Pro další z nás byl prvním kontaktem s čirou závistí - to když jste na ulici viděli někoho z mnohem movitější rodiny, jak se prohání v pastelově modrém šlapacím kabriu.

A pokud byl v jiné barvě, chtíč byl ještě silnější.

V 70. a 80. letech byl šlapací Moskvič hitem. Stylová a velmi plechová karosérie, úzké sportovní pneumatiky, polohovací sedačka, doopravdy svítící světla! Měl prostě všechno.

Čtěte také: Chcete svým dětem udělat opravdu velkou radost? Morgan má řešení

Koncepcí pohonu dokonce ctil svou předlohu – Moskvič 412. Šlapací převod totiž poháněl zadní kola. Na auto takové kategorie byl i poměrně sofistikovaný. Náprava vzadu měla vinuté pružiny pro lepší komfort při jízdě po chodníku na sídlišti.

Hodnota konečného výkonu pak záležela čistě na stavu řidiče. Kdo si dal na oběd nášup, odpoledne měl více energie a tím pádem více rychlosti. Takhle jednoduchá auta se už nevyrábí.

Šlapací Moskvič.Zdroj: nanovo.cz

Dnes je ovšem problém vůbec sehnat ojetý šlapací Moskvič, natož originální náhradní díly pro renovaci. Obojího je poskrovnu.

Jestli už nějaký najdete, potom se jeho cena často vyrovnává současným vozítkům s elektrickým pohonem. Co si ale budeme povídat, tyhle plastové krabičky s mrzkou rychlostí nemají vůbec žádnou duši a styl. Z pohledu dospělého, samozřejmě.

Čtěte také: Tuning naruby. Jak by autům slušela titěrná kolečka?

Situace kolem šlapacích Moskvičů je tedy skoro paralelní se situací na trhu ojetých klasických aut. Poptávek je nespočet, ale inzerátů na prodej minimum. Většina tehdejších majitelů se totiž rozhodla vyběhanou a často zničenou klasiku poslat do šrotu.

Možná ale budete mít štěstí a pár kousků na české inzerci najdete. Ceny za zachovalé exempláře se pohybují kolem 10 až 15 tisíc korun. Za hranicemi však můžete narazit i na cenovky kolem tisíce eur.