Automobilový průmysl má „problém". Nedostatek Alcantary, žádané čalounické látky

Lehký materiál se semišovým povrchem, připomínajícím vlastnostmi kůži, se za poslední léta stal velmi žádanou komoditou téměř u všech prémiových výrobců aut. Jenže rostoucí poptávka zastihla jediného výrobce nepřipraveného. A tak to vypadá, že automobilky zažijí „Alcantarovou krizi“.

Interiér upraveného Nissanu GT-R.
Zdroj: Bulletproof Automotive

Spousta lidí možná ani neví, že Alcantara není žádný „druh“ povrchu či materiálu. Jedná se o konkrétní produkt italské společnosti Alcantara SpA, založené v roce 1972. Dlouhá léta společnost mocně rostla, ovšem poslední dramatické navýšení poptávky zachytilo Alcantaru v nedbalkách.

Společnost umí aktuálně vyrobit pouze 8 milionů metrů svého prémiového materiálu ročně. Osmdesát procent této výroby jde do automobilového průmyslu, přičemž v Evropě se spotřebuje zhruba 60 % z tohoto objemu. Momentálně se ale zvýšila poptávka z USA a z Číny a výrobce musí odmítat prý až 20 % nových zakázek.

Aktuálně Alcantara investuje 300 milionů eur (7,6 miliardy korun), aby mohla během následujících pěti let zdvojnásobit výrobní objem. Vedle nových prostor přibyde dalších 200 zaměstnanců ke stávajícím 600 a očekává se, že se tržní hodnota firmy ztrojnásobí.

Otázka zní, co bude do té doby. Některé automobilky si musí najít alternativní materiál do interiéru, pro některé zákazníky Alcantara podraží a někdo se prostě vrátí ke staré dobré kůži. A někdo sáhne po jiných typech, třeba umělé kůži nebo po látkách z recyklovaných materiálů.

DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×