Znáte "Želvu" od škodovky? Měla chránit Československo, nakonec sloužila i u SS

Je to nepřehlédnutelný stroj. Hlavně díky svému charakteristickému vzhledu je obrněný automobil vz. 23 (OA vz. 23) vozem, jehož nezvyklá podoba, která samozřejmě měla svůj význam, se vám vryje do paměti. Vznikl ve 20. letech minulého století v Československu. A právě kvůli svému vzhledu dostal přezdívku "Želva".

Škoda PA-II "Želva".
Zdroj: Archiv

Obě nápravy byly řízeny vlastním volantem a ta „zadní“ se vždy zablokovala s koly rovně. Čtyřrychlostní skříň obsahovala takzvaný reverz, díky kterému šlo jezdit stejně rychle dopředu, jako dozadu. Velitel vozu používal pro určování směru povely „chladičovou stěnou před“ a „motorovou stěnou vpřed“ a řidiči si mezi sebou pouze předávali řízení.

O pohon obou náprav se staral licenčně vyráběný benzínový čtyřválec Hanomag WD-70HP, který propůjčoval 7,7 tuny vážícímu vozidlu výkon 70 koní (51,4 kW). V závislosti na použitých pneumatikách (standardně se montovaly na plechová kola pneumatiky Goodyear) uměla „Želva“ po silnici vyvinout až 70 km/h. Rychlost v terénu činí podle specifikace 12 km/h. O zastavení se staraly bubnové brzdy, ovládané buď pomocí pedálu všechny naráz, či pákami na jednotlivých nápravách.

Krátká služba a smutný konec

Zejména kvůli výrobní náročnosti a vysoké ceně nakonec vzniklo jen 12 kusů. Devět z dvanácti vozů sloužilo u 1. jezdecké brigády, zatímco zbylé tři „Želvy“ a jeden zvlášť zakoupený podvozek byly přiděleny k výcvikové rotě. Obrněné automobily se do služby dostaly zejména při udržování pořádku v pohraničí, kde asistovaly policii.

Příliš dlouhou dobu si ovšem neodsloužily. Armáda už žádné další kusy neobjednala a k oficiálnímu vyřazení z výzbroje došlo na konci roku 1936.

Většinu vozů odkoupilo Ministerstvo vnitra a v jeho resortu zůstaly vozy až do roku 1939, tedy do začátku druhé světové války. Tehdy německá vojska vozy při okupaci zabavila a v záznamech je uveden dokonce jeden případ, kdy byla „Želva“ „přemalována“ z původní pětibarevné kamufláže na šedou barvu a sloužila nějakou dobu u pancéřové divize SS.

Jeden kus byl také dopraven do rakouské Vídně a zde v komplexu Arsenal chátral po několik let.

Do dnešních dní se bohužel nedochoval ani jeden vůz a PA-II „Želva“ tak nadále existuje jen na dobových fotografiích. Třeba ale existuje naděje, že se po letech nějaký typ PA-II objeví kdesi zapomenutý, aby mohl být vytáhnut na světlo a renovován.

PŘEDCHOZÍ
2/2
DALŠÍ
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×