Srovnání: Jak narostla a zrychlila auta v posledních letech?

Jak jsou auta modernější a modernější, kladou na ně zákazníci větší a větší nároky. I ty levnější modely, které dnes zakoupíte, jsou neporovnatelně bezpečnější, lépe vybavené, komfortnější, zpravidla rychlejší, ale hlavně větší, než jejich předchůdci. A právě na velikost a rychlost současných aut proti jejich starším protějškům se dnes zaměříme.

Porovnání prvního a posledního Volkswagenu Golf.
Zdroj: Volkswagen

Abychom ovšem byli fér, za rapidním nárůstem velikosti nestojí jen rozmařilost a touha po bohatším prostoru, ale z velké části i zmíněná bezpečnost. Moderní auta disponují výrazně většími deformačními zónami, silnějšími dveřmi nebo třeba výrazně rozšířenými sloupky.

To je koneckonců i ten důvod, proč si v moderních autech přijdeme mnohdy zapadnutí a po přesednutí do několik generací starého modelu máme pocit větší vzdušnosti.

Pro představu jsme pro vás vybrali celkem šest aut, včetně například Volkswagenu Golf či Škody Octavia, která se vyrábí nyní, ale mají i svoje staré verze.

Porovnáváme přitom nejen vnější rozměry, ale také hmotnost, výkon obdobných motorů, zrychlení z nuly na sto a maximální rychlost.

BMW řady 3

BMW řady 3.

První mnichovskou trojkou je označován model s kódem šasi E21, vyráběný od roku 1975. Proti němu stojí soudobá verze s interním označením F30. Co do motorizací, v obou případech porovnáváme základní modely. Na jedné straně tedy stojí 316 z roku 1975, na straně druhé 318i z roku 2017.

Model BMW 316 (E21) (1975) BMW 318i (F30) (2017)
Délka 4 355 mm 4 633 mm
Šířka 1 610 mm 1 811 mm
Výška 1 380 mm 1 429 mm
Hmotnost 1 010 kg 1 475 kg
Výkon 89 koní (66 kW) 136 koní (100 kW)
0-100 km/h 13,8 s 8,9 s
Maximální rychlost 159 km/h 210 km/h

Čtěte také: Manželé se zamilovali do Viperu, mají největší sbírku na světě. Celkem 80 vozů

Fiat 500

Fiat 500.

Legendární pětistovka vyjela coby malé lidové auto poprvé v roce 1957, tehdy vybavené půllitrovým dvouválcem. I dnes zůstává pětistovka na poměry dnešních aut relativně malá, ovšem namísto lidového auta tu máme auto, které je především stylové. Základním motorem je u něj čtyřválec 1,2 litru.

Model Fiat 500 (1957) Fiat 500 1.2 (2017)
Délka 2 970 mm 3 546 mm
Šířka 1 320 mm 1 627 mm
Výška 1 325 mm 1 488 mm
Hmotnost 470 kg 900 kg
Výkon 13 koní (9,5 kW) 69 koní (51 kW)
0-100 km/h nedosahuje (0-80 km/h za 62 s) 12,9 s
Maximální rychlost 85 km/h 160 km/h

Mini

Austin Mini.

Také britské Mini vyjelo koncem padesátých let coby malé lidové auto a také z něj se v dnešních dnech stala stylová záležitost, zaštítěná mateřskou značkou BMW. Jenže zatímco původní Mini skutečně dostávalo svému názvu, moderní Mini je hatchbackem běžné velikosti. Pod kapotou se kdysi nalézal motor o objemu 848 ccm, dnes má verze Cooper objem 1,5 litru a přeplňování.

Model Austin Mini (1959) Mini Cooper (2017)
Délka 3 054 mm 3 821 mm
Šířka 1 397 mm 1 727 mm
Výška 1 346 mm 1 414 mm
Hmotnost 640 kg 1 182 kg
Výkon 34 koní (25,4 kW) 136 koní (100 kW)
0-100 km/h 27,1 s 7,9 s
Maximální rychlost 116 km/h 210 km/h

Čtěte také: Ochrana chodců se řešila i v minulosti. Vznikly velmi bizarní nápady, podívejte

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
Tisíce aut na internetu