MTX Tatra V8: Český supersport byl jako zjevení. Jel přes 260 km/h, stál majlant

Psal se říjen 1991, když necelé dva roky po revoluci poctil pražský autosalon svou návštěvou jeden velmi vzácný host. Byl jím český supersport MTX Tatra V8, který průběžně vznikal od roku 1986 a při svojí výstavní premiéře sklidil obrovsky kladný ohlas. Bohužel ani to nestačilo a tak se „Supertatra“ v plánovaném množství nikdy nevyrobila.

Tatra MTX V8.
Zdroj: Wikipedia

Duchovním otcem supersportu, který by vznikl kolem osmiválcového motoru z Tatry 613, byl bývalý závodník Jan Svoboda. Ten používal několik let před revolucí vozy Tatra, a proto jej napadlo vyrobit sportovní kupé se zažitou mechanikou.

O vypracování návrhu požádal Svoboda v roce 1986 designéra Václava Krále, jenž za své dílo později v roce 1992 obdržel dokonce i ocenění „Dobrý design“. Král se pustil do práce a už koncem roku 1986 představil první návrh kompaktního sporťáku. Jeho design nebyl nijak drasticky okouzlující, ovšem zajímavým detailem byla svislá ploutev na zádi, vzdávající holt klasickým Tatrám s aerodynamickými karoseriemi.

Prapůvodně měla být jen jedna

K finálnímu návrh se Václav Král dopracoval v roce 1988, kdy předložil nákres v podobě technického průřezu. Přímo na papír potom sám vlastnoručně napsal: „Návrh supersportu MTX Tatra (definitivní varianta Supertatry)“. MTX v názvu je zkratkou názvu plzeňské firmy Metalex – právě zde měla Supertatra od samého počátku vznikat. Ve světě aut se tato společnost proslavila zejména stavbami závodních speciálů, monopostů Škoda a Easter nebo přestavbou Škody Favorit na kabriolet MTX Roadster.

Prapůvodně byla v plánu výroba pouze jediného kusu MTX Tatra V8. Vůz měl splňovat parametry pro závodní prototypy skupiny C a idea byla taková, že poslouží coby zaváděcí vůz při různých závodech. Kniha Tatra 613 od Jana Tučka ovšem uvádí, že když se v útlé garáži v Kralupech nad Vltavou stavěl v roce 1990 první dřevěný prototyp v životní velikosti, jednalo se také o variantě, že by se vyrobilo 25 kusů. Tyto vozy by potom soutěžily ve vlastním závodním seriálu. Pozdější plán byl zase o něco jiný, ale o tom až za chvíli.

Dřevěná maketa posloužila k vytvoření forem na laminátové díly karoserie a následně byla nalakována do rudé barvy s černými plochami místo skel. Na kolech O.Z., obutých do pneumatik Pirelli P Zero, vypadal model jako živý a ještě na jaře roku 1990 byl dokonce focen v Praze.

Vzduchem chlazený motor a dveře otevírané vzhůru

Práce na ostrém a funkčním prototypu začaly o pár měsíců později v dílnách již zmiňovaného Metalexu. Základem byl prostorový rám z ocelových trubek kulatého průřezu a zesílené nápravy ze sériové Tatry 613. Za zády dvoučlenné posádky se objevil podélně uložený, vzduchem chlazený vidlicový osmiválec ze stejného vozu, ovšem převrtaný na objem necelých 4 litrů. Díky dvojici karburátorů Jikov dosahoval agregát výkonu 218 koní (160 kW) a točivého momentu 310 Nm.  Převodovka byla pětistupňová manuální a vlivem pohotovostní hmotnosti 1350 kilogramů měla Supertatra akcelerovat z nuly na sto za 6,2 sekundy. Maximální rychlost činila podle prospektu 246 km/h.

Od samého začátku se ovšem počítalo s možností zástavby ještě vylepšené verze agregátu. Ta měla mít vyšší kompresi a hlavně vstřikování Bosch K-Jetronic, což by umožnilo 305 koní (225 kW) výkonu a 365 Nm točivého momentu. S takovou silou už by MTX Tatra V8 zrychlovala z nuly na sto za 5,6 sekundy a upalovala až 265 km/h

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×