Hliníkové kupé od Tatry mělo dobýt rallye Monte Carlo. Nakonec ani nevyrazilo

Příběh legendární Tatry 600, neboli klasického Tatraplanu, začal krátce po druhé světové válce, kdy byl v kopřivnické automobilce zahájen vývoj pokračovatele aerodynamických „sedmičkových“ modelů 57, 77 a 87. Jedním z nejzajímavějších kusů je však ten, který vznikl jako závodní speciál. Opatřen byl hliníkovou karoserií kupé.

Tatra 601 Monte Carlo na rallye Alpenfahrt.
Zdroj: Technické muzeum Tatra Kopřivnice

Po počátečních komplikacích s prvními prototypy, označenými pracovně jako 107 (v návaznosti na předchozí modely se sedmičkou na konci), byl Tatraplan představen na pražském autosalonu v roce 1947, aby se následně začal o rok později vyrábět sériově. Na finálním návrhu vozu a vychytání much prvních prototypů se konzultacemi podílel i Hans Ledwinka, jeden z nejvýznamnějších konstruktérů Tatry, který byl však tou dobou vězněn kvůli obvinění z kolaborace s nacisty.

Tatraplan byl technicky a konstrukčně zajímavé auto, které představovalo zásadní modernizaci oproti předchůdcům. Vzhledem k tomu, že byl pro běžné řidiče prakticky nedostupný, byl ihned po začátku výroby etablován zejména do role služebního auta státních a stranických činitelů. Přece jenom nelze opomenout fakt, že automobilka byla již od roku 1945 znárodněná a Tatra 600 byla od prvopočátku součástí „ministerského plánu“.

Závoděním ku prospěchu

Naštěstí však působnost šestistovky nekončila u sloužení lidem, kteří si „byli rovnější, než ti ostatní". V Kopřivnici vždycky tíhli k závodům, a proto netrvalo dlouho, než se začal Tatraplan objevovat na nejrůznějších domácích i zahraničních závodech. Jména jako Pavelka, Chovanec, Sojka nebo Vrdlovec byla se závodním působení Tatry pevně spjata a úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat.

Závodní Tatry se projevily jako velmi konkurenceschopné a není se tak čemu divit, že si Kopřivničtí pomýšleli i na prestižní soutěže. Aby své šance ještě zvýšili, byl vyroben jeden jediný kus závodního speciálu. Dostal jméno Tatra 601 Monte Carlo. Asi tušíte proč…

Méně dveří a lehčí materiál

Při pohledu zepředu se liší Monte Carlo od ostatních Tatraplanů jen velmi málo. Uhlazená pontonová karoserie aerodynamických a trochu „barokních“ tvarů zůstala, ovšem přece byla dost jiná. Pohled z boku totiž odhaluje pouze jeden pár dveří.

Zadní dveře z karoserie zcela zmizely a místo tří bočních oken má Monte Carlo pouze dvě. Ta zadní jsou o něco delší, na konci elegantně stočená směrem dolů a přímo na ně navazují nasávací otvory s nastavitelnou šířkou, přivádějící chladný vzduch k motoru. Proudnicová záď byla přepracována, takže opisuje drobně pozměněnou křivku oproti standardní čtyřdveřové karoserii. Typická aerodynamická ploutev mezi dvojicí zadních oken samozřejmě nechybí a dokonce je větší, než u Tatraplanu.

Tou nejdůležitější změnou byl ale materiál. Všechny vnější plechy 601 byly vyrobeny z hliníku, takže ocelový zůstal jen skelet samonosné karoserie. Současně s odstraněním zadních dveří znamenala změna materiálu poměrně zásadní odlehčení. Zatímco standardní Tatraplan vážil kolem 1250 kilogramů, 601 Monte Carlo se s hmotností vešlo do 1100 kilogramů.

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×