V emisní aféře Volkswagenu padl další trest. A pěkně vysoký

Emisní aféra, při které Volkswagen instaloval do dieselových aut „cinknuté“ řídící jednotky, upravující emise vozu při laboratorním měření, má více než dvou letech stále vývoj. Teprve teď ale začaly padat vysoké tresty pro vysoce postavené manažery a inženýry, kteří o celém komplotu údajně věděli.

Oliver Schmidt (vpravo).
Oliver Schmidt (vpravo).
Zdroj: Volkswagen

Jako první dostal svůj trest natvrdo inženýr James Robert Liang, jež byl v srpnu ve Spojených státech odsouzen za podvod na 40 měsíců a k pokutě 200 000 dolarů (4,3 milionu korun). Americký soud ovšem nekompromisně pokračuje a jako další se svého trestu dočkal osmačtyřicetiletý Oliver Schmidt, bývalý výkonný ředitel vývojového oddělení v americkém Michiganu.

Schmidt byl zatčen v lednu, když přicestoval do USA se svojí rodinou. Během procesu se přiznal k tomu, že o celém podvodu s emisemi věděl a před několika dny byl odsouzen - a s docela tvrdým rozsudkem. Ve vězení si odsedí až sedm let a zároveň mu byla vyměřena pokuta 400 000 dolarů (8,6 milionu korun). Po odpykání trestu bude navíc Schmidt z USA deportován.

Původně ovšem vysoce postavenému manažerovi hrozily i daleko horší tresty. Hovořilo se dokonce o 169 letech – tedy o doživotí. Naopak obhájce chtěl pro Schmidta jen 40 měsíců a pokutu 100 tisíc dolarů (2,15 milionu korun), neboť jeho provinění bylo prý mnohem menší, než u některých dalších manažerů a inženýrů.

„Jste klíčovým konspirátorem, zodpovědným za maskování velkého podvodu spáchaného na amerického zákazníka,“ zněla jedna věta z rozsudku. Schmidt podotknul, že byl svým zaměstnavatelem v celé aféře „využit“. Například při setkání s úřadem pro ochranu životního prostředí tvrdil přesně to, co po něm společnost chtěla. Toto jednání vnímá zpětně jako chybu.

Odsouzených manažerů a inženýrů by bylo v USA výrazně více, ale většina lidí spojených s celou aférou jsou Němci a ve své domovině jsou mimo dosah americké justice.

Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×