Stačí SUV sportovnímu sedanu? Srovnali jsme Alfy Giulii a Stelvio QV. I na dráze

Stejný motor, stejný výkon, stejné brzdy, stejný volant, stejné téměř všechno. A přesto úplně jiné. Vzali jsme nejvýkonnější modely automobilky se sportovním srdcem a protáhli je na okruhu a na okreskách a změřili vše relevantní. Co je lepší sportovní volbou? Starý dobrý tříprostorový sedan, nebo mezi zákazníky stále oblíbenější, ale výrazně těžší SUV?

29.9.2018 Jiří Švamberk
Zdroj: R. Pecák

Alfa Romeo jsem uměl vyslovit ještě dříve, než jméno našeho hlavního města. Tahle značka mě fascinuje už od dětství a osobně jsem nelibě nesl, jak upadala. Až mezi výrobce stěží průměrných modelů, které byly i nadále velmi atraktivní, ale jízdním projevem připomínaly buď dřeváky, nebo rozšmajdané boty.

Po letech marnosti se zablýsklo na lepší časy modelem Alfa Romeo 159, ale když se objevila elegantně-sportovní Brera, počáteční nadšení rychle opadlo. Pak Alfa Romeo kontrovala modelem 8C Competizione a všichni skákali nadšením. Bohužel nikoliv na dlouho.

ALFA SE DERE ZPÁTKY

V poslední době se ale zdá, že Alfa našla svou ztracenou tvář a sportovními vozy, jako například 4C, začíná znovu oslovovat všechny, kterým v žilách koluje benzin a na levé straně hrudního koše tepe „coure sportivo“. Nejnovější modely Alfa Romeo ve specifikaci QV, tedy Quadrofoglio Verde, znovu posouvají Alfu tam, kam od počátku motorismu patří – na samotný vrchol.

Modely SUV jsou momentálně nejoblíbenějšími automobily na světě, na tom se nejspíše shodneme. Jsou tak oblíbené, že vytlačují klasický tříprostorový sedan na okraj zájmu. Lidé z marketingových oddělení se ze všech sil snaží, aby z SUV modelů udělali auta pro všechny příležitosti. Konstruktéři jin ochotně vycházejí vstříc a stále častěji se realizují v jejich vysoce výkonných provedeních, o nichž vám prodejci v klidu řeknou, že s nimi můžete jet i na okruh.

Takže jsme je s Radkem vzali za slovo a vyrazili na okruh do Mostu.

Tento srovnávací test měl odhalit, jestli si z nás PR oddělení automobilek tropí blázny, nebo jsou jejich slova skutečně opodstatněná. A Alfa Romeo se hodila dvojnásobně. Poslední Alfa s pohonem zadních kol je stejné vousatá jako já (ne, 8C Copmetizione opravdu počítat nebudeme), nicméně novinka v podobě modelu Giulia je mimořádně povedené auto, což pro variantu QV platí obzvláště. No, a zcela nové Stelivo QV je zase nejrychlejším SUV na „Ringu“. A to už něco znamená.

V plánu byla dvě ostrá kola na velkém okruhu, rychlý nájezd do levotočivé zatáčky (vlhký povrch), slalom na čas, brzdění z rychlosti 50 km/h a pružné zrychlení. S Radkem jsme zohledňovali také jízdní vlastnosti, chování vozu na limitu a také praktičnost a hospodárnost.

HRAVÁ GIULIA, PŘESNÉ STELVIO

Ova vozy jsou v mnoha ohledech stejné. Pohání je stejný vidlicový šestiválec o objemu 2,9 litru, který je technicky spřízněný s vidlicovým osmiválcem Ferrari F154, mají stejné brzdy, volant, přístrojový štít, sedačky a další. Oba jsou navíc králi svých segmentů na Severní smyčce okruhu Nürburgring. Poněkud překvapující může být ale to, že velmi podobné jsou také jejich jízdní vlastnosti.

Jako první rozdíl zaregistrujete nejspíš zvukový projev čtveřice koncovek výfuku. Stelvio QV má v ostrém režimu Race hutnější projev a také daleko častěji střílí z výfuku. Giulia to umí také, ovšem nikoliv s takovou železnou pravidelností, jako Stelvio.

Po ujetí několika kilometrů člověk začně vnímat i drobnější nuance. Například, že přestože řízení obou dvou modelů je ultrarychlé, není stejně naladěné. Giulia QV má lehce strmější poměr 11,8:1 vs. 12,0:1, což se hodí především v utaženějších zatáčkách. Například ve dvou mosteckých rychlých „esíčkách“ byl rozdíl cítit ihned.

PŘEDCHOZÍ
1/3
DALŠÍ
29.9.2018 Jiří Švamberk
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×