Travis Pastrana: Cvok, který miluje auta i motorky. A skáče z letadla bez padáku

Ve věku pouhých 33 let je Travis Pastrana živoucí legendou motorsportu. Vůbec největší popularitu si rodák z města Annapolis v americkém státě Maryland vydobyl na poli freestyle motokrosu, ale ovládá i řadu jiných disciplín. Naposledy na sebe upozornil pokořením rekordu v nejstarším automobilovém vrchařským závodu v USA.

Travis Pastrana.
Zdroj: Nitro Circus

Travis Pastrana se narodil 8. října 1983 rodičům Robertovi a Debby. Ačkoliv to zprvu vypadalo, že po vzoru svého strýce přičichne k americkému fotbalu, už odmala ho to táhlo jinam. Vůbec první setkání s motorismem proběhlo v útlých třech letech na podomácku postavené motokáře.

Odmala na kolech

Láska na celý život se ale objevila až o rok později, když dostal svou první motorku. Malá kroska od Hondy byla jeho prvním opravdovým strojem a zároveň i prvním strojem závodním. Už ve čtyřech letech se Travis zúčastnil motokrosového závodu pro nejmenší a stejně jako ještě mnohokrát potom, i tady vyhrál.

V nadcházejících letech se stal vítězem juniorského přeboru Ameriky v závodech na kole a posléze se začal definitivně věnovat motokrosu. První amatérské tituly na sebe nenechaly dlouho čekat, stejně jako nabídka od továrního týmu Suzuki. Svou první velkou štaci ovšem Travis odmítl. Suzuki nechtělo, aby dělal triky při skocích během závodu, ovšem taková představa se Travisovi nelíbila.

Právě triky přímo při závodě se totiž staly jeho vizitkou a zvedaly fanoušky z lavic.

Jako první skočil dvojité salto vzad

Již od roku 1999 se Pastrana pravidelně zúčastňoval extrémních závodů X Games. Ty první si střihl pouhých šest měsíců po tom, co při tréninku na závod v Lake Havasu City nehezky upadl a skončil s posunutou páteří do pánve. I tak ale vyhrál a následně zvítězil i v letech 2000 a 2001. Zlatou šňůru přerušilo až zranění v roce 2002. Ten rok vyhrál Mike Metzger a stal se tak prvním jezdcem, který kdy kromě Pastrany vyhrál zlato ve freestyle motokrosu na X Games.

Mimo X Games nelenil Pastrana ani ve třídě klasického motokrosu. V roce 2000 vyhrál dokonce tři tituly v jedné sezóně a hned několikrát se zúčastnil Motokrosu národů v různých kubaturách. V roce 2002 se aktivně pokoušel dokonce i o kariéru v superkrosu, ale později se ukázalo, že to nejsou závody pro něj.

Pastrana zkrátka vždy dominoval hlavně v motokrosu a freestyle, což dlouhodobě dokazuje na svém portfoliu triků. Travis se řadí ke špičce, která určuje směřování této disciplíny a připisuje si celou řadu prvenství.

Asi největší haló způsobil, když v roce 2006 jako vůbec první na světě skočil dvojité salto vzad.

Příběh zlámaných kostí

Bohužel jak už to bývá, k extrémním skokům na motorce se váží pády a s nimi spojená zranění. Ve výsledku bychom na Travisovi jen horko těžko hledali kost, kterou neměl nikdy zlomenou. Vskutku impozantní je potom i výčet operací, které v životě prodělal.

Jednou měl operované levé zápěstí, dvakrát levý palec, dvakrát záda, jednou loket, devětkrát levé koleno, šestkrát pravé koleno a jednou i rameno.

Každé vážnější zranění pozastaví jeho kariéru na několik týdnů či měsíců, ovšem jakmile může Travis stát, může okamžitě i opět jezdit. Sám dokonce tvrdí, že si většinu zranění už ani nepamatuje. Bylo jich prostě příliš.

Závody v autech

O kousek bezpečnější zábavou než freestyle motokros jsou pro Pastranu závody v autech. S těmi začal již v roce 2003, když se zúčastnil závodu Race of Champions. V roce 2006 už byl součástí továrního týmu Subaru Rally Team USA a ještě ten samý rok vyhrál rallye kategorii v rámci X Games, kde o půl vteřiny porazil Collina McRae.

Následovala další hromada závodů po USA a následně i mezinárodní závody v rámci šampionátu WRC. Zde závodil v letech 2007 a 2008 v různých kategoriích, ale výsledky bohužel nedopadly podle očekávání. Mnohem lépe se v rallye, rallyecrossu a různých dalších závodech daří Pastranovi na domácí půdě, kde se mimo jiné zúčastňuje i za svůj vlastní tým Pastrana 199 Racing.

Právě 199 je mimochodem číslo, které má šílený americký závodník na všech svých autech i motorkách. Jeho jméno i startovní číslo se jednou objevilo také na závodním monster trucku „Pastrana 199“, který Travis sponzoroval.

Pověsti o své multifunkčnosti zpečetil Travis v roce 2011, kdy ke všem stávajícím závodním aktivitám přidal ještě závody NASCAR. Ani tady se ale nedařilo úplně podle plánů a tak kariéru v Nascar ukončil Pastrana hned v roce 2013. Důvodem byla mimo jiné i rodina. Již v roce 2011 se totiž Travis oženil s profesionální skateboardistkou Lyn-Z Adams Hawkins a v letech 2013 a 2015 se páru narodily dvě dcerky.

Dělá, co ho baví

Víc než závodník je Pastrana každopádně blázen, který dělá naprosto vše, co jej baví. Mnoho svých šílených kousků, ať už související s motorismem či nikoliv, předvedl Travis v rámci projektu Nitro Circus. Spolu s dalšími nadšenci do akčních sportů byl Pastrana na živé tour, ale také ve dvou sériích stejnojmenného pořadu vysílaného na MTV.

A vůbec největší extrém? Snad skok z letadla bez padáku, podstoupený v roce 2007 v Portoriku. Pastrana prostě vyskočil naprosto bez výbavy a jeho bezpečný sestup na zem zajistil druhý skokan, který jej k sobě během pádu připoutal a vytáhl padák.

Přestože je Pastranovi teprve 33 let, už zvládl udělat tolik věcí, kolik mnoho lidí za celý život ani nenapadne. Naposledy Travis vyrazil autem na Mt. Washington, což je nejstarší vrchařský závod v USA - jezdí se už od roku 1904. A stanovil nový rekord.

S vrcholem ve výšce 1916 metrů je sice Mt. Washington výrazně nižší než slavnější Pikes Peak a dokonce samotná trať je o dost kratší (12,2 km versus 19,9 km). To ovšem neznamená, že by jízda do vrchu byla snad méně náročná. Na rozdíl od Pikes Peak, kde je trať už kompletně celá vyasfaltovaná, má Mt. Washington v nejvyšších místech ještě stále šotolinu, což značně ztěžuje podmínky.

Travise Pastranu v závodním Subaru WRX STI o výkonu 600 koní ale ani šotolina nezbrzdila a tak zajel trať za rekordní čas 5 minut a 44,72 sekundy. S tímto časem překonal starý rekord Davida Higginse o necelých 25 sekund. Higgins byl nejrychlejší již v roce 2014 a stejně jako Pastrana jel se Subaru.

Je jenom otázka, co si nadšený závodník a blázen beze strachu vymyslí dál. Vzhledem k jeho povaze to totiž nevypadá, že by se v dohledné době chystal do důchodu.

Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×