Takhle mohl vypadat nástupce Tatry 603. Úžasné prototypy se do výroby nedostaly

Všichni známe československou limuzínu Tatru 603, která je dodnes ikonou kopřivnické značky. Než se populární model dočkal právoplatného nástupce v podobě Tatry 613, vzniklo mnoho neúspěšných, ale o to zajímavějších prototypů. Prohlédněte si je.

Tatra 603 a její prototypy.
Zdroj: automix.cz

Tatra 603 X

Nejrozsáhlejší přípravy modernizace či přímého nástupce Tatry 603 probíhaly až po roce 1963. Dříve nesplněný úkol teď ale nebyl v rukách Kopřivnice, nýbrž v kompetenci vývojového oddělení v Bratislavě.

Tehdy už 603 sjížděla z linek osmým rokem, takže konečně úspěšný nástupce nebyl od věci. Pochopitelně se hledělo směrem k překonání slabých stránek oblíbené limuzíny, za které se považovala přetáčivost, velký odpor při bočním větru a taktéž hluk v kabině od motoru. Aby toho nebylo málo, „nová“ 603 měla dle vedení konkurovat vozům zahraničních automobilek.

Práce na vzhledu novinky se rozjely opravdu naplno. Do rozsáhlé skupiny designérů patřil například i známý karosář Otakar Diblík a zprvu bylo vytvořeno kolem stovky návrhů a skic. Z vybrané dvacítky nejlepších nápadů vznikly modely v měřítku 1:10, z nichž se ke konci vybralo pět finálních designů.

Tady se již začaly tvořit makety v reálné velikosti, které nesly označení X-1 až X-5. Dnes už je těžké dohledat přesné informace a detailnější fotografie všech pěti maket, ale některé z nich si můžete prohlédnout v galerii. Každopádně, největší zájem byl o typ X-4 Otakara Diblíka s ostře řezanou karoserií a přídí s výklopnými světlomety a na druhou stranu o mnohem oblejší, méně dynamickou verzi X-5 od designéra Jána Cina.

Tatrovácké „výběrové řízení“ vyhrála verze X-5, od níž se skočilo hned do stavby prototypu Tatry 603 X. Technicky se toho změnilo hodně: pro ještě více místa se zvětšil rozvor, původně šestimístný interiér byl přepracován na modernější a bezpečnější pětimístný, a pro zlepšení jízdních vlastností byla navržena zcela nová zadní náprava, přičemž z důvodu snížení neodpružené hmotnosti se brzdy přesunuly na vnitřní stranu náprav.

Motor prošel docela radikální úpravou, kdy se zmenšily jeho rozměry, snížil se o pár deci objem, dostal jiné karburátory a nový výfukový systém. Stále vzduchem chlazený 2,5 litrový (2 472 ccm) osmiválec tak produkoval 122 koní (90 kW), tedy asi o 27 koní (20 kW) více. Převodovka byla čtyřstupňová s řadičkou na středovém tunelu.

Vychválená, ale stejně zatracena

Březen roku 1967 byl klíčovým obdobím, kdy se dokončená Tatra 603 X ukázala nejvyššímu vedení Tatry. Ale přestože prvotní dojmy byly skvělé, všichni víme, jak prototyp dopadl.

Jízdní vlastnosti si vysloužily chválu a dospělejší design karoserie překvapivě také sklidil poměrně dobrý ohlas. Negativa ale trochu nesmyslně zahrnovala okna z plexiskla či některé detaily interiéru, tedy prvky, které by sériová verze ještě vychytala. Hlavním nedostatkem 603 X ale měl být menší prostor uvnitř, i když byl rozvor vozu prodloužen.

Říká se, že právě tohle byl rozsudek smrti pro 603 X. Je tedy možné, že vedení se nelíbila ani užší, pětimístná kabina. Jiné zdroje však zmiňují další možné, oficiálně neuvedené důvody zatrhnutí projektu. Časově i finančně rozsáhlý úkol vytvoření nástupce Tatry 603 tak přišel vniveč a ke zklamání slovenských inženýrů a designérů hned dva měsíce poté vedení rozjelo spolupráci s italskou karosárnou Vignale na dnes známém oficiálním nástupci, Tatře 613.

Jediný vytvořený prototyp je tak dnes vystaven v kopřivnickém muzeu.

Zatrhnutím 603 X byly smeteny ze stolu navíc i zajímavé karosářské verze kupé nebo praktického kombi. Naprosto nešťastnou tečkou za tvrdou prací bratislavské pobočky bylo nakonec zavření "kanceláře" o dva roky později. Celý podnik se přesunul do vlastnictví společnosti Omnia, z niž dále v roce 1971 vznikly Bratislavské automobilové závody (BAZ).

PŘEDCHOZÍ
2/2
DALŠÍ
Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×