Sunbeam-Mabley je asi nejdivnější „auto“, jaké kdy vzniklo. Vymyká se skoro vším

Na přelomu 19. a 20. století, kdy se začaly motorizovat kočáry až do té doby tažené koňmi, nebylo nikde pevně dáno, jak má takový motorizovaný dostavník – a později automobil – vypadat. V té době vznikla třeba průkopnická Benzova tříkolka. Nebo taky pozoruhodný a málo známý Sunbeam-Mabley.

Dochovaný Sunbeam-Mabley, vydražený v roce 2011 v aukci.
Zdroj: Bonhams

Prazvláštní stroj, u kterého není na první pohled jasné, na co vlastně koukáte, navrhl v roce 1901 jistý pan Maxwell Maberley-Smith. Ten nabídl svůj produkt do licenční výroby anglické společnosti Sunbeam vyrábějící tou dobou velmi elegantní, ale zároveň velmi drahé bicykly. Sunbeam na nabídku kývl a vkročil tak do světa motorizovaných kočárů.

Jak již bylo řečeno v úvodu, pionýrská doba má za následek, že se Sunbeam-Mabley ani zdaleka nepodobá ničemu, co známe ze současnosti. Ač to nemusí být na první pohled zřejmé, stroj má čtyři kola, ovšem rozmístěná do kosočtverce – dvě jsou tedy paralelní a dvě podélná.

Přední část je ta, na které se nachází motor. Jedná se o vodou chlazený jednoválec De Dion o výkonu 2,75 koní, který roztáčí řemenem a řetězem prostřední kola, spojená tuhou nápravou. Podle dobového prospektu měl vůz dosahovat rychlosti 6 až 32 km/h.

Zatáčí se potom souběžně předním i zadním kolem, takže ačkoliv je auto při jízdě rovně třístopé, při zatáčení zanechává na silnici čtyři stopy. Volant bychom zde hledali marně, řidič místo toho otáčel klikou, umístěnou v zadní části.

Tím se dostávám k rozmístění pasažérů, které je stejně netradiční jako zbytek celého „auta“. Třímístná plechová karoserie má nástupní otvory zleva i zprava. Zprava nastupuje řidič, pro kterého je připraveno samostatné sedadlo. Do přední části se nastupuje zleva a nachází se zde lavice pro dva, umístěná podélně ke směru jízdy. Pasažéři proto seděli bokem a bokem či šikmo seděl i řidič.

Sunbeam-Mabley byl tedy svým způsobem úchvatný stroj, nicméně jeho život netrval právě dlouho. V továrně Sunbeamland v britském Wolverhamptonu, kde pracovalo kolem padesáti dělníků, vzniklo mezi lety 1901 a 1903 jen asi 130 kusů. Předpokládá se, že do dnešních dnů se dožily jen čtyři vozy, z nichž jeden byl v roce 2011 na prodej skrze aukční síň Bonhams a prodal se za 65 300 liber, tedy za 1 911 000 korun.

Prodejní cena v roce 1901 činila 140 liber a obsahovala kompletní výbavu včetně nářadí, petrolejové lampy a ruční houkačky. Po připočtení inflace by dnes Sunbeam-Mabley stál přibližně 4100 liber, tedy asi 120 tisíc korun.

Tento podivuhodný stroj si můžete prohlédnout na videu přiloženém níže, záběr na něj je v čase 1:13.

Inspirace: Jalopnik.com

DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×