Svoje první SUV vyrobilo Bentley už v 90. letech. Dlouho to bylo tajemství

Obecně sice považujeme Bentley Bentayga a Rolls-Royce Cullinan za první vozy kategorie SUV těchto luxusních značek, ale pravda je trochu jinde. Zeptejte se někoho ve vedení Bentley na projekt „Dominator“, a možná uslyšíte odpověď v duchu, že „tyto informace jsou přísně tajné“.

Bentley Dominator.
Zdroj: rrsilverspirit.com

Bentley totiž opravdu pracovalo na projektu luxusního SUV již v devadesátých letech a záhadný model Dominator bychom mohli označit za předka, jak Bentaygy, tak právě nového Cullinanu, jelikož výrobce po velkou část své existence (v letech 1931 až 1998) patřil britské definici luxusu, automobilce Rolls-Royce.

Dnes populární SUV samozřejmě nebyla v 90. letech natolik známou a rozšířenou kategorií vozidel, a pokud jste chtěli masově vyráběný vůz takového ražení, jedinou možností byl Range Rover. S ním má přitom Dominator hodně společného. K tomu se ještě dostaneme…

Pro prince cokoliv

Luxusní SUV od Bentley nemělo být „masovkou“ z žádného hlediska. Bylo naprostým opakem, což dokazuje i zmíněné utajení projektu. Budoucí majitel tohoto unikátního malosériového SUV v žádném případě nechtěl publicitu na své straně.

Tímto majitelem byl v roce 1995 tehdy velmi známý a bohatý brunejský princ Jefri Bolkiah. Právě tento rozhazováním peněz proslulý ministr financí si u Bentley zadal speciální objednávku na jedinečné, super luxusní SUV – a automobilka, s požehnáním od Rolls-Roycu, se mu jala s vidinou zisku naplno vyhovět.

V osudu „Dominátora“ pak bude hrát skutečnost, že mluvíme o tom samém brunejském princi, který byl na konci 90. let usvědčen ze zpronevěry státního rozpočtu v řádech miliard dolarů a svůj takřka veškerý majetek musel - včetně slavné sbírky asi 2000 vozů - odevzdat státu. Bolkiah si také v minulosti nechal na zakázku postavit i malou sérii shooting brake modelů Venice na základě Ferrari 456 GT.

Utrácení za stavbu SUV Bentley Dominator se ovšem princi a automobilce povedlo utajit vskutku dokonale. Přestože vývoj začal v roce 1995 a šestice objednaných vozů byla hotová už v roce 1996, kromě páru fotografií z transportu do Bruneje se na veřejnost nedostaly takřka žádné informace. O záhadném Bentley, o němž neměl nikdo vědět, napsal podrobnější článek britský Autocar až o dva roky později.

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×