Unikátní mapa ukazuje, kde mají elektromobily smysl. Jak je na tom ČR?

Elektrická auta mají v mnoha očích roli ochránců životního prostředí a spasitelů, kteří zastaví globální oteplování. Vždyť přece jezdí úplně čistě, bez emisí a nepodílejí se na tvorbě skleníkových plynů. Tedy alespoň na první pohled. Unikátní mapa ukazuje, že v některých zemích mohou elektromobily napáchat více škody než auta se spalovacím motorem.

Tesla Model S.
Zdroj: Tesla

Francouzský konzultant a novinář specializující se na energie a problémy změny klimatu Damien Linhart vypracoval velmi zajímavou studii o dopadu elektromobilů.

Linhart přitom dlouhodobě kritizuje světové vlády a výrobce automobilů za jejich pokrytecký přístup k ochraně světového klimatu.

Čtěte také: I v Německu stáčejí tachometry. Falešné kilometry tam prý má každá třetí ojetina

Podle jeho slov politici a samotné automobilky uctívají elektromobily jako řešení, ale neuvědomují si, že životní cyklus elektrického auta může nakonec v některých částích Evropy z pohledu emisí CO2 napáchat více škody než konvenční auto se spalovacím motorem.

Kromě toho, že výroba baterií je vysoce energeticky nákladným procesem, hlavní důvodem větší uhlíkové stopy elektromobilu je v konečném důsledku způsob, jakým je elektřina sama o sobě vytvářena.

Čtěte také: Osmiválec z Jaguaru jen jako palivová pumpa? V tomto stroji tak funguje

Emise CO2 z výroby elektřiny se totiž razantně liší podle samotného typu elektrárny – je rozdíl, jestli jde o elektrárnou uhelnou, jadernou, vodní, větrnou nebo třeba solární. A každá země samozřejmě k produkci elektřiny využívá odlišné způsoby.

Mohou být elektromobily horší než auta se spalovacím motorem? Někde ano

Na základě analýzy výroby elektřiny v evropských státech pak mohla vzniknout mapa (najdete ji v galerii), která přehledně ukazuje, kde v Evropě mají elektromobily smysl a kde ne. Mapka zobrazuje emise elektromobilů v gramech CO2e (ekvivalent CO2) na kilometr v jednotlivých zemích právě podle jejich nejčastějšího způsobu výroby elektřiny.

Pracuje přitom se srovnáním s průměrnými emisemi naftových (170 g CO2/km) a benzinových aut (180 g CO2/km) v Evropě - nikoli nových, ale všech.

Tato studie nakonec rozdělila evropské státy do čtyř skupin:

1. Země, v nichž je většina elektrické energie vytvářena z obnovitelných zdrojů.

Například tedy Island a Norsko, kde vodní elektrárny produkují prakticky všechnu elektřinu. Na mapě jsou tyto země zobrazeny zeleně. V těchto zemích tedy dává elektromobil smysl, neboť využívá "čistou" elektřinu.

2. Země, v nichž je většina elektrické energie vytvářena jadernými elektrárnami.

Na mapě jsou tyto země zobrazeny zeleně a tyrkysově. Například ve Francii je jadernými elektrárnami zajištěna dodávka elektřiny v 77 procentech případů. Na Slovensku a v Maďarsku je tímto způsobem obstarávaná celá polovina tamní elektrické energie.

I zde tak mají elektromobily stále nižší uhlíkovou stopu než konvenční spalovací vozy, protože jaderné elektrárny neprodukují oxid uhličitý. Vyvstává však otázka jaderného odpadu, který má zaručeně negativní dopad na životní prostředí.

3. Země, v nichž je většina elektrické energie vytvářena zpracováním zemního plynu.

Zde je uhlíková stopa elektromobilu stejná jako u auta s konvenčním spalovacím motorem. Na mapě jsou tyto země zobrazeny modře. V Nizozemí, Německu a Velké Británii jezdí celých 60 procent elektromobilů v rámci celé EU, přestože tyto státy nejsou výrobě čisté elektřiny zrovna nakloněny.

4. Země, v nichž provoz elektromobilů v podstatě produkuje více skleníkových plynů než konvenční automobily, jelikož drtivá část elektrické energie je vyráběna zpracováním uhlí nebo ropy.

Na mapě jsou tyto země zobrazeny fialově až červeně. Hlavně v Polsku a Estonsku tak elektromobily dle studie vlastně produkují o 30, respektive o 60 procent více emisí než benzinová auta.

Čtěte také: Soumrak dieselů? Konec naftových motorů se zřejmě blíží, proč?

Co se týče České republiky, na mapě je vidět, že naše země stojí na pomezí států třetí a čtvrté skupiny, kde je pořízení a navyšování provozu elektromobilů v ohledu na redukci skleníkových plynů vlastně zbytečné, dokud nezačneme v první řadě elektřinu vyrábět trochu "čistším" způsobem.

Tisíce aut na internetu