Porsche je dnes celosvětově uznávanou a úspěšnou značkou, na konci padesátých let ale nebylo tak známé. Tehdy byla německá automobilka v plenkách, do zámoří začala posílat své první vozy. Prodejci pak museli podstoupit přísné školení, stejně tak mechanici. Pro ně si firma připravila unikátní šasi, které nikdy nemělo karoserii. Sloužilo pouze jako výuční nástroj.

Šasi pocházelo z modelu Porsche 356 z roku 1956. Mechanici se dostali ke všemu – k motoru, převodovce, tlumičům, elektrice a dalším podstatným dílům vozu. Trénink pak spočíval v tom, že jednotlivé komponenty pečlivě rozebrali a pak zase složili dohromady. Nic nesmělo přebývat ani chybět.

Jeep Steva McQueena
Vojenský Jeep Steva McQueena míří do aukce

Model sloužil automechanikům v dealerství Hoffman Motors přímo na Manhattanu, které bylo jednou z prvních firem dovážejících vozy Porsche do USA. Šasi pomáhalo s výukou až do doby, než Porsche začalo vyrábět inovovaný model 356 B, na kterém provedlo celou řadu úprav. Nebylo pak už co trénovat.

Šasi na dlouhou dobu zmizelo. V roce 1976 ho ale objevil sběratel, který po něm prý toužil od doby, kdy ho viděl v roce 1959 ve zmiňovaném dealerství. Nekompletní vůz poté prošel dlouhou rekonstrukcí, která trvala 11 let. Teď jde do prodeje. Aukční síň Sotheby's ho nabídne v rámci oslav 70 let značky v Atlantě, které proběhnou 27. října. Prodejní cenu odhaduje na 100 až 150 tisíc dolarů, tedy asi 3,3 milionu korun.