Škoda chystá nový servisní kamion. Zatím odhaluje tajemství tohoto starého

Servisní kamion, který tvoří zázemí továrního rallyového týmu Škoda měří 20 metrů

Škoda servisní kamion
Zdroj: Škoda-Auto

Je neuvěřitelné, kolik se toho vejde do servisního kamionu továrního rallyového týmu Škoda. Veze totiž tolik náhradních dílů, že by se z něj dala sestavit dvě kompletní závodní auta. Má vlastní centrálu na elektřinu, zásobník se 450 litry vody na mytí aut, soustruh, brusku, svěráky, nazouvačku na pneumatiky, 200 litrů závodního paliva, 50 pneumatik a v přívěsu prostor na dva speciály FABIA R5. 

„Vnitřní uspořádání jsme postupně ladili posledních 15 let. Odvíjí se od našich zkušeností s tím, které věci potřebujeme dostat ven nejrychleji, které nejčastěji a jak být maximálně efektivní,“ říká Miroslav Šlambora, koordinátor stavby závodního vozu a servisního zázemí. Současný kamion již dosluhuje, proto Škoda dovolila odhalit jeho tajemství, včetně věcí, které se skrývají v jednotlivých zásuvkách a přihrádkách. Ten nový bude k dispozici ještě během tohoto léta. Uvidět bychom ho tedy mohli třeba už při letošní Barum Rallye, kde budeme také přítomni.

Změní se detaily i poměrně zásadní věci pro mechaniky. Například hevery, kterými se auto při každém servisu zvedá, se z vnitřních prostor kamionu přesunou do vnějších schránek. Bude to jejich obsluhu pohodlnější a navíc rychlejší. "Někdy se i ušetřených pár sekund hodí," informuje Šlambora.

12 nárazníků k dispozici

Všechny součástky uvnitř mají přesně stanovené místo a je jich dostatečné množství. Například jen předních nárazníků s sebou vozí servisní tým hned 12. „Když pominu pneumatiky, nárazník je nejpoužívanější díl. Při závodech je vždy první na ráně. A to vydrží opravdu hodně, i když se to možná nezdá. Pokud je ale jakkoliv poškozený, raději ho vyměníme a do dalšího servisu opravíme, aby naplno plnil svou funkci. Důležitý je například potřebný prostup vzduchu pro chlazení brzd,“ vysvětluje Šlambora.

Jestliže se auto po havárii nebo defektu dokáže dostat do servisní zóny, zde už si mechanici umí poradit prakticky se vším. „Pokud není poškozený ochranný rám, jsme schopni dostat auto do takové kondice, aby mohlo dál pokračovat a klidně i vyhrát. Dokážeme vyměnit převodovku, nápravy, diferenciály, blatníky, v kamionu jsou i dvě kompletní sady náhradních dveří. Vozíme i střechu, i když její výměna je složitější,“ popisuje Šlambora. Řada dílů je také už předem smontovaná do sestav, protože někdy se vyplatí vyměnit celek spíš než jen konkrétní díl. Když je například problém v řízení, nejrychlejší je vyměnit naráz celou nápravnici.

Lidé se podle Šlambory často ptají, proč se vlastně závodní auta stále myjí, když po ujetí prvních pár metrů rychlostní zkoušky už budou zase špinavá. Kromě toho, že je auto vizitkou týmu, má to i praktické důvody: "Jednak to pomůže včas odhalit jakékoliv opotřebení, a současně zvyšuje komfort a soustředění posádky – aby nemusela dýchat prach a spolujezdci netrpěly hlasivky. 

DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×