Tlačítka, která jsou a nejsou. Continental vyvíjí nový interiér aut

V současné době jsou v interiérech nových vozů rozeznatelné dva základní trendy - klasická tlačítka pro ovládání klimatizace a dalších funkcí buď jsou zachována jako dříve, nebo jejich roli přebírají displeje. Tradiční výrobce komponentů nyní nabízí elegantní řešení.

Ovládací prvky vystupují z hladkého povrchu díky čidlům, elektronickým a elektromechanickým součástkám je ve chvíli, kdy je to potřeba
Ovládací prvky vystupují z hladkého povrchu díky čidlům, elektronickým a elektromechanickým součástkám je ve chvíli, kdy je to potřeba
Zdroj: Continental

Nastoupíte do auta a vidíte například na středové konzole pouze hladký povrch umělé kůže. Pak nastartujete motor a budete chtít nastavit motor, řízení či odpružení do sportovního režimu. V takovém případě postačí přiblížit ruku a náhle se zjeví příslušná sada tlačítek. Dokonce trojrozměrně.

Tento malý zázrak představila společnost Continental v rámci oslav 300. výročí založení jedné ze svých továren v německém Hannoveru. Technologie má označení Morphing Controls. "Neviditelná tlačítka mnohem méně odváději pozornost řidiče. Minimalisticky pojatá palubní deska navíc vypadá harmonicky, přitom stále nabízí plnou funkčnost," uvedl Frank Rabe, ředitel oddělení přístrojů a ovládacích prvků ve společnosti Continental.

Aby nedošlo k záměně jednoho tlačítka za druhé, v okamžiku, kdy z palubní desky vystoupí, se na nich současně rozsvítí odpovídající symbol. Je to díky pružné a světlopropustné svrchní vrstvě neviditelných tlačítek.

Přístrojový panel v autě budoucnosti bude obsahovat i displeje zpětných kamer a 'neviditelná tlačítka'

Tak by mohl vypadat přístrojový panel budoucnosti /Foto: Continental

Okamžik, se tlačítka zjevují, stanovují senzory přiblížení umístěné pod povrchem palubní desky. Následně se změří tlak vyvinutý při dotyku. To, aby se nějaká funkce neaktivovala náhodně. Pokud je vyvinutý tlak dostatečný, funkce se aktivuje a řidiči je to povrzeno zpětnou hmatovou vazbou. Jakmile řidič ruku odtáhne, tlačítka se opět skryjí.

Zatím je nová technologie použita jen pro klasická tlačítka. Continental už ale pracuje například také na posuvných ovladačích fungujících na stejném principu. Současně nemusí být technologie Morphing Controls použita pouze pro palubní desku. Uplatnění by mohla najít například na dveřních nebo stropních panelech. Jednou by se tak tedy pomocí nich mohla například otevírat a zavírat boční okénka nebo nastavovat sedačky.

Novou technologii by časem mohli používat i v závodě Continental v Brandýse nad Labem. Zde se totiž vyrábí ovládací panely, navigace, autorádia či přístrojové štíty pro řadu typů automobilů.

DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×