První Čech na Dakaru si prošel peklem. Na jeho jméno už se zapomnělo

I když se za první českou účast na slavné Rallye Paříž-Dakar často považuje start posádek dvou kamionů značky LIAZ v roce 1985, pravda je trochu jinde. První Čech na Dakar vyrazil už v roce 1983, a to na motocyklu. Závodil ale v barvách Švýcarska. A tehdejší československá média jeho účast ignorovala, onen závodník byl totiž emigrant.

Momentka z první účasti na Dakaru v roce 1983.
Zdroj: Reprofoto Česká televize

Řeč je o Miroslavu Kubíčkovi, vůbec prvním Čechovi na startu legendární rallye Paříž-Dakar. Do nejtěžší rallye světa přitom nastupoval pouze se zkušenostmi z motokrosu. Do pouště se pak ale vrátil ještě dvakrát.

Kubíčkova rodina emigrovala z Československa po známých událostech v srpnu roku 1968. Novým domovem tehdy ještě mladého nadšence do motorek bylo Švýcarsko, kde si postupně vytvářel lásku k motocyklům a motokrosovému závodění.

V 80. letech tak už byl aktivním účastníkem různých motocyklových závodů, největší životní zkušenosti mu ale přinesla až účast v pátém ročníku dakarské rallye, která v tu dobu teprve nabývala na divácké popularitě.

Rozhodnutí k nastoupení do závodu navíc přišlo vskutku volnomyšlenkářsky. V motokrosu Kubíček už nestačil mladší konkurenci, a tak si společně s jedním ze svých švýcarských kamarádů položili klasickou otázku: „Proč to nezkusit?". Na své počínání vzpomínal například v jednom dílu pořadu Svět motorů, který odvysílala Česká televize.

V roce 1983 mělo všechno začít. Celé dva roky předtím, než se na Dakar oficiálně vydala československá posádka kamionů LIAZ. Kubíček i se svým kolegou však tušili jen velmi málo, co je vlastně během 12 000 kilometrů dlouhého závodu čeká.

Bez jakékoliv přípravy, s nedostatkem jídla

Na tvrdé podmínky afrického kontinentu a na nekonečně dlouhé etapy neproběhla vlastně žádná příprava – ani fyzická, natož psychická. Krutá realita nejtěžšího závodu světa uhodila Kubíčka po startu velmi rychle.

Čech startující pod švýcarskou vlajkou byl součástí soukromého týmu Swiss Moto Ball, který tvořilo šest motocyklů a tři doprovodná vozidla. Náš „neoficiální reprezentant" usedl na upravenou KTM GS 560 s motorem o objemu 560 ccm a zvětšenou nádrží na 50 litrů paliva.

První nepříjemností, se kterou se musel Kubíček po startu rallye opětovně vypořádávat, bylo čekání na doprovodná vozidla, která jezdila stejnou trasu jako závodníci, avšak do cíle etapy často dorážela až několik hodin po nich. Někdy i pozdě v noci.

To týmu zapříčinilo nedostatek jídla a energie, kterou notně potřebovali k další štaci závodu. Se zoufalou situací se Kubíček vypořádával stejně zoufalým krokem.

Vyjídal zbytky jídla z vyhozených plechovek ostatních týmů, aby další den nevyjížděl zcela vyhladovělý.

Psychicky na dně

Na psychice i fyzičce závodníků se to samozřejmě podepsalo, když měli před sebou denně i 700 km dlouhou jízdu. Nepřipravenost na dobu strávenou o samotě v sedle motocyklu si také vybírala svou daň.

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×