Takhle mohl vypadat nástupce Tatry 603. Úžasné prototypy se do výroby nedostaly

Všichni známe československou limuzínu Tatru 603, která je dodnes ikonou kopřivnické značky. Než se populární model dočkal právoplatného nástupce v podobě Tatry 613, vzniklo mnoho neúspěšných, ale o to zajímavějších prototypů. Prohlédněte si je.

Tatra 603 a její prototypy.
Zdroj: automix.cz

Mezi laickou veřejností je 603 společně s původní Tatraplanem asi nejznámější osobní tatrovkou. V letech 1955 až 1975 se vyrobilo celkem 20 422 kusů a populární byla mezi těmi, kteří v době socialistického Československa měli peníze… Nebo spíš moc. Prostě ideální povoz pro stranické papaláše.

„Šestsettrojka“ byla vůbec poslední Tatrou s aerodynamickou proudnicovou karoserii a překvapivě často se objevovala taky v motorsportu. V Kopřivnici ale zprvu neviděli život limuzíny tak dlouhý, jaký nakonec byl.

Jak už víme, Tatra model 603 v roce 1975 pohřbila a rozhodla se pokračovat s novou řadou 613. Už na začátku 60. let se ale hlavně na slovenské straně chystaly prototypy modernizace vozu či přímo nástupce. A dokonce i další verze, jež měly modelovou řadu 603 rozšířit.

Žádný z níže uvedených prototypů se nedočkal produkce, každopádně ale není od věci představit si, co by bylo, kdyby…

Tatra 603 A

Vůbec první pokus o modernizaci Tatry 603 dostal označení A. Vozidlo ve fázi prototypu navrhlo pražské vývojové oddělení Tatry a po svých jelo už v roce 1962.

Mnohem jednodušeji zpracovaná karoserie zahodila baculaté tvary 603 a styl přední masky i celkové linie vozu připomínaly tehdejší americkou produkci. Prototyp 603 A byl dokonce testován proti Chevroletu Corvair, přičemž další konkurenci představoval třeba Mercedes-Benz 220 SE a pochopitelně standardní Tatra 603.

U prototypu se nicméně vyskytla řada problému, a to jak v rámci chlazení vyladěného osmiválce o objemu 2,5 litru (2472 ccm), tak u jízdních vlastností, přestože byl vůz lehčí a měly být tedy ovladatelnější.   

K sériové produkci elegantní 603 A nakonec nedošlo. Z části kvůli zmíněným problémům, jejichž vyřešení bylo zřejmě složitější – pokračování ve výrobě standardní 603 bylo jednodušším řešením – a rovněž proto, že se auto prý až příliš podobalo vozům západní produkce.

Prototyp sedanu přežil dodnes a navíc prošel rozsáhlou renovací. Následně byl v bratislavské vývojové pobočce Tatry vytvořen na základě 603 A také kombík, z něhož byla v roce 1964 udělána sanitka. Tato verze je dnes vystavena v kopřivnickém muzeu.

Z limuzíny užitkáč…

Kdo by to byl řekl, že se na základě „šestsettrojky“ postaví třeba mikrobus nebo valník? Přesně takto se ale přemýšlelo v bratislavském závodě Tatry, který se zaměřoval hlavně na produkci dílů pro nákladní vozy.

Zatímco se tedy na české straně připravoval osobní prototyp 603 A, designéři a inženýři dostali na slovenské straně za úkol využít osvědčeného základu Tatry 603 pro nový užitkový model.

Vznikl tak prototyp minibusu 603 MB, který byl doslova označovaný jako užitková verze Tatry 603. Motor byl identický jako v limuzíně, šlo tedy o vzduchem chlazený 2,5litrový (2545 ccm) osmiválec, a podvozek byl rovněž stejný. Pouze se změnilo umístění motoru a koncepce pohonu, jelikož motor ležel za přední nápravou a poháněl přední kola.

I přes skvělé jízdní vlastnosti díky širokému rozchodu kol a poměrně nízko položenému těžišti ale minibus nepokračoval do fáze předprodukční výroby a zůstalo u jediného vyrobeného prototypu. Dnes ho můžete vidět ve slovenském technickém muzeu.

Hůře pak dopadl nízkopodlažní valník 603 NP, jenž vycházel z konstrukce minibusu. Částečně se změnil design karoserie a přední kabina byla v rámci praktičtějšího přístupu k motoru sklápěcí. Prototyp chvíli fungoval jako firemní vozidlo kopřivnického závodu, nakonec byl ale tento stylový valník bohužel sešrotován.

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×