I Sověti měli svůj „džíp". Vznikl i díky fotce z amerického časopisu

Když přijde řeč na nejslavnější vozidla druhé světové války, vsaďte se, že mezi nimi bude i jistý lehký americký teréňák, který se proslavil jako Jeep. Na první pohled až podezřele podobné auto však ve stejné době vyvinuli také Rusové.

GAZ 67B.
Zdroj: Wikipedia

Jeho vznik je přitom velice zajímavý, na počátku totiž podle všeho byla fotografie z USA. A také úctyhodný výkon konstruktéra Vitalije Andrejeviče Gračeva.

Nejprve se ale musíme vrátit na konec 30. let minulého století. Sovětská armáda tehdy ve výbavě neměla žádný lehký terénní automobil (pokus jménem GAZ 61 nebyl příliš úspěšný), ale jak ukázaly zkušenosti z takzvané zimní války mezi Finskem a Sovětským svazem z let 1939 až 1940, právě takové vozidlo by Rudá armáda ocenila. Velení proto vzneslo požadavek na vývoj jednoduchého lehkého automobilu, který by se vyznačoval vysokou průchodností terénem.

V zimě roku 1941 byly ze strany armády upřesněny požadované technické a taktické vlastnosti a 3. února byly zahájeny práce. Na novém autě pro armádu souběžně pracovaly závody GAZ (Gorkovskij Avtomobilnyj Závod) a NATI (Naučnyj Avtotraktornyj Institut).

A právě zde se dostáváme ke zmíněné fotografii z USA. V té době se totiž v americkém tisku už objevovaly zprávy o lehkém armádním teréňáku od automobilky Bantam. Tento vůz zvítězil v soutěži na lehký průzkumný vůz, vyhlášené v létě 1940 americkou armádou. Společnost American Bantam Car Company totiž jako jediná dokázala splnit šibeniční termín a za dva a půl měsíce (tedy v září) dodat automobil, který splňoval základní požadované charakteristiky.

Okopírovali Rusové americké auto?

Malá automobilka American Bantam Car Company však v té době měla spoustu problémů a americká armáda se obávala, že nedokáže být spolehlivým dodavatelem. Plány automobilu proto armáda poskytla konkurenčním výrobcům, firmám Willys-Overland a Ford. 

Lepší zázemí obou společností vedlo k vylepšení původní konstrukce. A vítězem soutěže na automobil pro americkou armádu se nakonec stal Willys se svým modelem MB. Tak se v červenci roku 1941 začal vyrábět teréňák, který se proslavil jako Jeep. Ovšem dvojče tohoto vozu nakonec produkoval i Ford, jak si můžete přečíst v níže uvedeném článku.

Ale vraťme se do Sovětského svazu. Informace o soutěži americké armády se pochopitelně dostaly i do Ruska, mimo jiné i s fotografií (nebo fotografiemi) prototypu značky Bantam - vozidlo se objevilo například v magazínu Automotive Industries. Americký vůz se sovětským činitelům zřejmě zalíbil, proto ho inženýrům a konstruktérům „doporučili" jako inspiraci.

Závody GAZ a NATI svoje prototypy představily v rekordním čase již na jaře 1941 a ze dvou modelů byl vybrán GAZ 64. Tedy předchůdce GAZu 67 a vůbec první sovětský „džíp“ svého druhu. Nad konceptem NATI vyhrál GAZ ze zcela prostého důvodu. Používal téměř výhradně osvědčené díly, které pocházely z jiné techniky a byly v Rusku již masivně vyráběny - samozřejmě zejména pro automobily GAZ.

Obrovskou zásluhu však měl také konstruktér Vitalij Andrejevič Gračev, který auto stihl „postavit" za pouhých 51 dní.

Pod naprosto jednoduchou, jen 3305 milimetrů dlouhou karoserií se ukrýval zkrácený rám z GAZu AA a odsud pocházel i motor. Benzínový čtyřválec o objemu 3,3 litru byl původně dílem amerického Fordu, ovšem vyráběný v Rusku pod licencí. Čtyřstupňová převodovka s krátkou jedničkou do terénu byla z náklaďáku GAZ MM, zadní náprava z GAZ M1 a vpředu byla prakticky totožná náprava, jen doplněná o homokinetické klouby.

Na tomto místě se konečně sluší upřesnit, jak to bylo s GAZem a kopírováním amerického stroje.

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×