Volkswagen se bojí konkurence. Část výroby Škody chce přesunout do Německa

Manažeři a odbory německé automobilky Volkswagen chtějí, aby se část výroby divize Škoda přesunula do Německa a aby divize platila více peněz za sdílené technologie. Informovala o tom agentura Reuters. Volkswagen chce tak omezit konkurenci, kterou pro něj představuje jeho sesterská značka Škoda. Podle odborů by mohly zaniknout až dva tisíce pracovních míst. 

Škoda Kodiaq.
Zdroj: Škoda Auto

Zatímco Volkswagen směřuje k snížení pracovních míst a výdajů z důvodů nadbytečných kapacit v německých továrnách, automobilka Škoda se pyšní vynikajícími recenzemi a ziskovostí. To však podle agentury Reuters jen zvyšuje rivalitu mezi těmito značkami uvnitř koncernu.

Německé odbory vidí v úspěchu škodovek hrozbu, ale zároveň i potenciální záchranné lano. Podle zdroje blízkého dozorčí radě ve Volkswagenu požadují, aby se část produkce škodovek přesunula do německých továren.

Předseda podnikové rady Škody Auto Jaroslav Povšík již minulý měsíc upozornil na možnost přesunu výroby následníka modelu Superb do Německa. „Zvažuje se přesun následníka modelu Superb do daleko dražší lokality v Německu, čemuž hodláme zabránit,“ řekl pro Českou televizi. Podle něj by mohly zaniknout až dva tisíce pracovních míst.

Volkswagen chce nyní podle agentury Reuters omezit údajně nespravedlivé výhody, kterými disponuje společnost Škoda. Jedná se o kombinaci německé technologie s levnější pracovní sílou. Vedení podle agentury Reuters přemýšlí nad tím, že by Škoda měla platit vyšší poplatky za použití hlavních platforem od Volkswagenu. Například za platformu MQB, která je také základem modelů střední třídy značek Audi a Seat. U jednotlivých modelů se částky liší. 

"Namísto, abychom směřovali své úsilí k porážce vnější konkurence, například Tesly, vzniká zbytečný konflikt přímo v srdci koncernu,“ řekl však pro Reuters jeden z manažerů.

Vedení společnosti však tuto zprávu odmítlo komentovat.

Očekává se, že napětí bude ještě eskalovat, a to zejména před zasedáním dozorčí rady dne 17. listopadu, kdy se bude schvalovat investiční rozpočet v rámci celého koncernu.

Provozní zisk společnosti Škoda se během posledních tří let více než zdvojnásobil na 1,2 miliardy eur. V rámci koncernu pak patří česká firma k nejvýdělečnějším vůbec. 

Ke skvělým výsledkům jí částečně pomáhají úspory ze sdílených technologií a také levnější pracovní síla. V automobilkách Škoda v Česku, kde se většina vozů vyrábí, se průměrná mzda pohybuje kolem 10,10 eur za hodinu. V Německu je to 38,7 eur, uvedl to statistický úřad v Berlíně.

DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×