Znáte "Želvu" od škodovky? Měla chránit Československo, nakonec sloužila i u SS

Je to nepřehlédnutelný stroj. Hlavně díky svému charakteristickému vzhledu je obrněný automobil vz. 23 (OA vz. 23) vozem, jehož nezvyklá podoba, která samozřejmě měla svůj význam, se vám vryje do paměti. Vznikl ve 20. letech minulého století v Československu. A právě kvůli svému vzhledu dostal přezdívku "Želva".

Škoda PA-II "Želva".
Zdroj: Archiv

V období po první světové válce chtělo nově vzniklé Československo budovat nejen ekonomiku a vnitřní strukturu, ale zároveň i silnou armádu. Tomu však mnohdy neodpovídalo vybavení - třeba i v oblasti obrněných vozidel. Armáda měla k mání jen dva starší vozy Lancia IZ, které přivezené do země přivezli legionáři z Itálie, a několik provizorních vozů postavených na podvozcích náklaďáku Fiat 18BL.

Nový vůz přišel vcelku rychle

Nastala tedy chvíle, kdy si musela armáda nechat postavit nové, modernější a všestranně výkonnější obrněné vozy. Podle projektu poručíka Františka Bergra byly tedy vyrobeny dva prototypy nového vozu Škoda PA-I, které v roce 1923 převzal prapor útočné vozby v Milovích k testování.

Z testování vzešel soubor připomínek a kritik, který se zapracoval do projektu. Z vozu byla sejmuta původní věž, došlo k posílení palebných prostředků, zaoblení karoserie a k přepracování různých dalších částí a detailů. Zrodil se tak finální typ PA-II (pancéřový automobil, typ II); nebo také právě obrněný automobil vz. 23), který armáda objednala ještě v červnu 1923 v počtu dvanácti kusů. Prvních devět bylo hotovo v červenci 1924 a po další sérii testování a drobných úprav byla „Želva“ připravena k nasazení do armádního inventáře.

Na přelomu let 1924 a 1925 vojsko přebralo všech 12 vozů, z nichž každý vyšel na 626 159 korun včetně výstroje a výzbroje. Nejednalo se sice zrovna o nízkou sumu, ale cena odpovídala tehdejší technické pokrokovosti a také výrobní náročnosti.

Pozoruhodná technika

„Želva“ je totiž poměrně impozantní stroj s mnoha zajímavými detaily. Na rámu, který je svařen z ocelových lisovaných plechů, sedí oboustranně symetrická karoserie, jejíž tvar reflektoval tehdejší znalosti o balistice. Právě její náročná výroba, probíhající kováním podle velkých šablon, citelně zvyšovala cenu vozu. Exponované díly měly sílu pancíře 5,5 milimetru, ty méně exponované potom 4 mm. Silnější pancířový plech byl testován proti střelám z německé pušky Mauser 98 ráže 7,92 x 57.

Po stranách vozidla byly dvoje nástupní dveře a výhledy pro oba řidiče měly plechové kryty se štěrbinovými průhledy. Posádku tvořili dva řidiči, dva střelci v závěsných sedačkách, kteří využívali oboustranně montované kulomety Maxim 08 ráže 7,92 x 57, a jeden velitel, který mohl z vozu vykukovat zakrytovanými průhledy v bocích. Celkem vezla plně vybavená „Želva“ 6250 kusů munice pro čtyři kulomety, několik granátů, výbušnin a pistoli se světlicemi.

Jak již počet řidičů a symetričnost vozu napovídá, vtip PA-II spočíval ve schopnosti jezdit na obě strany.

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×