Devět zajímavostí o pancéřovaných autech. Viděli jste už obrněný Fiat panda?

Osobní pancéřované vozy na sebe v běžném provozu nemají moc upozorňovat a konstruktéři si dávají pečlivě záležet na tom, aby opravdu zvenčí nebylo nic poznat. Ovšem ne vždy se to zcela podaří…

Japonský císař jezdí v pancéřovém voze Toyota Century Royal v hodnotě zhruba půl milionu amerických dolarů.
Zdroj: Archiv Iva Horvátha

1) První „civilní pancéřák“ měl Al Capone

 Za jeden z prvních pancéřovaných civilních vozů je považován vůz Cadillac 341-A Town Sedan ve službách slavného gangstera Al Capone z roku 1928. Karoserie byla zpevněna ocelovými pláty, které přidaly na hmotnosti celých 1 360 kg, Skla měla tloušťku 2,54 cm. Vidlicový 5,6 litrový osmiválec měl výkon jen 67 kW (91 k), Capone však nepotřeboval rychlý vůz, protože neujížděl z místa zločinu před policií – na takové akce měl totiž své lidi.

V roce 2012 se tento obrněný veterán prodal v aukci za 341 tisíc amerických dolarů. Není bez zajímavosti, že velkým obdivovatelem Al Caponeho byl irácký diktátor Saddám Husajn, kterému se také podařilo získat do sbírky několik vozů z autoparku někdejšího gangstera.

2) První ochrana před AK-47

I když pancéřované osobní vozy zvládaly odolávat jednotlivým střelám, jejich filosofie spočívala spíše v tom, že se chráněná osoba v případě zahájení útoku co nejrychleji odveze někam do bezpečí a pancéřovaný automobil nebude vystaven nějaké zbytečně dlouhé střelbě a už vůbec ne dlouhým dávkám ze samopalu. Nicméně prvním osobním vozem, který může odolávat soustředěné palbě jednoho z nejvíce rozšířených samopalů - AK-47, se pyšní BMW X5 Security Plus z roku 2013. SUV mělo údajně být dokonce konstruováno právě s myšlenkou, aby střelbě z AK-47 odolalo. Zásluha BMW spočívá hlavně v tom, že před necelými deseti lety přišlo s prvním sériovým vozem, který dosáhl stupně bezpečnosti 6 a to navíc se slušnými jízdními vlastnostmi. S vidlicovým osmiválcem o objemu 4,8 litru, výkonu 261 kW a točivém momentu 475 Nm, dosahoval vůz maximální rychlosti 180 km/h.

3) Pancéřovaný elektromobil

Za krátkou dobu své existence si velkou popularitu vydobyla automobilka Tesla. Oproti vozům se spalovacími motory se její elektromobily mohou chlubit lepší akcelerací či tišším chodem, problémem je naopak kratší dojezd či vysoká cena baterií. Nic z toho ale nebránilo úpravci Armoring Corp. z amerického Utahu v přípravě neprůstřelné verze Tesly a jejího asi nejpopulárnějšího modelu S. Pravděpodobně se jedná o první neprůstřelný elektromobil na světě. Tesla s úpravou od Armoring Corp. přitom nemá primát jen v tom, že je asi prvním pancéřovaným elektromobilem. Úpravce se také pyšní tím, že v Tesle S dodává zároveň nejrychlejší pancéřový vůz na světě.

4) Pancéřovaný minivůz

První generace Fiatu Panda, která na svět přišla v roce 1983, byla průlomová - v rámci své kategorie získala do vínku prvenství v pohonu všech kol a stala se také první ve své třídě, u které bylo možné dokoupit neprůstřelnou ochranu. Jednou z typických cílových skupin se měla stát ostraha, která měla na starosti různé strategické objekty. Na platformě pandy dokonce Fiat postavil dva prototypy malého – ale oproti původnímu modelu přesto trochu přifouknutého vojenského offroadu s motorem 1242 cm3, výkonem 52 kW a pětistupňovou manuální převodovkou. Jenže armádní objednávka nikdy nedorazila, a tak zůstalo u pouhých dvou vyrobených kusů. Jeden z exemplářů údajně doposud stojí zaparkovaný na dvoře automobilky v Turíně.

5) Nejznámější nehoda

Opancéřované BMW sedmičkové řady váží tři tuny a pneumatiky dostanou pořádně zabrat. Přesvědčit se o tom mohl v roce 2016 polský prezident Andrzej Duda. Když ho vezli na polské dálnici A4 170kilometrovou rychlostí, pneumatika praskla. Vůz dostal smyk a skončil na poli. Svědkové pak na sociálních sítích tvrdili, že kola již byla stará, měla sjetý vzorek a nejspíš někdo zanedbal servis.

6) Papamobil

Současný papež Fratišek již takový vůz nevyužívá, ale jeho předchůdci ano. Církev k něčemu podobnému přistoupila po nezdařeném atentátu na Jana Pavla II z roku 1981. Již několikátá generace automobilu je vlastně prosklenou výkladní skříní, ve které shromáždění věřící na svatého otce dobře vidí a pomocí aparatury i slyší. Papamobily se staly bezpečnější náhradou tradičních papežských nosítek.

7) Reklamní nápad

Velkou pozornost zejména zloďějů přitahují také různé pancéřované dodávky bezpečnostních agentur. Americký Budvar, tedy jeho reklamní agentura DDB Chicago, toho v roce 1999 vtipně využila a logo pivovaru vpašovala na obrněný vůz ve snaze říci, že náklad piva uvedené značky je také něco opravdu cenného a vyžaduje zvláštní ochranu…

8) Vyrábějí se i v Česku

Svou pancéřovou verzi měl i takzvaný zašlapaný projekt malého offroadu Škoda 973, známého také jako Škoda Babeta. Prototyp se vyráběl v letech 1949 až 1952. A o trochu dříve a o trochu déle se montovala Škoda VOS (vládní osobní speciál). Ta vzhledem sice připomínala běžný sedan, ale kvůli nezvykle těžkému pancéřování automobil využíval podvozek z nákladního automobilu Praga. Vůz měl dokonce dvě verze – s těžším a lehčím pancéřováním. Odolnější verze měla 52 milimetrů silná skla, panceřových vozů se vyrobilo asi 100. Existovaly verze s delší i kratší karoserií a ta mohutnější, se silnějším pancéřováním měla pohotovostní hmotnost 4115 kg. Není proto divu, že se pneumatiky vozu přehřívaly a po nehodě polského ministra zahraničí šoféři dostali doporučení nepřekračovat rychlost 90 km/h. Málokdo ví, že Škoda VOS se dočkala dokonce železniční verze, tedy drezíny a šlo o extra zboží pro rumunské soudruhy. Nyní pancéřované speciály také vznikají u různých výrobců vojenské techniky.

9) Obrněný superb z Velké Británie

Neprůstřelná varianta aktuální škodovácké vlajkové lodi stojí v přepočtu 3,5 milionu korun a o její existenci se postaralo britské zastouprní Škody. Vůz splňuje normu PAS 300 a měl by tedy odolávat útokům lehčích zbraní či granátů. Ochranu zajišťují neprůstřelná okna, zesílené plechy a pomoci mají i některé kevlarové prvky. Superb disponuje motorizací 2,0 TDI, která vozu dodává výkon 140 kW. Představená specifikace má navíc v chladiči i na dalších místech skryté majáky – má jít tedy pro vůz nabízený také bezpečnostním sborům.

DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×