Víte, odkdy se povinně přezouvá na zimní? 9 zajímavostí o kusech "černé gumy"

Za měsíc budeme muset prakticky všichni do pneuservisů pro zimní pneumatiky. Nejdelší zkušenost s touto činností mají ve Finsku. Zjistili jsme třeba také to, kdo je největším producentem pneumatik na světě. Jeho hlavním oborem činnosti je přitom něco zcela jiného…

Na první pohled jasné barevné odlišení různých typů pneu pro F1 značně usnadňuje komunikaci mezi mechaniky a urychluje výběr toho správného typu.
Zdroj: Archiv Ivo Horvátha

1. Nejdražší výměna kol

Nejdráže – asi na milion korun vyjde výměna kol u supersportu Bugatti Veyron. Pneu se lepí na speciální ráfky, které mají stejně jako gumy životnost jen 4000 km. Vozidlo jedoucí i přes 400 km/h je totiž i značně těžké. To právě kvůli zajištění stability ve vysokých rychlostech. U nástupce Veyronu Chiron výrobce tvrdí, že servis pneu již tak drahý nebude. 

2. Nejdražší typ pneu

Ještě více než pneumatiky na Veyron stojí sada na nakladač LeTourneau L-2350. Tedy v tomto případě je asi jednodušší přestěhovat celý pneuservis, možná i s automatem na kávu a recepční přímo k nakladači. Pneumatiky totiž nesou označení 70/70-57 SRG DT (průměr 4 m, šířka 1,78 m). Kola roztáčí 16válcový turbomotor Detroit s objem 65 litrů. Lžíce nakladače má objem 40 kubíků a unese bez problémů 72 tun.

3. Největší pneu

Ačkoli se největší pneumatiky vyskytují na důlní mechanizaci, tzv. dumperech, jejichž kola mají v průměru okolo čtyř metrů (viz předešlý odstavec), ještě větší pneu jsou k vidění v USA a v Kanadě jako reklamní poutače. Ten největší nemůže být nikde jinde, než v oblasti zasvěcené automobilovému průmyslu, tedy v blízkosti rušné dálnice u Detroitu. Kolo má průměr přes 24 metrů. Stavba nese označení Giant Uniroyal Tyre. Na svém místě je dílo již od roku 1965. Přitom původní určení bylo zcela jiné. Konstrukci vymysleli archiketi, kteří navrhli i Empire State Building pro trochu jiný účel - šlo o ruské kolo s gondolami ve tvaru barelů.

4. Nejkratší životnost

Většině motoristů jedna sada pneumatik vydrží i několik let. Zcela jinak je tomu ale ve světě Formule 1. Životnost kol Pirelli pro formulové speciály F1 většinou nepřesáhne několik desítek kol na jednotlivých závodních okruzích. Nyní se pneumatiky pro F1 vyrábí z devíti různých směsí – odstupňované pro různé stupně tvrdosti. A další speciální kola jsou pochopitelně určena také pro mokrý povrch. Jednotlivé typy jsou barevně odlišené. Pro tuto sezonu byla novinkou superměkká kola s růžovou barvou a oranžová – supertvrdá.

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×