Volvo slaví 90 let. Tohle je 10 překvapivých věcí, které o něm možná nevíte

Volvo si po celou dobu své existence hlídá pověst automobilky, jež dělá věci po svém a snaží se zřetelně odlišit od konkurence. Díky tomu je historie i současnost této švédské značky plná zajímavých informací a faktů. Vybrali jsme deset takových, o nichž byste rozhodně měli vědět.

Volvo letos slaví 90 let od svého založení.
Zdroj: Volvo

1. Poznávací znak vznikl trochu náhodou

Šikmá příčka na maskách vozů Volvo měla nejprve čistě praktický význam. Držela uprostřed logo automobilky. Nyní už je pouze zavedeným estetickým symbolem.

Typickým znakem každého Volva je dnes samozřejmě jeho mřížka chladiče s šikmou příčkou, ve které je uprostřed umístěno logo automobilky.

Ona příčka však nebyla zprvu zamýšlena jako část symbolu automobilky a doopravdy měla u některých modelů jen držet logo na místě. Dnes by už samozřejmě nebyla potřeba, ale jelikož se časem stala rozpoznávacím symbolem Volva, používá ji automobilka na svých vozech dodnes.

Čtěte také: Před 90 lety vzniklo první Volvo. Při premiéře se omylem rozjelo pozpátku

Co se týče samotného loga, jde o zastaralý chemický symbol pro železo. Zakladatelům automobilky se tehdy velmi zamlouvalo spojení pevné švédské oceli a odolných automobilů.

Jméno Volvo pak vzniklo z latinského „volvere", což znamená „otáčím se/kutálím se". Automobilka byla totiž založena švédskou firmou (SKF) na výrobu kuličkových ložisek.

2. Volvo jako první nabídlo dlouhodobou záruku

Volvo PV444 HS, i na něj se už v 50. letech vztahovala pětiletá záruka.

Během 50. let se Volvu tak moc dařilo v prodejích, že začalo být finančně velmi silnou automobilkou. Díky tomu uvedlo nabídku pětileté záruky na všechna svá vozidla.

Do té doby si žádná automobilka nemohla dovolit tak dlouhou dobu ručení za spolehlivost svých vozů.

3. Volvo zavedlo tříbodové bezpečnostní pásy do standardní výbavy

Názorná ukázka tříbodových bezpečnostních pásů v základní výbavě Volva Amazon v roce 1959.

První tříbodový pás, jak ho známe v dnešní moderní podobě, navrhl pro Volvo vynálezce Nils Bohlin. A Volvo pak jako první automobilka v roce 1959 začala u modelu Amazon nabízet přední tříbodové pásy ve standardní výbavě.

Volvo následně patent vypustilo volně do světa, protože na bezpečnost má mít přece nárok úplně každý řidič. V roce 1991 se potom model 960 stal prvním vozem, který nabídl tříbodový pás i pro prostředního pasažéra vzadu.

4. Volvo není zcela švédské

Od roku 2010 patří Volvo pod čínskou automobilku Geely.

Ačkoliv Volvo nazýváme švédskou automobilkou, v současné době patří - stejně jako řada dalších tradičních výrobců - pod křídla většího koncernu. Britský Jaguar patří Indům, česká Škodovka Němcům a švédské Volvo je od roku 2010 ve vlastnictví čínské automobilky Geely, respektive skupiny Zhejian Geely Holding Group. Mimochodem ještě předtím patřilo Volvo od roku 1999 americkému Fordu.

Čínské vlastnictví každopádně Volvu prospívá, tedy alespoň podle neustále rostoucích prodejů. Loni automobilka prodala rekordních 534 332 vozů, o 6,2 procenta více než před rokem. A rostou také příjmy a zisky.

5. Ve Volvu vzniklo první auto navržené výhradně ženami

Studie Volva YCC z roku 2004 byla prvním autem zcela navrženým ženami.

V roce 2004 Volvo představilo koncept YCC, na kterém pracoval designérský tým složený výhradně z žen. Jde tak o první auto navržené čistě jen ženami.

Studie elegantního kupé uvedla v interiéru mnoho ergonomických novinek, například v místě, kde bývá řadící páka a ruční brzda, se objevila obrovská odkládací schránka. Koncept také uměl s minimálním zásahem do řízení sám zaparkovat a lak karosérie měl speciální úpravu proti zašpinění.

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×