to hledal Zanetti a i z toho důvodu se známý italský podnikatel obrátil na Maserati.

Na základě objednávky vytvořil konstruktér Giulio Alfieri během několika málo měsíců vůz dodnes popisovaný jako Eldorado. Jeho osmiválcový motor s dvojitými vačkami, pocházející z modelů 450S, měl zdvihový objem snížený na 4,2 litru a produkoval 557 koní (410 kW) při 8 000 otáčkách za minutu. V této specifikaci dokázalo Maserati upalovat až 350 km/h.

Zajímavostí na konstrukci vozu bylo vyosení motoru a převodovky o devět centimetrů doleva. Důvodem bylo zajištění lepší stability na původním okruhu v Monze, který se vyznačoval strmými zatáčkami a projížděl se proti směru hodinových ručiček.

Dalším neobvyklým prvkem vozu byla jen dvoustupňová převodovka a zadní náprava typu De Dion bez diferenciálu. Trubkový rám vycházel z konstrukce úspěšného závodního vozu 250F, ale proti němu byl větší a tužší, aby zajistil vozu během dlouhého závodu na betonové trati v Monze nezbytnou robustnost.

Ke snížení hmotnosti přispělo použití hořčíkových kol Halibrand, obutých do osmnáctipalcových pneumatik plněných heliem. I díky těmto opatřením činila hmotnost vozu 758 kilogramů. Ručně zhotovená hliníková karoserie z karosárny Fantuzzi se vyznačovala originální svislou aerodynamickou plochou za kokpitem a nápadným vstupem vzduchu pro účinné plnění karburátorů.

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
30.6.2018 Redakce
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×