Na pohled je možná NASCAR nuda, ale „podvádělo" se v něm geniálně. A vtipně

Když podvádíš, dělej to pořádně. Tohle by vám asi řekl Henry „Smokey“ Yunick, starý mazák slavného amerického šampionátu NASCAR, který hlavně v období 60. let ukazoval jako inženýr a mechanik vrchol schopností „podvádění“ a překrucování pravidel ve svůj prospěch.

Chevrolet Chevelle „7:8“.
Zdroj: smokeyyunick.com

I když se třeba o motorsport zajímáte jen okrajově a už vůbec vás „netankuje" americký NASCAR, kde se „pořád jezdí jen dokola“, vychytávky a myšlenkové pochody Henryho „Smokey“ Yunicka bezpochyby zaujmou každého technicky přemýšlejícího nadšence do aut.

Tento rodák z Pensylvánie sice moc formálního vzdělání v oblasti techniky a oprav automobilů nepobral, ale zato byl přírodním talentem, který se od pilotování bombardéru B-14 za války a provozování vlastní dílny na Floridě nakonec dostal až do týmů v NASCARu, Indy 500 a dalších podniků jako závodní pilot, ale taky hlavně jako konstruktér.

Smokey se uměl technickým pravidlům závodních sérií přizpůsobit, překroutit si je podle sebe, a přestože ho kvůli jeho nápadům a přístupu někteří nazývali podvodníkem, sám vždy dbal na to, aby jeho řešení byla v rámci nařízení zcela legální. Často si ale pravidla Smokey formuloval takovým způsobem, že se to organizátorům a komisařům pochopitelně moc nelíblo.

Níže najdete sedm jeho vůbec nejdůvtipnějších vychytávek a řešení.

1. Studený benzin

Benzin je tepelně roztažnou látkou, tudíž netrvalo dlouho, aby si chytrák Smokey nedal 1+1 dohromady. Když tedy ještě v NASCARu nebyla pravidly nařízená teplota používaného paliva, Smokey často tankoval do závoďáků benzin zchlazený takřka na bod mrazu (hluboko pod minus 40 Celsia). Ten se pochopitelně jízdou dále ohříval a zvětšoval svůj objem, čímž se pozitivně snížil čas strávený v boxech kvůli tankování a auto zůstalo delší dobu na trati.

2. Hurst Floor Shifter Special (1964)

Henry „Smokey“ Yunick a jeho Hurst Floor Shifter Special (1964).

Tento závodní monopost pro Indianapolis 500 navrhnul Smokey s myšlenkou využití díry v pravidlech slavného závodu. Nikde totiž nebylo určeno, jak velkou může mít závodní vůz nádrž. Aby auto vydrželo co nejdéle na trati a nepotřebovalo dotankovat, kokpit pilota byl posunut na stranu a na jeho původním místě uprostřed ležela před chladičem motoru rozměrná palivová nádrž.

Smokeyho výtvor sice nebyl úspěšný, ale ze strachu o další zneužití díry v pravidlech již zanedlouho organizátoři z amerického autoklubu (USAC) v knize pravidel uváděli přesně povolený objem paliva v monopostech Indy 500.

3. Ruční broušení/leštění

Pravidla NASCARu tehdy přesně uváděla, že odlitky výfukových svodů nesmí být uvnitř ručně vybrušovány či leštěny. Smokey se zaměřil na slovo „ruční“ a nekvalitní odlitky svodů závodních Hudsonů se rozhodl pro lepší odvod plynů upravit po svém a v rámci pravidel.

Namísto brusného papíru či brusky tak legendární konstruktér pumpoval do kanálů svodů tam a zpátky abraziva, která vnitřek po chvíli vybrousila do požadovaného stavu. Tento způsob broušení totiž kniha pravidel přímo nezakazovala.

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×